Intertextual references to films and television series in advertising a qualitative content analysis of types of references and their roles in persuasion

Mainoksissa käytetään monenlaisia keinoja kuluttajien suostutteluun. Ei ole harvinaista nähdä tai kuulla mainoksissa esimerkiksi elokuvasta tai televisiosarjasta tuttu hahmo tai vuorosana. Elokuviin ja televisiosarjoihin voidaan kuitenkin viitata myös epäsuoremmin keinoin. Lisäksi näitä viittauksia...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Iiliäinen, Tiia
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80484
_version_ 1826225733361467392
author Iiliäinen, Tiia
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Iiliäinen, Tiia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Iiliäinen, Tiia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Iiliäinen, Tiia
datasource_str_mv jyx
description Mainoksissa käytetään monenlaisia keinoja kuluttajien suostutteluun. Ei ole harvinaista nähdä tai kuulla mainoksissa esimerkiksi elokuvasta tai televisiosarjasta tuttu hahmo tai vuorosana. Elokuviin ja televisiosarjoihin voidaan kuitenkin viitata myös epäsuoremmin keinoin. Lisäksi näitä viittauksia voidaan käyttää erin tavoin kuluttajien suostutteluun. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli saada selville, minkä tyyppisiä viittauksia elokuviin ja televisiosarjoihin mainoksista löytyy ja miten niitä käytetään suostutteluun. Viittauksia tarkasteltiin intertekstuaalisuuden ja suostuttelun näkökulmasta. Tutkimuksessa käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Aineisto koostui 50 mainosvideosta, jotka kerättiin YouTubea käyttäen. Analyysissa mainokset koodattiin eri kategorioihin sen perusteella, minkä tyyppisiä viittauksia niistä löytyi ja mitä kussakin mainoksessa käytetyistä suostuttelun keinoista nämä viittaukset tukivat. Koodaukseen käytetyt kategoriat perustuivat Bazermanin (2004) intertekstuaalisen viittaamisen tekniikoihin ja Aristoteleen kolmeen retoriseen suostuttelun keinoon sekä aineiston analyysissa esiin nousseisiin tyyppeihin. Analyysissa havaittiin 11 erityyppistä viittausta. Yleisimpiä näistä olivat viittaukset hahmoihin tai esineisiin, juoneen ja visuaalisiin elementteihin. Osassa kategorioista viittaus voitiin toteuttaa joko suorasti tai epäsuorasti riippuen siitä, kuinka vähän tai paljon alkuperäistä materiaalia muutettiin mainoksen kontekstiin sopivaksi. Aineistosta löytyi esimerkkejä kaikkien kolmen keinon kohdalla viittauksista, joita käytettiin suostutteluun. Eniten viittaukset olivat osana tukevia argumentteja ja tunteiden herättämistä tarinan ja draaman kautta. Tulokset antavat tietoa siitä, kuinka ja mihin tarkoitukseen mainoksissa käytetään viittauksia elokuviin ja televisiosarjoihin. Lisäksi tämä tutkimus antaa ymmärrystä siitä, kuinka tällaisia viittauksia voidaan analysoida ja kategorisoida multimodaalisesta aineistosta.
first_indexed 2022-04-05T20:00:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kyt\u00f6l\u00e4, Samu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Iili\u00e4inen, Tiia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-04-05T05:20:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-04-05T05:20:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80484", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Mainoksissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n monenlaisia keinoja kuluttajien suostutteluun. Ei ole harvinaista n\u00e4hd\u00e4 tai kuulla mainoksissa esimerkiksi elokuvasta tai televisiosarjasta tuttu hahmo tai vuorosana. Elokuviin ja televisiosarjoihin voidaan kuitenkin viitata my\u00f6s ep\u00e4suoremmin keinoin. Lis\u00e4ksi n\u00e4it\u00e4 viittauksia voidaan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 erin tavoin kuluttajien suostutteluun. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli saada selville, mink\u00e4 tyyppisi\u00e4 viittauksia elokuviin ja televisiosarjoihin mainoksista l\u00f6ytyy ja miten niit\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n suostutteluun. Viittauksia tarkasteltiin intertekstuaalisuuden ja suostuttelun n\u00e4k\u00f6kulmasta.\n\nTutkimuksessa k\u00e4ytettiin laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. Aineisto koostui 50 mainosvideosta, jotka ker\u00e4ttiin YouTubea k\u00e4ytt\u00e4en. Analyysissa mainokset koodattiin eri kategorioihin sen perusteella, mink\u00e4 tyyppisi\u00e4 viittauksia niist\u00e4 l\u00f6ytyi ja mit\u00e4 kussakin mainoksessa k\u00e4ytetyist\u00e4 suostuttelun keinoista n\u00e4m\u00e4 viittaukset tukivat. Koodaukseen k\u00e4ytetyt kategoriat perustuivat Bazermanin (2004) intertekstuaalisen viittaamisen tekniikoihin ja Aristoteleen kolmeen retoriseen suostuttelun keinoon sek\u00e4 aineiston analyysissa esiin nousseisiin tyyppeihin. \n\nAnalyysissa havaittiin 11 erityyppist\u00e4 viittausta. Yleisimpi\u00e4 n\u00e4ist\u00e4 olivat viittaukset hahmoihin tai esineisiin, juoneen ja visuaalisiin elementteihin. Osassa kategorioista viittaus voitiin toteuttaa joko suorasti tai ep\u00e4suorasti riippuen siit\u00e4, kuinka v\u00e4h\u00e4n tai paljon alkuper\u00e4ist\u00e4 materiaalia muutettiin mainoksen kontekstiin sopivaksi. Aineistosta l\u00f6ytyi esimerkkej\u00e4 kaikkien kolmen keinon kohdalla viittauksista, joita k\u00e4ytettiin suostutteluun. Eniten viittaukset olivat osana tukevia argumentteja ja tunteiden her\u00e4tt\u00e4mist\u00e4 tarinan ja draaman kautta. Tulokset antavat tietoa siit\u00e4, kuinka ja mihin tarkoitukseen mainoksissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n viittauksia elokuviin ja televisiosarjoihin. Lis\u00e4ksi t\u00e4m\u00e4 tutkimus antaa ymm\u00e4rryst\u00e4 siit\u00e4, kuinka t\u00e4llaisia viittauksia voidaan analysoida ja kategorisoida multimodaalisesta aineistosta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-04-05T05:20:05Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-04-05T05:20:05Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "65", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Intertextual references to films and television series in advertising : a qualitative content analysis of types of references and their roles in persuasion", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202204052163", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suostuttelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "intertekstuaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "advertising", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "content analysis", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "persuasion", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "intertextuality", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80484
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:20Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a1f967a5-418a-4cbc-b3ee-d5ba4e67d193\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202204052163.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Iiliäinen, Tiia Intertextual references to films and television series in advertising : a qualitative content analysis of types of references and their roles in persuasion Englannin kieli English 301 mainonta sisällönanalyysi suostuttelu intertekstuaalisuus advertising content analysis persuasion intertextuality
title Intertextual references to films and television series in advertising : a qualitative content analysis of types of references and their roles in persuasion
title_full Intertextual references to films and television series in advertising : a qualitative content analysis of types of references and their roles in persuasion
title_fullStr Intertextual references to films and television series in advertising : a qualitative content analysis of types of references and their roles in persuasion Intertextual references to films and television series in advertising : a qualitative content analysis of types of references and their roles in persuasion
title_full_unstemmed Intertextual references to films and television series in advertising : a qualitative content analysis of types of references and their roles in persuasion Intertextual references to films and television series in advertising : a qualitative content analysis of types of references and their roles in persuasion
title_short Intertextual references to films and television series in advertising
title_sort intertextual references to films and television series in advertising a qualitative content analysis of types of references and their roles in persuasion
title_sub a qualitative content analysis of types of references and their roles in persuasion
title_txtP Intertextual references to films and television series in advertising : a qualitative content analysis of types of references and their roles in persuasion
topic Englannin kieli English 301 mainonta sisällönanalyysi suostuttelu intertekstuaalisuus advertising content analysis persuasion intertextuality
topic_facet 301 Englannin kieli English advertising content analysis intertekstuaalisuus intertextuality mainonta persuasion sisällönanalyysi suostuttelu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80484 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202204052163
work_keys_str_mv AT iiliäinentiia intertextualreferencestofilmsandtelevisionseriesinadvertisingaqualitativecontentan