Itsemääräämisteoria jääkiekkovalmennuksessa pelaajien näkökulmasta

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten itsemääräämisteorian eri osa-alueet toteutuvat ammattitason jääkiekkovalmennuksessa pelaajien näkökulmasta. Kilpaurheilussa pyritään yleensä parhaaseen mahdolliseen suoritukseen, mikä voidaan saavuttaa valmentajan ja pelaajan välisellä toimivalla yhte...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Tikkanen, Henri, Embrich, Riho
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79971
_version_ 1826225777765515264
author Tikkanen, Henri Embrich, Riho
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tikkanen, Henri Embrich, Riho Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tikkanen, Henri Embrich, Riho Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tikkanen, Henri
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten itsemääräämisteorian eri osa-alueet toteutuvat ammattitason jääkiekkovalmennuksessa pelaajien näkökulmasta. Kilpaurheilussa pyritään yleensä parhaaseen mahdolliseen suoritukseen, mikä voidaan saavuttaa valmentajan ja pelaajan välisellä toimivalla yhteistyöllä. Kilpailullisuus ja ulkoiset paineet saattavat vaikuttaa valmentajan toimintaan, joka voi heikentää pelaajan motivaatiota ja hyvinvointia. Tarkoituksena on kuvata ja ymmärtää miten valmentajat toteuttavat Decin ja Ryanin (2007) itsemääräämisteorian osa-alueita heidän valmennuksessaan ja millä tavalla ne vaikuttavat pelaajien motivaatioon, viihtymiseen ja hyvinvointiin. Tutkimuksen kohdejoukko koostui 13 ammattitason mies- sekä naispelaajista. Tutkimus toteutettiin laadullisilla tutkimusmenetelmillä ja tieteenfilosofisesti tutkimus nojaa fenomenologis- hermeneuttiseen tieteenfilosofiaan. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja analyysimenetelmänä käytimme teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Haastattelut toteutettiin keväällä 2021 etäyhteyksiä käyttäen ja kaikki aineisto litteroitiin kirjalliseen muotoon. Aineisto jaettiin merkitysyksikköihin itsemääräämisteorian osa-alueiden eli koetun autonomian, koetun pätevyyden ja sosiaalisen yhteenkuuluvuuden mukaan. Tutkimuksesta nousi esille pääteemoja, joiden mukaan pelaajat kokivat itsemääräämisteorian toteutuvan tai puuttuvan. Autonomia toteutui valmennustyyleissä, joissa valmentaja luotti pelaajiin, oli hyvä vuorovaikutustilanteissa sekä omasi hyvän tilannetajun. Autonomiaa puolestaan heikensi autoritäärinen valmennusote, minäsuuntautuneen motivaatioilmaston luominen sekä pelaajien lokerointi tiettyihin rooleihin. Koettua pätevyyttä paransi valmentajan tunnetaidot, turvallisen ilmapiirin luominen, tehtäväsuuntautunut valmennusote sekä palkitseminen. Pelaajien pätevyyttä heikensi negatiivinen vuorovaikutus tai vuorovaikutuksen puute kokonaan, eriarvoisuus ja minäsuuntautunut motivaatioilmasto. Sosiaalista yhteenkuuluvuutta paransi valmentajan tasa-arvoinen toiminta, joukkuehengen arvostaminen sekä pelaaja- ja ihmisläheinen lähestymistapa. Sosiaaliseen yhteenkuuluvuuteen vaikutti heikentävästi epätasa-arvoinen kohtelu, pelaajien ulos sulkeminen ja vähäinen yhteisöllisyyden arvostus. The aim of this study was to find out how the different areas of self-determination theory come true in professional ice hockey coaching from the players’ perspective. The goal in elite sports is to reach the performance possible which can be achieved through functioning co-operation between the player and the coach. The competitiveness and outer pressure may affect the actions of the coach which can lower the motivation and well-being of the player. Self-determination theory (Deci & Ryan 1985; 2017) has been one of the most popular theories used to describe human motivation. The purpose of this study is to describe and understand how the coaches fulfill the areas of self-determination theory in their coaching and how this affects the motivation, well-being and enjoyment of the players. The study is a qualitative study and the study material comprehended interviews of 13 professional level male and female ice hockey players. The research method is hermeneutic phenomenological. Half structured theme interviews were used in collecting the study material. The analysis was made using theory-based content analysis. The interviews were done in the spring of 2021 by using remote connections. The study material was transcripted, after which it was analyzed by coding it in to the meanings according to the areas of self-determination theory which were autonomy, competence, and relatedness. The study found some main principles, according to which the players either did or did not experience the fulfillment of the self-determination theory. Autonomy was fulfilled in coaching styles in which the coach trusted the player, had good interaction skills and had good discretion. On the other hand, the experience of autonomy was declined if the coaching style was authori- tarian, the motivational climate was self-motivated, or players’ roles were strict. The experience of competence was fulfilled by coaches emotional skills, creating a safe environment, goal- orientated motivational climate, and rewarding players. The experience of competence was de- clined by negative interaction or the lack of interaction, inequality and self-motivated motivational climate. Finally, the experience of relatedness was enhanced by equal actions of the coach, valuing the cohesion, and human orientation of the coach. The experience of relatedness was declined by inequal treatment, social isolating, and low valuing of cohesion.
first_indexed 2022-02-28T21:00:31Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalaja, Teppo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tikkanen, Henri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Embrich, Riho", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-02-28T06:00:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-02-28T06:00:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79971", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 miten itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteorian eri osa-alueet toteutuvat \nammattitason j\u00e4\u00e4kiekkovalmennuksessa pelaajien n\u00e4k\u00f6kulmasta. Kilpaurheilussa pyrit\u00e4\u00e4n \nyleens\u00e4 parhaaseen mahdolliseen suoritukseen, mik\u00e4 voidaan saavuttaa valmentajan ja pelaajan \nv\u00e4lisell\u00e4 toimivalla yhteisty\u00f6ll\u00e4. Kilpailullisuus ja ulkoiset paineet saattavat vaikuttaa valmentajan toimintaan, joka voi heikent\u00e4\u00e4 pelaajan motivaatiota ja hyvinvointia. Tarkoituksena on \nkuvata ja ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 miten valmentajat toteuttavat Decin ja Ryanin (2007) itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteorian \nosa-alueita heid\u00e4n valmennuksessaan ja mill\u00e4 tavalla ne vaikuttavat pelaajien motivaatioon, \nviihtymiseen ja hyvinvointiin. \n\n \n\nTutkimuksen kohdejoukko koostui 13 ammattitason mies- sek\u00e4 naispelaajista. Tutkimus toteutettiin laadullisilla tutkimusmenetelmill\u00e4 ja tieteenfilosofisesti tutkimus nojaa fenomenologis-\nhermeneuttiseen tieteenfilosofiaan. Aineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla \nja analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytimme teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. Haastattelut toteutettiin \nkev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2021 et\u00e4yhteyksi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en ja kaikki aineisto litteroitiin kirjalliseen muotoon. Aineisto \njaettiin merkitysyksikk\u00f6ihin itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteorian osa-alueiden eli koetun autonomian, koetun \np\u00e4tevyyden ja sosiaalisen yhteenkuuluvuuden mukaan. \n\n \n\nTutkimuksesta nousi esille p\u00e4\u00e4teemoja, joiden mukaan pelaajat kokivat itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteorian \ntoteutuvan tai puuttuvan. Autonomia toteutui valmennustyyleiss\u00e4, joissa valmentaja luotti pelaajiin, oli hyv\u00e4 vuorovaikutustilanteissa sek\u00e4 omasi hyv\u00e4n tilannetajun. Autonomiaa puolestaan heikensi autorit\u00e4\u00e4rinen valmennusote, min\u00e4suuntautuneen motivaatioilmaston luominen \nsek\u00e4 pelaajien lokerointi tiettyihin rooleihin. Koettua p\u00e4tevyytt\u00e4 paransi valmentajan tunnetaidot, turvallisen ilmapiirin luominen, teht\u00e4v\u00e4suuntautunut valmennusote sek\u00e4 palkitseminen. Pelaajien p\u00e4tevyytt\u00e4 heikensi negatiivinen vuorovaikutus tai vuorovaikutuksen puute kokonaan, \neriarvoisuus ja min\u00e4suuntautunut motivaatioilmasto. Sosiaalista yhteenkuuluvuutta paransi valmentajan tasa-arvoinen toiminta, joukkuehengen arvostaminen sek\u00e4 pelaaja- ja ihmisl\u00e4heinen \nl\u00e4hestymistapa. Sosiaaliseen yhteenkuuluvuuteen vaikutti heikent\u00e4v\u00e4sti ep\u00e4tasa-arvoinen kohtelu, pelaajien ulos sulkeminen ja v\u00e4h\u00e4inen yhteis\u00f6llisyyden arvostus.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The aim of this study was to find out how the different areas of self-determination theory come \ntrue in professional ice hockey coaching from the players\u2019 perspective. The goal in elite sports is \nto reach the performance possible which can be achieved through functioning co-operation between the player and the coach. The competitiveness and outer pressure may affect the actions \nof the coach which can lower the motivation and well-being of the player. Self-determination \ntheory (Deci & Ryan 1985; 2017) has been one of the most popular theories used to describe \nhuman motivation. The purpose of this study is to describe and understand how the coaches \nfulfill the areas of self-determination theory in their coaching and how this affects the motivation, well-being and enjoyment of the players. \n \nThe study is a qualitative study and the study material comprehended interviews of 13 professional level male and female ice hockey players. The research method is hermeneutic phenomenological. Half structured theme interviews were used in collecting the study material. The \nanalysis was made using theory-based content analysis. The interviews were done in the spring \nof 2021 by using remote connections. The study material was transcripted, after which it was \nanalyzed by coding it in to the meanings according to the areas of self-determination theory \nwhich were autonomy, competence, and relatedness. \n \nThe study found some main principles, according to which the players either did or did not \nexperience the fulfillment of the self-determination theory. Autonomy was fulfilled in coaching \nstyles in which the coach trusted the player, had good interaction skills and had good discretion. \nOn the other hand, the experience of autonomy was declined if the coaching style was authori-\ntarian, the motivational climate was self-motivated, or players\u2019 roles were strict. The experience \nof competence was fulfilled by coaches emotional skills, creating a safe environment, goal-\norientated motivational climate, and rewarding players. The experience of competence was de-\nclined by negative interaction or the lack of interaction, inequality and self-motivated motivational climate. Finally, the experience of relatedness was enhanced by equal actions of the \ncoach, valuing the cohesion, and human orientation of the coach. The experience of relatedness \nwas declined by inequal treatment, social isolating, and low valuing of cohesion.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-02-28T06:00:45Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-02-28T06:00:45Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "74", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteoria j\u00e4\u00e4kiekkovalmennuksessa pelaajien n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202202281698", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valmennus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valmentajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatioilmasto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "urheilu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelaajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "j\u00e4\u00e4kiekko", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "j\u00e4\u00e4kiekkoilijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6llisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_79971
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:26Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/20a6ca3c-6969-438c-af97-045aa2dd7157\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-202202281698.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tikkanen, Henri Embrich, Riho Itsemääräämisteoria jääkiekkovalmennuksessa pelaajien näkökulmasta Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 motivaatio valmennus valmentajat motivaatioilmasto urheilu pelaajat jääkiekko jääkiekkoilijat kokemukset yhteisöllisyys
title Itsemääräämisteoria jääkiekkovalmennuksessa pelaajien näkökulmasta
title_full Itsemääräämisteoria jääkiekkovalmennuksessa pelaajien näkökulmasta
title_fullStr Itsemääräämisteoria jääkiekkovalmennuksessa pelaajien näkökulmasta Itsemääräämisteoria jääkiekkovalmennuksessa pelaajien näkökulmasta
title_full_unstemmed Itsemääräämisteoria jääkiekkovalmennuksessa pelaajien näkökulmasta Itsemääräämisteoria jääkiekkovalmennuksessa pelaajien näkökulmasta
title_short Itsemääräämisteoria jääkiekkovalmennuksessa pelaajien näkökulmasta
title_sort itsemääräämisteoria jääkiekkovalmennuksessa pelaajien näkökulmasta
title_txtP Itsemääräämisteoria jääkiekkovalmennuksessa pelaajien näkökulmasta
topic Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 motivaatio valmennus valmentajat motivaatioilmasto urheilu pelaajat jääkiekko jääkiekkoilijat kokemukset yhteisöllisyys
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education jääkiekko jääkiekkoilijat kokemukset motivaatio motivaatioilmasto pelaajat urheilu valmennus valmentajat yhteisöllisyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79971 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202202281698
work_keys_str_mv AT tikkanenhenri itsemääräämisteoriajääkiekkovalmennuksessapelaajiennäkökulmasta