Peruskoulussa vailla muodollista kelpoisuutta työskennelleiden opettajien kokemuksia opettajan työstä ja opettajankoulutuksesta

Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia vailla muodollista kelpoisuutta työskennelleillä opettajilla on ollut opettajan työstä peruskoulussa. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan kokemuksia opettajankoulutuksen tarjoamista valmiuksista ja hyödyistä sekä opettajankoul...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hermonen, Rosanna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80544
_version_ 1826225684077346816
author Hermonen, Rosanna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hermonen, Rosanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hermonen, Rosanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hermonen, Rosanna
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia vailla muodollista kelpoisuutta työskennelleillä opettajilla on ollut opettajan työstä peruskoulussa. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan kokemuksia opettajankoulutuksen tarjoamista valmiuksista ja hyödyistä sekä opettajankoulutuksen haasteista. Tutkimus on laadullinen fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja analysoitiin teemoittelemalla. Tutkimukseen osallistui kuusi vailla muodollista kelpoisuutta opettajana työskennellyttä henkilöä, joista viisi opiskelee tällä hetkellä luokanopettajaksi Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksessa. Yksi tutkimukseen osallistunut henkilö työskentelee yhä vailla muodollista kelpoisuutta hoitamaansa tehtävään. Hän työskentelee ruotsinkielisenä kielikylpyluokanopettajana. Tutkimustulokset osoittivat, että opettajan työssä koettiin myönteisiä kokemuksia mutta myös haasteita, kuten jatkuva kiire ja työnkuvan laajentuminen. Kokemukset muodollisen kelpoisuuden puuttumisesta liittyivät joko epävarmuuteen omasta ammatillisesta osaamisesta tai vakituisen opettajanviran ja riittävän palkan saamisesta. Toisaalta pitkän työkokemuksen ja aiemman koulutuksen koettiin antaneen valmiuksia opettajan työhön. Opettajankoulutuksen koettiin muuttaneen ammatillista ajattelua ja syventäneen ymmärrystä opetustyöstä, mutta opettajankoulutuksessa koettiin paljon puutteita. Aiemman työkokemuksen koettiin tarjonneen enemmän valmiuksia opettajan työhön kuin opettajankoulutuksen tällä hetkellä. Aiemman työkokemuksen arvostamista toivottiin enemmän opettajankoulutuksessa.
first_indexed 2022-04-11T20:00:34Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Harju-Luukkainen, Heidi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hermonen, Rosanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-04-11T06:03:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-04-11T06:03:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80544", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia kokemuksia vailla muodollista kelpoisuutta ty\u00f6skennelleill\u00e4 opettajilla on ollut opettajan ty\u00f6st\u00e4 peruskoulussa. Lis\u00e4ksi tutkielmassa tarkastellaan kokemuksia opettajankoulutuksen tarjoamista valmiuksista ja hy\u00f6dyist\u00e4 sek\u00e4 opettajankoulutuksen haasteista.\nTutkimus on laadullinen fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus, jonka aineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja analysoitiin teemoittelemalla. Tutkimukseen osallistui kuusi vailla muodollista kelpoisuutta opettajana ty\u00f6skennellytt\u00e4 henkil\u00f6\u00e4, joista viisi opiskelee t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 luokanopettajaksi Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksessa. Yksi tutkimukseen osallistunut henkil\u00f6 ty\u00f6skentelee yh\u00e4 vailla muodollista kelpoisuutta hoitamaansa teht\u00e4v\u00e4\u00e4n. H\u00e4n ty\u00f6skentelee ruotsinkielisen\u00e4 kielikylpyluokanopettajana.\nTutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 opettajan ty\u00f6ss\u00e4 koettiin my\u00f6nteisi\u00e4 kokemuksia mutta my\u00f6s haasteita, kuten jatkuva kiire ja ty\u00f6nkuvan laajentuminen. Kokemukset muodollisen kelpoisuuden puuttumisesta liittyiv\u00e4t joko ep\u00e4varmuuteen omasta ammatillisesta osaamisesta tai vakituisen opettajanviran ja riitt\u00e4v\u00e4n palkan saamisesta. Toisaalta pitk\u00e4n ty\u00f6kokemuksen ja aiemman koulutuksen koettiin antaneen valmiuksia opettajan ty\u00f6h\u00f6n. Opettajankoulutuksen koettiin muuttaneen ammatillista ajattelua ja syvent\u00e4neen ymm\u00e4rryst\u00e4 opetusty\u00f6st\u00e4, mutta opettajankoulutuksessa koettiin paljon puutteita. Aiemman ty\u00f6kokemuksen koettiin tarjonneen enemm\u00e4n valmiuksia opettajan ty\u00f6h\u00f6n kuin opettajankoulutuksen t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4. Aiemman ty\u00f6kokemuksen arvostamista toivottiin enemm\u00e4n opettajankoulutuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-04-11T06:03:21Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-04-11T06:03:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "86", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "muodollinen kelpoisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajan ty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Peruskoulussa vailla muodollista kelpoisuutta ty\u00f6skennelleiden opettajien kokemuksia opettajan ty\u00f6st\u00e4 ja opettajankoulutuksesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202204112222", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kelpoisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80544
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:33Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hermonen, Rosanna Peruskoulussa vailla muodollista kelpoisuutta työskennelleiden opettajien kokemuksia opettajan työstä ja opettajankoulutuksesta muodollinen kelpoisuus opettajan työ Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettajat opettajankoulutus opettajuus kelpoisuus kokemukset
title Peruskoulussa vailla muodollista kelpoisuutta työskennelleiden opettajien kokemuksia opettajan työstä ja opettajankoulutuksesta
title_full Peruskoulussa vailla muodollista kelpoisuutta työskennelleiden opettajien kokemuksia opettajan työstä ja opettajankoulutuksesta
title_fullStr Peruskoulussa vailla muodollista kelpoisuutta työskennelleiden opettajien kokemuksia opettajan työstä ja opettajankoulutuksesta Peruskoulussa vailla muodollista kelpoisuutta työskennelleiden opettajien kokemuksia opettajan työstä ja opettajankoulutuksesta
title_full_unstemmed Peruskoulussa vailla muodollista kelpoisuutta työskennelleiden opettajien kokemuksia opettajan työstä ja opettajankoulutuksesta Peruskoulussa vailla muodollista kelpoisuutta työskennelleiden opettajien kokemuksia opettajan työstä ja opettajankoulutuksesta
title_short Peruskoulussa vailla muodollista kelpoisuutta työskennelleiden opettajien kokemuksia opettajan työstä ja opettajankoulutuksesta
title_sort peruskoulussa vailla muodollista kelpoisuutta työskennelleiden opettajien kokemuksia opettajan työstä ja opettajankoulutuksesta
title_txtP Peruskoulussa vailla muodollista kelpoisuutta työskennelleiden opettajien kokemuksia opettajan työstä ja opettajankoulutuksesta
topic muodollinen kelpoisuus opettajan työ Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettajat opettajankoulutus opettajuus kelpoisuus kokemukset
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education kelpoisuus kokemukset muodollinen kelpoisuus opettajan työ opettajankoulutus opettajat opettajuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80544 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202204112222
work_keys_str_mv AT hermonenrosanna peruskoulussavaillamuodollistakelpoisuuttatyöskennelleidenopettajienkokemuksiaop