Orbitaalit lukion kemian opetuksessa

Atomi- ja hybridiorbitaalien opetuksessa käytetään perinteisesti oppikirjoissa olevia isopintakuvia. Näiden isopintakuvien avulla on hankala hahmottaa orbitaalien kolmiulotteista rakennetta ja ne myös antavat virheellisen kuvan siitä, että orbitaalit olisivat tarkkarajaisia. Perinteisten oppikirjoje...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tilli, Mikael
Muut tekijät: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Kemian laitos, Department of Chemistry, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80958
Kuvaus
Yhteenveto:Atomi- ja hybridiorbitaalien opetuksessa käytetään perinteisesti oppikirjoissa olevia isopintakuvia. Näiden isopintakuvien avulla on hankala hahmottaa orbitaalien kolmiulotteista rakennetta ja ne myös antavat virheellisen kuvan siitä, että orbitaalit olisivat tarkkarajaisia. Perinteisten oppikirjojen isopintakuvien rinnalle ovat saapunut erilaiset tietokoneohjelmistot, joiden avulla voidaan mallintaa orbitaaleja kolmiulotteisesti. Näitä malleja ovat erilaiset isopintamallit, pointilliset mallit, kuplakuvaajat, polaaridiagrammit, internetselaimella käytettävät interaktiiviset mallit ja virtuaalitodellisuuteen perustuvat mallit. Myös magneettien ja rautajauheen avulla voidaan havainnollistaa atomi- ja molekyyliorbitaaleja. Näiden lisäksi 3D-tulostuksen avulla voidaan tuottaa monenlaisia eri atomi- ja hybridiorbitaalimalleja, joita voidaan käsin tunnustella ja pyöritellä, mikä helpottaa kolmiulotteisen rakenteiden hahmottamisessa.