Peruskoulussa vailla muodollista kelpoisuutta työskennelleiden opettajien kokemuksia opettajan työstä ja opettajankoulutuksesta

Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia vailla muodollista kelpoisuutta työskennelleillä opettajilla on ollut opettajan työstä peruskoulussa. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan kokemuksia opettajankoulutuksen tarjoamista valmiuksista ja hyödyistä sekä opettajankoul...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hermonen, Rosanna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80544
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia vailla muodollista kelpoisuutta työskennelleillä opettajilla on ollut opettajan työstä peruskoulussa. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan kokemuksia opettajankoulutuksen tarjoamista valmiuksista ja hyödyistä sekä opettajankoulutuksen haasteista. Tutkimus on laadullinen fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja analysoitiin teemoittelemalla. Tutkimukseen osallistui kuusi vailla muodollista kelpoisuutta opettajana työskennellyttä henkilöä, joista viisi opiskelee tällä hetkellä luokanopettajaksi Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksessa. Yksi tutkimukseen osallistunut henkilö työskentelee yhä vailla muodollista kelpoisuutta hoitamaansa tehtävään. Hän työskentelee ruotsinkielisenä kielikylpyluokanopettajana. Tutkimustulokset osoittivat, että opettajan työssä koettiin myönteisiä kokemuksia mutta myös haasteita, kuten jatkuva kiire ja työnkuvan laajentuminen. Kokemukset muodollisen kelpoisuuden puuttumisesta liittyivät joko epävarmuuteen omasta ammatillisesta osaamisesta tai vakituisen opettajanviran ja riittävän palkan saamisesta. Toisaalta pitkän työkokemuksen ja aiemman koulutuksen koettiin antaneen valmiuksia opettajan työhön. Opettajankoulutuksen koettiin muuttaneen ammatillista ajattelua ja syventäneen ymmärrystä opetustyöstä, mutta opettajankoulutuksessa koettiin paljon puutteita. Aiemman työkokemuksen koettiin tarjonneen enemmän valmiuksia opettajan työhön kuin opettajankoulutuksen tällä hetkellä. Aiemman työkokemuksen arvostamista toivottiin enemmän opettajankoulutuksessa.