Opiskelun ja hyvinvoinnin monialainen tuki lukiossa lukiossa toimivien ammattilaisten näkökulma

Suurin osa lukio-opiskelijoista voi hyvin, mutta osa kokee opiskelun kuormittavana. Lukiokoulutuksen uudistuksilla onkin pyritty lisäämään opiskelijoiden hyvinvointia sekä opiskelun ja hyvinvoinnin tukea. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä lukiossa toimivilla opiskel...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tilsala, Niina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80680
_version_ 1826225700121608192
author Tilsala, Niina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tilsala, Niina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tilsala, Niina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tilsala, Niina
datasource_str_mv jyx
description Suurin osa lukio-opiskelijoista voi hyvin, mutta osa kokee opiskelun kuormittavana. Lukiokoulutuksen uudistuksilla onkin pyritty lisäämään opiskelijoiden hyvinvointia sekä opiskelun ja hyvinvoinnin tukea. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä lukiossa toimivilla opiskelun ja hyvinvoinnin tuen ammattilaisilla on lukio-opiskelijoiden hyvinvoinnista sekä opiskelun ja hyvinvoinnin tuesta. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja se toteutettiin haastattelemalla lukiossa työskenteleviä opiskeluhuollon kuraattoreita ja psykologeja sekä erityisopettajia ja opinto-ohjaajia Keski-Suomen alueella. Puolistrukturoituun teemahaastatteluun osallistui yhdeksän opiskelun ja hyvinvoinnin tuen ammattilaista. Haastatteluaineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tulosten mukaan lukio-opiskelijan hyvinvointi muodostuu opiskelusta, opiskelijan ominaisuuksista ja sosiaalisista suhteisista, jotka voivat tukea tai heikentää opiskelijan hyvinvointia. Lukion opiskelun ja hyvinvoinnin tukimallissa merkittävää on opiskelijan aktiivinen rooli tuen hakijana. Tuki on yleensä opettajien tarjoamaa pedagogista tukea tai opiskeluhuollon tarjoamaa keskustelutukea. Monialaista asiantuntijaryhmää hyödynnetään lukioissa vaihtelevasti, ja tarvittaessa opiskelija ohjataan yhteistyötahojen pariin.
first_indexed 2022-04-25T20:00:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Tilsala, Niina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-04-25T07:09:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-04-25T07:09:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80680", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suurin osa lukio-opiskelijoista voi hyvin, mutta osa kokee opiskelun kuormittavana. Lukiokoulutuksen uudistuksilla onkin pyritty lis\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n opiskelijoiden hyvinvointia sek\u00e4 opiskelun ja hyvinvoinnin tukea. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 lukiossa toimivilla opiskelun ja hyvinvoinnin tuen ammattilaisilla on lukio-opiskelijoiden hyvinvoinnista sek\u00e4 opiskelun ja hyvinvoinnin tuesta. \nTutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja se toteutettiin haastattelemalla lukiossa ty\u00f6skentelevi\u00e4 opiskeluhuollon kuraattoreita ja psykologeja sek\u00e4 erityisopettajia ja opinto-ohjaajia Keski-Suomen alueella. Puolistrukturoituun teemahaastatteluun osallistui yhdeks\u00e4n opiskelun ja hyvinvoinnin tuen ammattilaista. Haastatteluaineisto analysoitiin teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. \nTulosten mukaan lukio-opiskelijan hyvinvointi muodostuu opiskelusta, opiskelijan ominaisuuksista ja sosiaalisista suhteisista, jotka voivat tukea tai heikent\u00e4\u00e4 opiskelijan hyvinvointia. Lukion opiskelun ja hyvinvoinnin tukimallissa merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 on opiskelijan aktiivinen rooli tuen hakijana. Tuki on yleens\u00e4 opettajien tarjoamaa pedagogista tukea tai opiskeluhuollon tarjoamaa keskustelutukea. Monialaista asiantuntijaryhm\u00e4\u00e4 hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n lukioissa vaihtelevasti, ja tarvittaessa opiskelija ohjataan yhteisty\u00f6tahojen pariin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-04-25T07:09:35Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-04-25T07:09:35Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "68", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opiskelun ja hyvinvoinnin monialainen tuki lukiossa : lukiossa toimivien ammattilaisten n\u00e4k\u00f6kulma", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202204252357", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukimuodot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80680
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:05Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/676f6294-f86d-4bf3-a352-38b9c69c3dc3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202204252357.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tilsala, Niina Opiskelun ja hyvinvoinnin monialainen tuki lukiossa : lukiossa toimivien ammattilaisten näkökulma Erityispedagogiikka Special Education 101 lukio hyvinvointi opiskelu tukimuodot
title Opiskelun ja hyvinvoinnin monialainen tuki lukiossa : lukiossa toimivien ammattilaisten näkökulma
title_full Opiskelun ja hyvinvoinnin monialainen tuki lukiossa : lukiossa toimivien ammattilaisten näkökulma
title_fullStr Opiskelun ja hyvinvoinnin monialainen tuki lukiossa : lukiossa toimivien ammattilaisten näkökulma Opiskelun ja hyvinvoinnin monialainen tuki lukiossa : lukiossa toimivien ammattilaisten näkökulma
title_full_unstemmed Opiskelun ja hyvinvoinnin monialainen tuki lukiossa : lukiossa toimivien ammattilaisten näkökulma Opiskelun ja hyvinvoinnin monialainen tuki lukiossa : lukiossa toimivien ammattilaisten näkökulma
title_short Opiskelun ja hyvinvoinnin monialainen tuki lukiossa
title_sort opiskelun ja hyvinvoinnin monialainen tuki lukiossa lukiossa toimivien ammattilaisten näkökulma
title_sub lukiossa toimivien ammattilaisten näkökulma
title_txtP Opiskelun ja hyvinvoinnin monialainen tuki lukiossa : lukiossa toimivien ammattilaisten näkökulma
topic Erityispedagogiikka Special Education 101 lukio hyvinvointi opiskelu tukimuodot
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education hyvinvointi lukio opiskelu tukimuodot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80680 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202204252357
work_keys_str_mv AT tilsalaniina opiskelunjahyvinvoinninmonialainentukilukiossalukiossatoimivienammattilaistennäköku