Kouluakäymättömät nuoret kirjallisuuskatsaus koulupudokkuuden erityispiirteistä

Tämä tutkielma käsittelee kouluakäymättömyyteen liittyviä erityispiirteitä peruskoulussa ja toisella asteella. Tutkimus on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, ja sen aineisto koostuu 13 tutkimuksesta. Teemaa lähestytään tutkimuskysymyksien kautta: millaisia taustatekijöitä koulupudokkuu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kiri, Tiina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80322
_version_ 1826225813728526336
author Kiri, Tiina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kiri, Tiina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kiri, Tiina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kiri, Tiina
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkielma käsittelee kouluakäymättömyyteen liittyviä erityispiirteitä peruskoulussa ja toisella asteella. Tutkimus on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, ja sen aineisto koostuu 13 tutkimuksesta. Teemaa lähestytään tutkimuskysymyksien kautta: millaisia taustatekijöitä koulupudokkuuden taustalla on ja miten peruskoulun ja toisen asteen koulupudokkuuden syyt eroavat toisistaan. Tutkielman teoreettisena jäsennyksenä on kasvatuskriitikko Ivan Illich esittämä koulujärjestelmää kritisoiva näkökulma. Illich arvostelee asiantuntijavaltaan antautumista ja ulkoisia mittareita. Hänen mukaansa koulut tuottavat koulutettua mielikuvitusta ja yksipuolisuutta eivätkä anna lapsen oppia omatahtisesti ja empiirisesti. Tutkimusaineisto osoitti, ettei Illichin teoria oppimisen vapaudesta ilman arvosanapaineita näy millään tavalla nykyisessä koulujärjestelmässä. Tutkielmani aineisto osoittaa, että koulupudokkuuden erityispiirteet ovat hyvin monisyisiä eikä tutkimuksissa löytynyt yksittäistä koulupudokkuulle johtavaa syytä. Peruskoululaisella ja ammattiin opiskelijalla huomattavat riskitekijät kouluakäymättömyydessä ovat psyykkiset ongelmat. Lisäksi vanhemmilta saadun tuen vähyys, sosioekonomiset ongelmat ja kouluun liittyvät riskitekijät muodostavat koulukäymättömyyden syy-seuraussuhteen molemmilla koulutusasteilla. Toisella asteella myös väärä alavalinta voi tuottaa koulupudokkuutta. Kouluakäymättömyyden taustat eroavat toisistaan siten, että kiusaamiskokemukset painottuvat enemmän peruskouluun kuin toiselle asteelle. Koulu-uupumuksesta kärsivät enemmän lukiolaiset kuin ammattiopiskelijat. Kansainvälisiä eroavaisuuksia tutkimuksissa esiintyi jonkin verran; Yhdysvalloissa teiniraskaudet ovat kouluakäymättömyyden syynä. Turkissa sosiodemografiset tekijät johtavat koulunkäynnin keskeyttämiseen, kun taas Suomessa kouluakäymättömyys liittyy enemmänkin yksilöstä johtuvat tekijät. Tulosten perusteella koulunkäynnin turvaamiseksi olisi tärkeää systemaattisesti seurata luvattomien poissaolojen määriä ja puuttua niihin tarpeeksi ajoissa. Poissaolojen puuttumisen malli ja vastuujaot tulisi olla kouluissa selkeät. Nivelvaiheet eli siirtymiset kouluasteelta toiselle pitäisi tehdä saattaen vaihtaen - periaatteella erityisesti niiden lasten kohdalla, joilla on haasteita koulunkäynnissä. Lisäksi erityisen tuen tarpeen arviointi heti lukukauden alussa ehkäisee mahdollista koulupudokkuutta. Vastoinkäymisistä huolimatta oppilaan tunne välittävästä aikuisesta on arvokasta.
first_indexed 2022-03-23T21:03:50Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00e4kli, Helky", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kiri, Tiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-03-23T14:03:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-03-23T14:03:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80322", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkielma k\u00e4sittelee kouluak\u00e4ym\u00e4tt\u00f6myyteen liittyvi\u00e4 erityispiirteit\u00e4 peruskoulussa ja toisella \nasteella. Tutkimus on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, ja sen aineisto koostuu 13\ntutkimuksesta. Teemaa l\u00e4hestyt\u00e4\u00e4n tutkimuskysymyksien kautta: millaisia taustatekij\u00f6it\u00e4\nkoulupudokkuuden taustalla on ja miten peruskoulun ja toisen asteen koulupudokkuuden syyt eroavat \ntoisistaan. Tutkielman teoreettisena j\u00e4sennyksen\u00e4 on kasvatuskriitikko Ivan Illich esitt\u00e4m\u00e4\nkouluj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 kritisoiva n\u00e4k\u00f6kulma. Illich arvostelee asiantuntijavaltaan antautumista ja ulkoisia \nmittareita. H\u00e4nen mukaansa koulut tuottavat koulutettua mielikuvitusta ja yksipuolisuutta eiv\u00e4tk\u00e4 \nanna lapsen oppia omatahtisesti ja empiirisesti. Tutkimusaineisto osoitti, ettei Illichin teoria \noppimisen vapaudesta ilman arvosanapaineita n\u00e4y mill\u00e4\u00e4n tavalla nykyisess\u00e4 kouluj\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4. \nTutkielmani aineisto osoittaa, ett\u00e4 koulupudokkuuden erityispiirteet ovat hyvin monisyisi\u00e4 eik\u00e4 \ntutkimuksissa l\u00f6ytynyt yksitt\u00e4ist\u00e4 koulupudokkuulle johtavaa syyt\u00e4. Peruskoululaisella ja ammattiin \nopiskelijalla huomattavat riskitekij\u00e4t kouluak\u00e4ym\u00e4tt\u00f6myydess\u00e4 ovat psyykkiset ongelmat. Lis\u00e4ksi\nvanhemmilta saadun tuen v\u00e4hyys, sosioekonomiset ongelmat ja kouluun liittyv\u00e4t riskitekij\u00e4t \nmuodostavat kouluk\u00e4ym\u00e4tt\u00f6myyden syy-seuraussuhteen molemmilla koulutusasteilla. Toisella \nasteella my\u00f6s v\u00e4\u00e4r\u00e4 alavalinta voi tuottaa koulupudokkuutta. Kouluak\u00e4ym\u00e4tt\u00f6myyden taustat eroavat \ntoisistaan siten, ett\u00e4 kiusaamiskokemukset painottuvat enemm\u00e4n peruskouluun kuin toiselle asteelle.\nKoulu-uupumuksesta k\u00e4rsiv\u00e4t enemm\u00e4n lukiolaiset kuin ammattiopiskelijat. Kansainv\u00e4lisi\u00e4 \neroavaisuuksia tutkimuksissa esiintyi jonkin verran; Yhdysvalloissa teiniraskaudet ovat \nkouluak\u00e4ym\u00e4tt\u00f6myyden syyn\u00e4. Turkissa sosiodemografiset tekij\u00e4t johtavat koulunk\u00e4ynnin \nkeskeytt\u00e4miseen, kun taas Suomessa kouluak\u00e4ym\u00e4tt\u00f6myys liittyy enemm\u00e4nkin yksil\u00f6st\u00e4 johtuvat \ntekij\u00e4t. \nTulosten perusteella koulunk\u00e4ynnin turvaamiseksi olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 systemaattisesti seurata luvattomien \npoissaolojen m\u00e4\u00e4ri\u00e4 ja puuttua niihin tarpeeksi ajoissa. Poissaolojen puuttumisen malli ja vastuujaot \ntulisi olla kouluissa selke\u00e4t. Nivelvaiheet eli siirtymiset kouluasteelta toiselle pit\u00e4isi tehd\u00e4 saattaen \nvaihtaen - periaatteella erityisesti niiden lasten kohdalla, joilla on haasteita koulunk\u00e4ynniss\u00e4. Lis\u00e4ksi \nerityisen tuen tarpeen arviointi heti lukukauden alussa ehk\u00e4isee mahdollista koulupudokkuutta.\nVastoink\u00e4ymisist\u00e4 huolimatta oppilaan tunne v\u00e4litt\u00e4v\u00e4st\u00e4 aikuisesta on arvokasta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-03-23T14:03:39Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-03-23T14:03:39Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "32", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluak\u00e4ym\u00e4tt\u00f6m\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulu-uupumus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kouluak\u00e4ym\u00e4tt\u00f6m\u00e4t nuoret : kirjallisuuskatsaus koulupudokkuuden erityispiirteist\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202203232022", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sosiaality\u00f6", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Work", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "210", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulupudokkaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulunk\u00e4ynti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toisen asteen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "poissaolot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80322
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:07Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f6fb3acb-d522-4aac-9f2d-614cd2b8efe8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202203232022.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kiri, Tiina Kouluakäymättömät nuoret : kirjallisuuskatsaus koulupudokkuuden erityispiirteistä kouluakäymättömät koulu-uupumus Sosiaalityö Social Work 210 koulupudokkaat nuoret peruskoulu koulunkäynti oppilaat toisen asteen koulutus poissaolot
title Kouluakäymättömät nuoret : kirjallisuuskatsaus koulupudokkuuden erityispiirteistä
title_full Kouluakäymättömät nuoret : kirjallisuuskatsaus koulupudokkuuden erityispiirteistä
title_fullStr Kouluakäymättömät nuoret : kirjallisuuskatsaus koulupudokkuuden erityispiirteistä Kouluakäymättömät nuoret : kirjallisuuskatsaus koulupudokkuuden erityispiirteistä
title_full_unstemmed Kouluakäymättömät nuoret : kirjallisuuskatsaus koulupudokkuuden erityispiirteistä Kouluakäymättömät nuoret : kirjallisuuskatsaus koulupudokkuuden erityispiirteistä
title_short Kouluakäymättömät nuoret
title_sort kouluakäymättömät nuoret kirjallisuuskatsaus koulupudokkuuden erityispiirteistä
title_sub kirjallisuuskatsaus koulupudokkuuden erityispiirteistä
title_txtP Kouluakäymättömät nuoret : kirjallisuuskatsaus koulupudokkuuden erityispiirteistä
topic kouluakäymättömät koulu-uupumus Sosiaalityö Social Work 210 koulupudokkaat nuoret peruskoulu koulunkäynti oppilaat toisen asteen koulutus poissaolot
topic_facet 210 Social Work Sosiaalityö koulu-uupumus kouluakäymättömät koulunkäynti koulupudokkaat nuoret oppilaat peruskoulu poissaolot toisen asteen koulutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80322 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202203232022
work_keys_str_mv AT kiritiina kouluakäymättömätnuoretkirjallisuuskatsauskoulupudokkuudenerityispiirteistä