Digitaalisen perehdyttämiskokonaisuuden kehittäminen suunnittelutieteellisen tutkimuksen keinon tapaus ALM Partners Oy

Tässä Pro Gradu-tutkielmassa kehitetään tapausyritys ALM Partners Oy:n digitaalista oppimisalustaa suunnittelututkimuksen keinoin. Suunnittelututkimuksella etsitään ratkaisuja tutkimusongelmaan tutkimuskysymykseen ”Kuinka ALM Partnersin perehdyttämisohjelman T-SQL-kurssia tulisi kehittää suunnittelu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Piitulainen, Simo
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80500
_version_ 1826225756004417536
author Piitulainen, Simo
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Piitulainen, Simo Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Piitulainen, Simo Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Piitulainen, Simo
datasource_str_mv jyx
description Tässä Pro Gradu-tutkielmassa kehitetään tapausyritys ALM Partners Oy:n digitaalista oppimisalustaa suunnittelututkimuksen keinoin. Suunnittelututkimuksella etsitään ratkaisuja tutkimusongelmaan tutkimuskysymykseen ”Kuinka ALM Partnersin perehdyttämisohjelman T-SQL-kurssia tulisi kehittää suunnittelutieteellisin menetelmin, jotta se vastaisi paremmin datainsinöörien käytännön työtehtävien tarpeisiin?” Ratkaisuksi kehitetään T-SQL-kurssiin lisämoduuli, jonka tarkoituksena on tuoda T-SQL-kurssin osaksi todellisia työtehtäviä läheisemmin mukailevien ongelmien ratkaisua. Tutkielma alkaa kirjallisuuskatsauksella itseohjautuvan oppimisen ja digitaalisten oppimisalustojen teoreettiseen taustaan ja olemassa olevaan tieteelliseen kirjallisuuteen. Tämän jälkeen esitellään tutkielman päämenetelmänä hyödynnetyn suunnittelututkimuksen eri toteutustavat. Menetelmäosiossa perustellaan suunnittelututkimuksen käyttö sekä esitellään erilaisia artefakti-tyyppejä, joita suunnittelutieteellisin menetelmin voidaan tuottaa. Tutkimusmenetelmän esittelyn jälkeen esitellään tutkielman tapausyritys ALM Partners Oy sekä sen uusien työntekijöiden perehdyttämisalusta ALM Academy sekä sen sisältämä T-SQL-kurssi. Tapausyrityksen esittelyn esitellään suunnittelututkimuksen soveltaminen tapausyrityksen kontekstissa, ja tutkielman tutkimusprosessi sovitetaan yleiseen suunnittelututkimusten tutkimusprosessiin. Luvussa 7 esitellään tarkemmin tutkimuksen kulku tutkimusprosessin vaiheiden mukaisesti. Luku alkaa teemahaastatteluiden läpikäynnillä ja niiden perusteella tarkentuneen tutkimusongelman määrittelyllä. Tämän jälkeen esitellään suunnitteluartefaktin kehitys sekä artefaktin demonstrointi kohderyhmälle. Artefaktia myös arvioidaan suhteessa sen hyötyyn tapausyritykselle sekä aiemmissa luvuissa esitettyyn tutkimuskirjallisuuteen. Lopuksi suoritetaan koko tutkielman kattava yhteenveto, jossa käydään läpi sekä kirjallisuuskatsaus, että empiirisessä osiossa toteutetut tutkimusvaiheet. Yhteenvedossa arvioidaan tutkielman tuloksia sekä esitetään niiden perusteella mahdollisia jatkotutkimuksen kohteita. This Master’s thesis focuses on improving the digital onboarding platform of the case company ALM Partners Oy utilizing design science methodolgy. The design science research aims to develop solutions to the research question “How can the ALM Academy T-SQL course be developed so that it relates better to the needs of the everyday work of data engineers?” As a solution, a new module focused on solving issues derived from real customer cases is developed to the T-SQL course. The thesis begins by conducting a literature review going over the theoretical backgrounds of self-directed learning, workplace learning and digital learning. The theory behind the thesis’ main research method, design science, is also introduced. The usage of design science methods is reasoned in the research method chapter. After the research methods have been introduced, the case company ALM Partners and it’s onboarding platform ALM Academy is presented. Emphasis is placed on introducing the T-SQL course. Following the case company’s introduction, the used research methods are explained in the context of the case company, and the generic design science research process is fit in to the context of this thesis. In chapter 7, the design science research and the creation of the desigin ar-tefact itself will be showcased. The chapter begins by going through the theme interviews and the design science research problem which was more closely identifed through the interviews. Next, the design artefact and it’s demonstration to the target audience will be presented. The artefact will also be evaluated both in relation to the needs of the case company and the research literature presented in the literature review chapters. Finally, a summary of the thesis well be conducted. The literature review as well as the empirical design science study will be summarized, and the results of the empirical research will be be evaluated. Future research options will also be discussed.
first_indexed 2022-04-06T20:04:22Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Marttiin, Pentti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Piitulainen, Simo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-04-06T05:28:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-04-06T05:28:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80500", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 Pro Gradu-tutkielmassa kehitet\u00e4\u00e4n tapausyritys ALM Partners Oy:n digitaalista oppimisalustaa suunnittelututkimuksen keinoin. Suunnittelututkimuksella etsit\u00e4\u00e4n ratkaisuja tutkimusongelmaan tutkimuskysymykseen \u201dKuinka ALM Partnersin perehdytt\u00e4misohjelman T-SQL-kurssia tulisi kehitt\u00e4\u00e4 suunnittelutieteellisin menetelmin, jotta se vastaisi paremmin datainsin\u00f6\u00f6rien k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n ty\u00f6teht\u00e4vien tarpeisiin?\u201d Ratkaisuksi kehitet\u00e4\u00e4n T-SQL-kurssiin lis\u00e4moduuli, jonka tarkoituksena on tuoda T-SQL-kurssin osaksi todellisia ty\u00f6teht\u00e4vi\u00e4 l\u00e4heisemmin mukailevien ongelmien ratkaisua. \nTutkielma alkaa kirjallisuuskatsauksella itseohjautuvan oppimisen ja digitaalisten oppimisalustojen teoreettiseen taustaan ja olemassa olevaan tieteelliseen kirjallisuuteen. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen esitell\u00e4\u00e4n tutkielman p\u00e4\u00e4menetelm\u00e4n\u00e4 hy\u00f6dynnetyn suunnittelututkimuksen eri toteutustavat. Menetelm\u00e4osiossa perustellaan suunnittelututkimuksen k\u00e4ytt\u00f6 sek\u00e4 esitell\u00e4\u00e4n erilaisia artefakti-tyyppej\u00e4, joita suunnittelutieteellisin menetelmin voidaan tuottaa. \n Tutkimusmenetelm\u00e4n esittelyn j\u00e4lkeen esitell\u00e4\u00e4n tutkielman tapausyritys ALM Partners Oy sek\u00e4 sen uusien ty\u00f6ntekij\u00f6iden perehdytt\u00e4misalusta ALM Academy sek\u00e4 sen sis\u00e4lt\u00e4m\u00e4 T-SQL-kurssi. Tapausyrityksen esittelyn esitell\u00e4\u00e4n suunnittelututkimuksen soveltaminen tapausyrityksen kontekstissa, ja tutkielman tutkimusprosessi sovitetaan yleiseen suunnittelututkimusten tutkimusprosessiin. \nLuvussa 7 esitell\u00e4\u00e4n tarkemmin tutkimuksen kulku tutkimusprosessin vaiheiden mukaisesti. Luku alkaa teemahaastatteluiden l\u00e4pik\u00e4ynnill\u00e4 ja niiden perusteella tarkentuneen tutkimusongelman m\u00e4\u00e4rittelyll\u00e4. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen esitell\u00e4\u00e4n suunnitteluartefaktin kehitys sek\u00e4 artefaktin demonstrointi kohderyhm\u00e4lle. Artefaktia my\u00f6s arvioidaan suhteessa sen hy\u00f6tyyn tapausyritykselle sek\u00e4 aiemmissa luvuissa esitettyyn tutkimuskirjallisuuteen. \nLopuksi suoritetaan koko tutkielman kattava yhteenveto, jossa k\u00e4yd\u00e4\u00e4n l\u00e4pi sek\u00e4 kirjallisuuskatsaus, ett\u00e4 empiirisess\u00e4 osiossa toteutetut tutkimusvaiheet. Yhteenvedossa arvioidaan tutkielman tuloksia sek\u00e4 esitet\u00e4\u00e4n niiden perusteella mahdollisia jatkotutkimuksen kohteita.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This Master\u2019s thesis focuses on improving the digital onboarding platform of the case company ALM Partners Oy utilizing design science methodolgy. The design science research aims to develop solutions to the research question \u201cHow can the ALM Academy T-SQL course be developed so that it relates better to the needs of the everyday work of data engineers?\u201d As a solution, a new module focused on solving issues derived from real customer cases is developed to the T-SQL course. \nThe thesis begins by conducting a literature review going over the theoretical backgrounds of self-directed learning, workplace learning and digital learning. The theory behind the thesis\u2019 main research method, design science, is also introduced. The usage of design science methods is reasoned in the research method chapter.\nAfter the research methods have been introduced, the case company ALM Partners and it\u2019s onboarding platform ALM Academy is presented. Emphasis is placed on introducing the T-SQL course. Following the case company\u2019s introduction, the used research methods are explained in the context of the case company, and the generic design science research process is fit in to the context of this thesis.\nIn chapter 7, the design science research and the creation of the desigin ar-tefact itself will be showcased. The chapter begins by going through the theme interviews and the design science research problem which was more closely identifed through the interviews. Next, the design artefact and it\u2019s demonstration to the target audience will be presented. The artefact will also be evaluated both in relation to the needs of the case company and the research literature presented in the literature review chapters.\nFinally, a summary of the thesis well be conducted. The literature review as well as the empirical design science study will be summarized, and the results of the empirical research will be be evaluated. Future research options will also be discussed.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-04-06T05:28:13Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-04-06T05:28:13Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "66", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "self directed learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "workplace learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digital learning platforms", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "T-SQL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Digitaalisen perehdytt\u00e4miskokonaisuuden kehitt\u00e4minen suunnittelutieteellisen tutkimuksen keinon : tapaus ALM Partners Oy", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202204062182", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisalustat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80500
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:32Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7f07360c-718d-4cb8-a841-fba5d0581d9e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202204062182.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Piitulainen, Simo Digitaalisen perehdyttämiskokonaisuuden kehittäminen suunnittelutieteellisen tutkimuksen keinon : tapaus ALM Partners Oy self directed learning workplace learning digital learning platforms T-SQL Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 oppiminen oppimisalustat
title Digitaalisen perehdyttämiskokonaisuuden kehittäminen suunnittelutieteellisen tutkimuksen keinon : tapaus ALM Partners Oy
title_full Digitaalisen perehdyttämiskokonaisuuden kehittäminen suunnittelutieteellisen tutkimuksen keinon : tapaus ALM Partners Oy
title_fullStr Digitaalisen perehdyttämiskokonaisuuden kehittäminen suunnittelutieteellisen tutkimuksen keinon : tapaus ALM Partners Oy Digitaalisen perehdyttämiskokonaisuuden kehittäminen suunnittelutieteellisen tutkimuksen keinon : tapaus ALM Partners Oy
title_full_unstemmed Digitaalisen perehdyttämiskokonaisuuden kehittäminen suunnittelutieteellisen tutkimuksen keinon : tapaus ALM Partners Oy Digitaalisen perehdyttämiskokonaisuuden kehittäminen suunnittelutieteellisen tutkimuksen keinon : tapaus ALM Partners Oy
title_short Digitaalisen perehdyttämiskokonaisuuden kehittäminen suunnittelutieteellisen tutkimuksen keinon
title_sort digitaalisen perehdyttämiskokonaisuuden kehittäminen suunnittelutieteellisen tutkimuksen keinon tapaus alm partners oy
title_sub tapaus ALM Partners Oy
title_txtP Digitaalisen perehdyttämiskokonaisuuden kehittäminen suunnittelutieteellisen tutkimuksen keinon : tapaus ALM Partners Oy
topic self directed learning workplace learning digital learning platforms T-SQL Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 oppiminen oppimisalustat
topic_facet 601 Information Systems Science T-SQL Tietojärjestelmätiede digital learning platforms oppiminen oppimisalustat self directed learning workplace learning
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80500 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202204062182
work_keys_str_mv AT piitulainensimo digitaalisenperehdyttämiskokonaisuudenkehittäminensuunnittelutieteellisentutkimu