”Hei, ymmärrän tän jenkin tekemän videon!” a study on Finnish EFL teachers’ views on using authentic materials when teaching listening comprehension

Kuunteleminen on kielitaidon olennaisin osa-alue, ja esimerkiksi ensimmäinen taito, jonka lapsi kehittää oppiessaan ensikieltään (esim. Thanajaro 2000). Kuuntelemisen taitoon perustuu myös suuri osa mitä tahansa oppimisprosessia. Autenttisilla opetusmateriaaleilla on todettu olevan selkeitä positii...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jokinen, Salla
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80912
_version_ 1826225807297609728
author Jokinen, Salla
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Jokinen, Salla Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Jokinen, Salla Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Jokinen, Salla
datasource_str_mv jyx
description Kuunteleminen on kielitaidon olennaisin osa-alue, ja esimerkiksi ensimmäinen taito, jonka lapsi kehittää oppiessaan ensikieltään (esim. Thanajaro 2000). Kuuntelemisen taitoon perustuu myös suuri osa mitä tahansa oppimisprosessia. Autenttisilla opetusmateriaaleilla on todettu olevan selkeitä positiivisia vaikutuksia oppijoiden kuullun ymmärtämisen kehitykseen vieraissa kielissä: Autenttiset materiaalit ovat keinotekoisia motivoivampia ja antavat oppijoille enemmän itsevarmuutta kielen käyttötilanteissa koulun ulkopuolella. Tässä tutkimuksessa viittaan autenttisilla materiaaleilla materiaaleihin, jotka on luotu koulun ulkopuolisessa ympäristössä aidoissa viestintätilanteissa. Tutkielmassani pyrin selvittämään suomalaisten englanninopettajien näkemyksiä autenttisten kuullun ymmärtämisen materiaalien tärkeydestä, miksi ne koetaan tärkeäksi ja syitä, jotka ohjaavat materiaalien valintaa. Selvitän myös, miten kuullun ymmärtämisen materiaaleja voisi heidän mielestään kehittää enemmän oikeaa elämää vastaaviksi tai helpommin saavutettaviksi. Tulosten perusteella ajan puute vaikuttaa olevan pääasiallinen syy niille, jotka eivät käytä oppikirjojen ulkopuolisia materiaaleja kuullunymmärtämisen opetuksessa. Peruskoulussa autenttiset materiaalit ovat myös suurelle osalla oppijoista liian vaikeita, minkä takia myös keinotekoisia, helpommin kuunneltavia materiaaleja on hyvä olla mukana. Tulevaisuuden tutkimukset voisivat keskittyä materiaalien helpompaan saatavuuteen opettajien ajan säästämiseksi, esimerkiksi liittämällä niitä suoraan oppikirjojen materiaaleihin tai kokoamalla yhteiseen materiaalipankkiin.
first_indexed 2022-05-06T20:00:36Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tergujeff, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jokinen, Salla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-06T05:38:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-06T05:38:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80912", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kuunteleminen on kielitaidon olennaisin osa-alue, ja esimerkiksi ensimm\u00e4inen taito, jonka lapsi kehitt\u00e4\u00e4 oppiessaan ensikielt\u00e4\u00e4n (esim. Thanajaro 2000). Kuuntelemisen taitoon perustuu my\u00f6s suuri osa mit\u00e4 tahansa oppimisprosessia.\nAutenttisilla opetusmateriaaleilla on todettu olevan selkeit\u00e4 positiivisia vaikutuksia oppijoiden kuullun ymm\u00e4rt\u00e4misen kehitykseen vieraissa kieliss\u00e4: Autenttiset materiaalit ovat keinotekoisia motivoivampia ja antavat oppijoille enemm\u00e4n itsevarmuutta kielen k\u00e4ytt\u00f6tilanteissa koulun ulkopuolella. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa viittaan autenttisilla materiaaleilla materiaaleihin, jotka on luotu koulun ulkopuolisessa ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 aidoissa viestint\u00e4tilanteissa.\nTutkielmassani pyrin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n suomalaisten englanninopettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 autenttisten kuullun ymm\u00e4rt\u00e4misen materiaalien t\u00e4rkeydest\u00e4, miksi ne koetaan t\u00e4rke\u00e4ksi ja syit\u00e4, jotka ohjaavat materiaalien valintaa. Selvit\u00e4n my\u00f6s, miten kuullun ymm\u00e4rt\u00e4misen materiaaleja voisi heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n kehitt\u00e4\u00e4 enemm\u00e4n oikeaa el\u00e4m\u00e4\u00e4 vastaaviksi tai helpommin saavutettaviksi. \nTulosten perusteella ajan puute vaikuttaa olevan p\u00e4\u00e4asiallinen syy niille, jotka eiv\u00e4t k\u00e4yt\u00e4 oppikirjojen ulkopuolisia materiaaleja kuullunymm\u00e4rt\u00e4misen opetuksessa. Peruskoulussa autenttiset materiaalit ovat my\u00f6s suurelle osalla oppijoista liian vaikeita, mink\u00e4 takia my\u00f6s keinotekoisia, helpommin kuunneltavia materiaaleja on hyv\u00e4 olla mukana. Tulevaisuuden tutkimukset voisivat keskitty\u00e4 materiaalien helpompaan saatavuuteen opettajien ajan s\u00e4\u00e4st\u00e4miseksi, esimerkiksi liitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 niit\u00e4 suoraan oppikirjojen materiaaleihin tai kokoamalla yhteiseen materiaalipankkiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-06T05:38:21Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-06T05:38:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "26", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teaching materials", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dHei, ymm\u00e4rr\u00e4n t\u00e4n jenkin tekem\u00e4n videon!\u201d : a study on Finnish EFL teachers\u2019 views on using authentic materials when teaching listening comprehension", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205062565", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuullun ymm\u00e4rt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "autenttisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "listening comprehension", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching and instruction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "authenticity", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "study material", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80912
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:01Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b3c69010-2b58-484f-868e-b44dcfa40475\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205062565.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jokinen, Salla ”Hei, ymmärrän tän jenkin tekemän videon!” : a study on Finnish EFL teachers’ views on using authentic materials when teaching listening comprehension EFL teaching materials Englannin kieli English 301 kuullun ymmärtäminen englannin kieli opetus opettajat autenttisuus oppimateriaali kielen oppiminen listening comprehension English language teaching and instruction teachers authenticity study material language learning
title ”Hei, ymmärrän tän jenkin tekemän videon!” : a study on Finnish EFL teachers’ views on using authentic materials when teaching listening comprehension
title_full ”Hei, ymmärrän tän jenkin tekemän videon!” : a study on Finnish EFL teachers’ views on using authentic materials when teaching listening comprehension
title_fullStr ”Hei, ymmärrän tän jenkin tekemän videon!” : a study on Finnish EFL teachers’ views on using authentic materials when teaching listening comprehension ”Hei, ymmärrän tän jenkin tekemän videon!” : a study on Finnish EFL teachers’ views on using authentic materials when teaching listening comprehension
title_full_unstemmed ”Hei, ymmärrän tän jenkin tekemän videon!” : a study on Finnish EFL teachers’ views on using authentic materials when teaching listening comprehension ”Hei, ymmärrän tän jenkin tekemän videon!” : a study on Finnish EFL teachers’ views on using authentic materials when teaching listening comprehension
title_short ”Hei, ymmärrän tän jenkin tekemän videon!”
title_sort hei ymmärrän tän jenkin tekemän videon a study on finnish efl teachers views on using authentic materials when teaching listening comprehension
title_sub a study on Finnish EFL teachers’ views on using authentic materials when teaching listening comprehension
title_txtP ”Hei, ymmärrän tän jenkin tekemän videon!” : a study on Finnish EFL teachers’ views on using authentic materials when teaching listening comprehension
topic EFL teaching materials Englannin kieli English 301 kuullun ymmärtäminen englannin kieli opetus opettajat autenttisuus oppimateriaali kielen oppiminen listening comprehension English language teaching and instruction teachers authenticity study material language learning
topic_facet 301 EFL Englannin kieli English English language autenttisuus authenticity englannin kieli kielen oppiminen kuullun ymmärtäminen language learning listening comprehension opettajat opetus oppimateriaali study material teachers teaching and instruction teaching materials
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80912 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205062565
work_keys_str_mv AT jokinensalla heiymmärräntänjenkintekemänvideonastudyonfinnisheflteachersviewsonusingauthenticmat