Alakoulun rehtorin mahdollisuudet edistää työyhteisönsä jäsenten hyvinvointia korona-aikana

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten alakoulun rehtori voi edistää työyhteisönsä jäsenten hyvinvointia korona-aikana. Koronapandemia alkoi keväällä 2020 ja vaikutti merkittävästi työyhteisöjen hyvinvointiin. Tutkimusaineisto koostui kuuden rehtorin puolistrukturoiduista haastatteluista, jotk...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nurmi, Ronja, Saarinen, Mea
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80049
_version_ 1826225697422573568
author Nurmi, Ronja Saarinen, Mea
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nurmi, Ronja Saarinen, Mea Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nurmi, Ronja Saarinen, Mea Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nurmi, Ronja
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten alakoulun rehtori voi edistää työyhteisönsä jäsenten hyvinvointia korona-aikana. Koronapandemia alkoi keväällä 2020 ja vaikutti merkittävästi työyhteisöjen hyvinvointiin. Tutkimusaineisto koostui kuuden rehtorin puolistrukturoiduista haastatteluista, jotka toteutettiin etäyhteyksin keväällä 2021. Aineistojen analyysitapa oli aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Tulokset osoittivat, että koronapandemialla oli merkitystä työyhteisöjen hyvinvoinnissa pääasiassa stressaavana ja kuormittavana tekijänä. Työhyvinvointia tukevia rehtorien ominaisuuksia olivat sosiaaliset taidot, kuuntelevuus, keskustelevuus, joustavuus, avoimuus, empaattisuus, oikeudenmukaisuus, luotettavuus sekä vastuuntuntoisuus. Rehtorin hyviä toimintatapoja taas olivat tiimipelaaminen, päätöskyky, ennakointi ja reagointi sekä struktuurin luominen. Korona-aikana rehtorit tukivat henkilöstön fyysistä työhyvinvointia mahdollistamalla resursseja, tilojen väljyyttä, hyviä olosuhteita sekä tekemällä suunnitelmia ja valitsemalla hyviä tiedotuskanavia. Psyykkistä hyvinvointia tuettiin kannustamalla töiden keventämiseen, olemalla läsnä, ylläpitämällä turvallisuuden tunnetta sekä toteuttamalla yleistä huomiointia, tukemista ja kannustamista. Sosiaalisen hyvinvoinnin tukemisen keinoiksi rehtorit mainitsivat säännöllisen kokoontumisen etäyhteyksin, säännöllisen tiedotuksen, henkilökohtaisen yhteyden pitämisen opettajiin sekä kannustamisen, toisten auttamisen ja asiantuntijuuden jakamisen.
first_indexed 2024-09-11T08:49:14Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Naukkarinen, Aimo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nurmi, Ronja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Saarinen, Mea", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-03-03T05:58:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-03-03T05:58:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80049", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten alakoulun rehtori voi edist\u00e4\u00e4 ty\u00f6yhteis\u00f6ns\u00e4 j\u00e4senten hyvinvointia korona-aikana. Koronapandemia alkoi kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2020 ja vaikutti merkitt\u00e4v\u00e4sti ty\u00f6yhteis\u00f6jen hyvinvointiin. Tutkimusaineisto koostui kuuden rehtorin puolistrukturoiduista haastatteluista, jotka toteutettiin et\u00e4yhteyksin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2021. Aineistojen analyysitapa oli aineistol\u00e4ht\u00f6inen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 koronapandemialla oli merkityst\u00e4 ty\u00f6yhteis\u00f6jen hyvinvoinnissa p\u00e4\u00e4asiassa stressaavana ja kuormittavana tekij\u00e4n\u00e4. Ty\u00f6hyvinvointia tukevia rehtorien ominaisuuksia olivat sosiaaliset taidot, kuuntelevuus, keskustelevuus, joustavuus, avoimuus, empaattisuus, oikeudenmukaisuus, luotettavuus sek\u00e4 vastuuntuntoisuus. Rehtorin hyvi\u00e4 toimintatapoja taas olivat tiimipelaaminen, p\u00e4\u00e4t\u00f6skyky, ennakointi ja reagointi sek\u00e4 struktuurin luominen. Korona-aikana rehtorit tukivat henkil\u00f6st\u00f6n fyysist\u00e4 ty\u00f6hyvinvointia mahdollistamalla resursseja, tilojen v\u00e4ljyytt\u00e4, hyvi\u00e4 olosuhteita sek\u00e4 tekem\u00e4ll\u00e4 suunnitelmia ja valitsemalla hyvi\u00e4 tiedotuskanavia. Psyykkist\u00e4 hyvinvointia tuettiin kannustamalla t\u00f6iden kevent\u00e4miseen, olemalla l\u00e4sn\u00e4, yll\u00e4pit\u00e4m\u00e4ll\u00e4 turvallisuuden tunnetta sek\u00e4 toteuttamalla yleist\u00e4 huomiointia, tukemista ja kannustamista. Sosiaalisen hyvinvoinnin tukemisen keinoiksi rehtorit mainitsivat s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisen kokoontumisen et\u00e4yhteyksin, s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisen tiedotuksen, henkil\u00f6kohtaisen yhteyden pit\u00e4misen opettajiin sek\u00e4 kannustamisen, toisten auttamisen ja asiantuntijuuden jakamisen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-03-03T05:58:44Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-03-03T05:58:44Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "80", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6hyvinvoinnin johtaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koronapandemia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Alakoulun rehtorin mahdollisuudet edist\u00e4\u00e4 ty\u00f6yhteis\u00f6ns\u00e4 j\u00e4senten hyvinvointia korona-aikana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202203031764", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "COVID-19", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "et\u00e4johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "et\u00e4ty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rehtorit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esimiesty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80049
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:15Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6f341a9d-a96d-4136-a565-c61d59061c87\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202203031764.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nurmi, Ronja Saarinen, Mea Alakoulun rehtorin mahdollisuudet edistää työyhteisönsä jäsenten hyvinvointia korona-aikana työhyvinvoinnin johtaminen koronapandemia Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 COVID-19 etäjohtaminen etätyö työhyvinvointi hyvinvointi rehtorit johtaminen esimiestyö
title Alakoulun rehtorin mahdollisuudet edistää työyhteisönsä jäsenten hyvinvointia korona-aikana
title_full Alakoulun rehtorin mahdollisuudet edistää työyhteisönsä jäsenten hyvinvointia korona-aikana
title_fullStr Alakoulun rehtorin mahdollisuudet edistää työyhteisönsä jäsenten hyvinvointia korona-aikana Alakoulun rehtorin mahdollisuudet edistää työyhteisönsä jäsenten hyvinvointia korona-aikana
title_full_unstemmed Alakoulun rehtorin mahdollisuudet edistää työyhteisönsä jäsenten hyvinvointia korona-aikana Alakoulun rehtorin mahdollisuudet edistää työyhteisönsä jäsenten hyvinvointia korona-aikana
title_short Alakoulun rehtorin mahdollisuudet edistää työyhteisönsä jäsenten hyvinvointia korona-aikana
title_sort alakoulun rehtorin mahdollisuudet edistää työyhteisönsä jäsenten hyvinvointia korona aikana
title_txtP Alakoulun rehtorin mahdollisuudet edistää työyhteisönsä jäsenten hyvinvointia korona-aikana
topic työhyvinvoinnin johtaminen koronapandemia Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 COVID-19 etäjohtaminen etätyö työhyvinvointi hyvinvointi rehtorit johtaminen esimiestyö
topic_facet 103 COVID-19 Luokanopettajakoulutus Teacher Education esimiestyö etäjohtaminen etätyö hyvinvointi johtaminen koronapandemia rehtorit työhyvinvoinnin johtaminen työhyvinvointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80049 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202203031764
work_keys_str_mv AT nurmironja alakoulunrehtorinmahdollisuudetedistäätyöyhteisönsäjäsentenhyvinvointiakoronaaikana