Sukupuolen representaatio ympäristöopin 5.-6.luokan oppikirjoissa

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten sukupuoli esitetään ympäristöopin 5.–6.-luokan oppikirjoissa. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia ominaisuuksia sukupuoliin liitetään ja millaisten toimien kautta sukupuolia esitetään. Sukupuolitietoisuus ja oppimateriaalin kriittinen tarkastelu anta...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Kilpeläinen, Anni, Raatikainen, Tanja
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79657
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten sukupuoli esitetään ympäristöopin 5.–6.-luokan oppikirjoissa. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia ominaisuuksia sukupuoliin liitetään ja millaisten toimien kautta sukupuolia esitetään. Sukupuolitietoisuus ja oppimateriaalin kriittinen tarkastelu antavat opettajalle keinoja moninaisuuden kohtaamiseen. Oppimateriaalitutkimuksen kautta oppikirjakustantajat saavat tietoa siitä, miten oppikirjoja voi kehittää eteenpäin. Tutkimus toteutettiin laadullisin keinoin. Aineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmää. Tutkimusaineistona oli kahden eri kustantajan kirjasarjat, jotka olivat Otavan Tutkimusmatka-sarja ja Sanoma Pron Pisara-sarja. Tutkimuksessa käytettiin ainoastaan ympäristöopin 5.– 6.-luokan oppikirjoja. Analyysissa aineistosta tarkasteltiin sukupuolen representaatiota kuvien avulla ja sitä, millaisin kielellisin keinoin sukupuolta ilmennetään. Tutkimuksesta selvisi, että sukupuoli esitetään ympäristöopin oppikirjoissa pääasiassa stereotyyppisesti. Sukupuoliin liitetään perinteisiä sukupuolirooleja noudattavia ominaisuuksia ja lisäksi sukupuoli esitetään heteronormatiivisesti. Mies esitettiin aktiivisena toimijana, urheilevana sekä moottoriajoneuvoista ja teknologiasta kiinnostuneena. Nainen esitettiin passiivisena toimijana, vastuullisena ja esimerkillisenä sekä hoivaa ja hellyyttä osoittavana. Lisäksi ammatit olivat sukupuolittuneita. Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että ympäristöopin oppikirjat vaatisivat moninaisempaa kuvastoa.