Asiakirjasta käytäntöön opettajien näkemyksiä kolmiportaisen tuen toteutumisesta esiopetuksessa

Tutkielman tarkoituksena oli selvittää esiopetuksen opettajien näkemyksiä kolmiportaisen tuen toteutumisesta esiopetuksessa. Tutkimuksessa tuotiin esiin, miten esiopetuksen opettajat kuvailivat käytännön tukitoimia, ja mitkä asiat opettajat kokivat edistävinä ja mitkä asiat hankaloittavina tuen tote...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Sjöblom, Sinitta, Viljanen, Reetta
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80957
_version_ 1826225710024359936
author Sjöblom, Sinitta Viljanen, Reetta
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Sjöblom, Sinitta Viljanen, Reetta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Sjöblom, Sinitta Viljanen, Reetta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Sjöblom, Sinitta
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tarkoituksena oli selvittää esiopetuksen opettajien näkemyksiä kolmiportaisen tuen toteutumisesta esiopetuksessa. Tutkimuksessa tuotiin esiin, miten esiopetuksen opettajat kuvailivat käytännön tukitoimia, ja mitkä asiat opettajat kokivat edistävinä ja mitkä asiat hankaloittavina tuen toteutumiselle. Tutkimuksen teoriatausta esittelee suomalaista esiopetusta ja siihen liittyvää lainsäädäntöä sekä tuen toteuttamiseen liittyviä käsitteitä kolmiportaisen tuen määrittelystä pedagogisiin ratkaisuihin. Tutkimuksen aineisto kerättiin laadullisella lähestymistavalla verkkovälitteisellä lomakehaastattelulla, johon pyydettiin osallistujia sosiaalisen median kautta noin kahden viikon ajan. Lomakehaastattelun kysymysten avoimiin vastauksiin vastasi 40 esiopetuksen opettajaa anonyymisti. Vastaukset analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimuksen mukaan tuki toteutuu esiopetuksessa moninaisesti, ja tuen toteutumisen osa-alueita ovat asiakirjan laatiminen, vastuunjako, tiimi- ja yhteistyö, monenlaiset tukitoimet sekä toimintaympäristö. Tuen toteutumiselle merkityksellisiä ovat resurssit, opettajien osaaminen ja jaksaminen, lasten yksilölliset tuen tarpeet, tukitoimien riittävyys ja lapsiryhmän koko. Tutkimuksen perusteella riittämätön henkilöstö- ja aikaresurssi, suuret lapsiryhmät sekä lapsen yksilöllisen tuen tarve ovat tuen toteutumista eniten hankaloittavat asiat. Esiopetuksen kolmiportaisen tuen tasapuolisen ja todellisen asiakirjasta käytäntöön siirtyvän toteuttamisen edistämiseksi resurssit ja lapsiryhmien muodostaminen tulisi huomioida tarkemmin sekä kunnallisesti että valtakunnallisesti.
first_indexed 2022-05-10T20:00:25Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Viitala, Riitta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sj\u00f6blom, Sinitta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Viljanen, Reetta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-10T05:44:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-10T05:44:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80957", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 esiopetuksen opettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 kolmiportaisen tuen toteutumisesta esiopetuksessa. Tutkimuksessa tuotiin esiin, miten esiopetuksen opettajat kuvailivat k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n tukitoimia, ja mitk\u00e4 asiat opettajat kokivat edist\u00e4vin\u00e4 ja mitk\u00e4 asiat hankaloittavina tuen toteutumiselle. Tutkimuksen teoriatausta esittelee suomalaista esiopetusta ja siihen liittyv\u00e4\u00e4 lains\u00e4\u00e4d\u00e4nt\u00f6\u00e4 sek\u00e4 tuen toteuttamiseen liittyvi\u00e4 k\u00e4sitteit\u00e4 kolmiportaisen tuen m\u00e4\u00e4rittelyst\u00e4 pedagogisiin ratkaisuihin.\nTutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin laadullisella l\u00e4hestymistavalla verkkov\u00e4litteisell\u00e4 lomakehaastattelulla, johon pyydettiin osallistujia sosiaalisen median kautta noin kahden viikon ajan. Lomakehaastattelun kysymysten avoimiin vastauksiin vastasi 40 esiopetuksen opettajaa anonyymisti. Vastaukset analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4.\nTutkimuksen mukaan tuki toteutuu esiopetuksessa moninaisesti, ja tuen toteutumisen osa-alueita ovat asiakirjan laatiminen, vastuunjako, tiimi- ja yhteisty\u00f6, monenlaiset tukitoimet sek\u00e4 toimintaymp\u00e4rist\u00f6. Tuen toteutumiselle merkityksellisi\u00e4 ovat resurssit, opettajien osaaminen ja jaksaminen, lasten yksil\u00f6lliset tuen tarpeet, tukitoimien riitt\u00e4vyys ja lapsiryhm\u00e4n koko.\nTutkimuksen perusteella riitt\u00e4m\u00e4t\u00f6n henkil\u00f6st\u00f6- ja aikaresurssi, suuret lapsiryhm\u00e4t sek\u00e4 lapsen yksil\u00f6llisen tuen tarve ovat tuen toteutumista eniten hankaloittavat asiat. Esiopetuksen kolmiportaisen tuen tasapuolisen ja todellisen asiakirjasta k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6\u00f6n siirtyv\u00e4n toteuttamisen edist\u00e4miseksi resurssit ja lapsiryhmien muodostaminen tulisi huomioida tarkemmin sek\u00e4 kunnallisesti ett\u00e4 valtakunnallisesti.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-10T05:44:30Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-10T05:44:30Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "78", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiserityispedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Asiakirjasta k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6\u00f6n : opettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 kolmiportaisen tuen toteutumisesta esiopetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205102608", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kolmiportainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukimuodot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityispedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80957
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:36Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e8ec24a0-bbf6-416f-a60d-66ec7255b4f0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205102608.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sjöblom, Sinitta Viljanen, Reetta Asiakirjasta käytäntöön : opettajien näkemyksiä kolmiportaisen tuen toteutumisesta esiopetuksessa varhaiserityispedagogiikka Erityispedagogiikka Special Education 101 esiopetus varhaiskasvatus kolmiportainen tuki tukeminen tukimuodot erityispedagogiikka opettajat
title Asiakirjasta käytäntöön : opettajien näkemyksiä kolmiportaisen tuen toteutumisesta esiopetuksessa
title_full Asiakirjasta käytäntöön : opettajien näkemyksiä kolmiportaisen tuen toteutumisesta esiopetuksessa
title_fullStr Asiakirjasta käytäntöön : opettajien näkemyksiä kolmiportaisen tuen toteutumisesta esiopetuksessa Asiakirjasta käytäntöön : opettajien näkemyksiä kolmiportaisen tuen toteutumisesta esiopetuksessa
title_full_unstemmed Asiakirjasta käytäntöön : opettajien näkemyksiä kolmiportaisen tuen toteutumisesta esiopetuksessa Asiakirjasta käytäntöön : opettajien näkemyksiä kolmiportaisen tuen toteutumisesta esiopetuksessa
title_short Asiakirjasta käytäntöön
title_sort asiakirjasta käytäntöön opettajien näkemyksiä kolmiportaisen tuen toteutumisesta esiopetuksessa
title_sub opettajien näkemyksiä kolmiportaisen tuen toteutumisesta esiopetuksessa
title_txtP Asiakirjasta käytäntöön : opettajien näkemyksiä kolmiportaisen tuen toteutumisesta esiopetuksessa
topic varhaiserityispedagogiikka Erityispedagogiikka Special Education 101 esiopetus varhaiskasvatus kolmiportainen tuki tukeminen tukimuodot erityispedagogiikka opettajat
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education erityispedagogiikka esiopetus kolmiportainen tuki opettajat tukeminen tukimuodot varhaiserityispedagogiikka varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80957 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205102608
work_keys_str_mv AT sjöblomsinitta asiakirjastakäytäntöönopettajiennäkemyksiäkolmiportaisentuentoteutumisestaesiopet