Musiikin merkitys erilaisille oppijoille

Millainen rooli musiikilla on vammaisten ja erilaisten, tukea tarvitsevien oppijoiden elämässä? Millä tavalla ihmisten erilaisuus ja toisaalta ennakkoluulot vaikuttavat kasvavaan nuoreen? Muun muassa näitä kysymyksiä pohdin kandidaatintutkielmassani. Tutkielmani on kirjallisuuskatsaus, joka tarkaste...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rautanen, Anniina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80960
_version_ 1828193201490493440
author Rautanen, Anniina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rautanen, Anniina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rautanen, Anniina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rautanen, Anniina
datasource_str_mv jyx
description Millainen rooli musiikilla on vammaisten ja erilaisten, tukea tarvitsevien oppijoiden elämässä? Millä tavalla ihmisten erilaisuus ja toisaalta ennakkoluulot vaikuttavat kasvavaan nuoreen? Muun muassa näitä kysymyksiä pohdin kandidaatintutkielmassani. Tutkielmani on kirjallisuuskatsaus, joka tarkastelee erityismusiikkikasvatusta, erilaisten oppijoiden haasteita koulunkäynnissä ja musiikin tuomia ratkaisuja näihin haasteisiin. Avaan tätä aihetta myös omien kokemusten ja näkemysten kautta käyttäen kirjallisuutta tukenani. Kerron erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden kouluarjesta sekä opettajan että oppilaan näkökulmat huomioiden. Esitän muutamia ongelmakohtia liittyen esimerkiksi diagnosoinnin aiheuttamaan leimautumiseen ja sen myötä kiusatuksi tulemiseen sekä vastaan inkluusion ja integraation ikuisuuskysymyksiin. Näihin kaikkiin aiheisiin liitän tietenkin musiikilliset mahdollisuudet ja ratkaisut. Katsauksen lopussa tarjoan musiikinopettajille muutamia musiikinopetusta tukevia ratkaisuja, joiden tavoitteena on mahdollistaa musiikilliset kokemukset ja elämykset erilaisille ihmisille ja oppijoille. Kaikki ansaitsevat tasavertaista musiikinopetusta, oli sitten tuen tarpeita tai ei.
first_indexed 2024-09-11T08:51:07Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kosonen, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rautanen, Anniina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-10T06:04:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-10T06:04:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80960", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Millainen rooli musiikilla on vammaisten ja erilaisten, tukea tarvitsevien oppijoiden el\u00e4m\u00e4ss\u00e4? Mill\u00e4 tavalla ihmisten erilaisuus ja toisaalta ennakkoluulot vaikuttavat kasvavaan nuoreen? Muun muassa n\u00e4it\u00e4 kysymyksi\u00e4 pohdin kandidaatintutkielmassani. Tutkielmani on kirjallisuuskatsaus, joka tarkastelee erityismusiikkikasvatusta, erilaisten oppijoiden haasteita koulunk\u00e4ynniss\u00e4 ja musiikin tuomia ratkaisuja n\u00e4ihin haasteisiin.\n\nAvaan t\u00e4t\u00e4 aihetta my\u00f6s omien kokemusten ja n\u00e4kemysten kautta k\u00e4ytt\u00e4en kirjallisuutta tukenani. Kerron erityist\u00e4 tukea tarvitsevien oppilaiden kouluarjesta sek\u00e4 opettajan ett\u00e4 oppilaan n\u00e4k\u00f6kulmat huomioiden. Esit\u00e4n muutamia ongelmakohtia liittyen esimerkiksi diagnosoinnin aiheuttamaan leimautumiseen ja sen my\u00f6t\u00e4 kiusatuksi tulemiseen sek\u00e4 vastaan inkluusion ja integraation ikuisuuskysymyksiin. N\u00e4ihin kaikkiin aiheisiin liit\u00e4n tietenkin musiikilliset mahdollisuudet ja ratkaisut.\n\nKatsauksen lopussa tarjoan musiikinopettajille muutamia musiikinopetusta tukevia ratkaisuja, joiden tavoitteena on mahdollistaa musiikilliset kokemukset ja el\u00e4mykset erilaisille ihmisille ja oppijoille. Kaikki ansaitsevat tasavertaista musiikinopetusta, oli sitten tuen tarpeita tai ei.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-10T06:04:08Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-10T06:04:08Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "23", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erityismusiikkikasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "integraatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Musiikin merkitys erilaisille oppijoille", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205102611", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erilaiset oppijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisoppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikinopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkioppilaitokset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80960
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:14Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1ce93284-f9cd-49ef-9e65-a2f1d4e0cd93\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205102611.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rautanen, Anniina Musiikin merkitys erilaisille oppijoille erityismusiikkikasvatus integraatio Musiikkikasvatus Music Education 3052 musiikkikasvatus musiikki opetus erityisopetus erilaiset oppijat inkluusio erityisoppilaat musiikinopettajat oppiminen musiikkioppilaitokset
title Musiikin merkitys erilaisille oppijoille
title_full Musiikin merkitys erilaisille oppijoille
title_fullStr Musiikin merkitys erilaisille oppijoille Musiikin merkitys erilaisille oppijoille
title_full_unstemmed Musiikin merkitys erilaisille oppijoille Musiikin merkitys erilaisille oppijoille
title_short Musiikin merkitys erilaisille oppijoille
title_sort musiikin merkitys erilaisille oppijoille
title_txtP Musiikin merkitys erilaisille oppijoille
topic erityismusiikkikasvatus integraatio Musiikkikasvatus Music Education 3052 musiikkikasvatus musiikki opetus erityisopetus erilaiset oppijat inkluusio erityisoppilaat musiikinopettajat oppiminen musiikkioppilaitokset
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus erilaiset oppijat erityismusiikkikasvatus erityisopetus erityisoppilaat inkluusio integraatio musiikinopettajat musiikki musiikkikasvatus musiikkioppilaitokset opetus oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80960 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205102611
work_keys_str_mv AT rautanenanniina musiikinmerkityserilaisilleoppijoille