Kouluviihtyvyys fyysisen oppimisympäristön näkökulmasta Joutsenmerkityissä kouluissa

Tässä tutkimuksessa tutkittiin oppilaiden ja opettajien kokemaa kouluviihtyvyyttä ja oppimista fyysisessä oppimisympäristössä Joutsenmerkityissä kouluissa. Joutsenmerkitty koulu on pohjoismaisen ympäristömerkin kriteerien mukaisesti rakennettu koulu, joka tavoittelee ympäristöystävällisyyttä, turv...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Komulainen, Kamilla, Latva-aho, Jenni
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79650
_version_ 1826225777034657792
author Komulainen, Kamilla Latva-aho, Jenni
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Komulainen, Kamilla Latva-aho, Jenni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Komulainen, Kamilla Latva-aho, Jenni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Komulainen, Kamilla
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tutkittiin oppilaiden ja opettajien kokemaa kouluviihtyvyyttä ja oppimista fyysisessä oppimisympäristössä Joutsenmerkityissä kouluissa. Joutsenmerkitty koulu on pohjoismaisen ympäristömerkin kriteerien mukaisesti rakennettu koulu, joka tavoittelee ympäristöystävällisyyttä, turvallisuutta ja terveitä tiloja. Tutkimuksessa tarkasteltiin rakentamisen kriteereistä sisäilmaa, valaistusta ja akustiikkaa. Tavoitteena oli selvittää, tukevatko Joutsenmerkittyjen koulujen kriteerit oppilaiden ja opettajien kouluviihtyvyyttä. Lisäksi tarkasteltiin oppilaiden oppimista Joutsenmerkityissä kouluissa. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja aineisto kerättiin verkkokyselyiden kautta, joista toinen oli suunnattu oppilaille ja toinen opettajille. Tutkimukseen osallistui 42 viides- ja kuudesluokkalaista oppilasta ja 13 opettajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, jossa aineistoa luokiteltiin mainintojen perusteella. Tulosten mukaan oppilaiden ja opettajien kokemukset Joutsenmerkitystä koulusta ovat positiivisia ja Joutsenmerkin kriteerien koetaan tukevan kouluviihtyvyyttä. Tarkasteltaessa Joutsenmerkkiä koulujen käyttäjien näkökulmasta ilmeni, että oppilaat ja opettajat yhdistävät sertifikaatin laadukkaaseen rakentamiseen ja ekologisuuteen, ja suuri osa oppilaista koki Joutsenmerkin kunniallisena ja arvokkaana lisänä koululle. Useiden oppilaiden ja opettajien mukaan koulussa voi aistia hyvän sisäilman, ja opettajien mukaan Joutsenmerkin sisäilmaston kriteerit tukevat heidän psyykkistä ja fyysistä hyvinvointiaan. Lisäksi kriteerien mukaisen sisäilmaston koetaan edistävän oppimista muun muassa paremman keskittymisen ja sairauspoissaolojen vähenemisen kautta, ja koulussa viihtyminen nähdään oppimisen näkökulmasta tärkeänä tekijänä. Tutkimus osoitti, että ympäristömerkityistä kouluista ja niiden hyödyistä oppilaille ja opettajille tulisi tehdä lisää tutkimusta, sillä koulujen käyttäjien mukaan Joutsenmerkin tuomat hyödyt olivat selvästi havaittavissa koulurakennuksissa. In this study, school satisfaction and learning experience have been analyzed from the perspective of pupils and teachers from two Finnish Nordic Swan Ecolabelled Schools. The aim was to examine how school satisfaction appears in Nordic Swan Ecolabelled schools and how the aspects of the physical learning environment expedite learning according to pupils and teachers. Nordic Swan Ecolabelled schools have been built according to the criteria of Nordic Ecolabel, i.e., use of eco-friendly construction materials for the building, including safety, and a healthy indoor environment. This study considers whether the criteria of the Nordic Swan Ecolabel contribute to school satisfaction and learning experience according to pupils and teachers of two Finnish schools. Three features of the criteria were selected for this study, which are ventilation and moisture prevention, lighting management and noise environment. The research material was compiled with web inquiry, and it was analyzed by using qualitative methods. The research material consisted of 42 pupils’ and 13 teachers’ inquiry answers. Pupils who answered the survey were from 5th and 6th grades. As stated in the results, the experiences of school satisfaction were mainly positive. That is, the criteria of the Nordic Swan Ecolabel have been observed to endorse school satisfaction and progress the learning process. For instance, conforming to the results, both pupils and teachers noticed the good indoor air quality. Teachers also expressed that the criteria of the indoor environment promote their mental and physical wellbeing. Regarding the personal significance of the Nordic Swan Ecolabel for the users of the schools, it turned out that pupils and teachers associate it to quality building and ecologically friendliness. Furthermore, some pupils experienced the Nordic Swan Ecolabel as a gratifying and dignified feature for the school. The aspects of the indoor environment were perceived to promote the learning process by improving concentration and by the lack of absence caused by illness. As educational conclusions, since the benefits of ecolabel in school building were clearly visible by the users of the schools, there should be more surveys of ecolabelled schools and how they affect the learning process.
first_indexed 2022-02-07T21:02:00Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kepler-Uotinen, Kaili", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hankala, Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Komulainen, Kamilla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Latva-aho, Jenni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-02-07T08:45:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-02-07T08:45:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79650", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tutkittiin oppilaiden ja opettajien kokemaa kouluviihtyvyytt\u00e4 ja oppimista fyysisess\u00e4 oppimisymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 Joutsenmerkityiss\u00e4 kouluissa. Joutsenmerkitty \nkoulu on pohjoismaisen ymp\u00e4rist\u00f6merkin kriteerien mukaisesti rakennettu koulu, joka \ntavoittelee ymp\u00e4rist\u00f6yst\u00e4v\u00e4llisyytt\u00e4, turvallisuutta ja terveit\u00e4 tiloja. Tutkimuksessa tarkasteltiin rakentamisen kriteereist\u00e4 sis\u00e4ilmaa, valaistusta ja akustiikkaa. Tavoitteena oli \nselvitt\u00e4\u00e4, tukevatko Joutsenmerkittyjen koulujen kriteerit oppilaiden ja opettajien kouluviihtyvyytt\u00e4. Lis\u00e4ksi tarkasteltiin oppilaiden oppimista Joutsenmerkityiss\u00e4 kouluissa. \nTutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja aineisto ker\u00e4ttiin verkkokyselyiden \nkautta, joista toinen oli suunnattu oppilaille ja toinen opettajille. Tutkimukseen osallistui \n42 viides- ja kuudesluokkalaista oppilasta ja 13 opettajaa. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4, jossa aineistoa luokiteltiin mainintojen perusteella.\nTulosten mukaan oppilaiden ja opettajien kokemukset Joutsenmerkityst\u00e4 koulusta \novat positiivisia ja Joutsenmerkin kriteerien koetaan tukevan kouluviihtyvyytt\u00e4. Tarkasteltaessa Joutsenmerkki\u00e4 koulujen k\u00e4ytt\u00e4jien n\u00e4k\u00f6kulmasta ilmeni, ett\u00e4 oppilaat ja opettajat yhdist\u00e4v\u00e4t sertifikaatin laadukkaaseen rakentamiseen ja ekologisuuteen, ja suuri \nosa oppilaista koki Joutsenmerkin kunniallisena ja arvokkaana lis\u00e4n\u00e4 koululle. Useiden\noppilaiden ja opettajien mukaan koulussa voi aistia hyv\u00e4n sis\u00e4ilman, ja opettajien mukaan Joutsenmerkin sis\u00e4ilmaston kriteerit tukevat heid\u00e4n psyykkist\u00e4 ja fyysist\u00e4 hyvinvointiaan. Lis\u00e4ksi kriteerien mukaisen sis\u00e4ilmaston koetaan edist\u00e4v\u00e4n oppimista muun \nmuassa paremman keskittymisen ja sairauspoissaolojen v\u00e4henemisen kautta, ja koulussa viihtyminen n\u00e4hd\u00e4\u00e4n oppimisen n\u00e4k\u00f6kulmasta t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4. Tutkimus \nosoitti, ett\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6merkityist\u00e4 kouluista ja niiden hy\u00f6dyist\u00e4 oppilaille ja opettajille \ntulisi tehd\u00e4 lis\u00e4\u00e4 tutkimusta, sill\u00e4 koulujen k\u00e4ytt\u00e4jien mukaan Joutsenmerkin tuomat \nhy\u00f6dyt olivat selv\u00e4sti havaittavissa koulurakennuksissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "In this study, school satisfaction and learning experience have been analyzed from the \nperspective of pupils and teachers from two Finnish Nordic Swan Ecolabelled Schools.\nThe aim was to examine how school satisfaction appears in Nordic Swan Ecolabelled \nschools and how the aspects of the physical learning environment expedite learning according to pupils and teachers. Nordic Swan Ecolabelled schools have been built according to the criteria of Nordic Ecolabel, i.e., use of eco-friendly construction materials for \nthe building, including safety, and a healthy indoor environment. This study considers \nwhether the criteria of the Nordic Swan Ecolabel contribute to school satisfaction and \nlearning experience according to pupils and teachers of two Finnish schools. Three features of the criteria were selected for this study, which are ventilation and moisture prevention, lighting management and noise environment. The research material was compiled with web inquiry, and it was analyzed by using qualitative methods. The research \nmaterial consisted of 42 pupils\u2019 and 13 teachers\u2019 inquiry answers. Pupils who answered \nthe survey were from 5th and 6th grades.\nAs stated in the results, the experiences of school satisfaction were mainly positive. \nThat is, the criteria of the Nordic Swan Ecolabel have been observed to endorse school \nsatisfaction and progress the learning process. For instance, conforming to the results,\nboth pupils and teachers noticed the good indoor air quality. Teachers also expressed\nthat the criteria of the indoor environment promote their mental and physical wellbeing. \nRegarding the personal significance of the Nordic Swan Ecolabel for the users of the \nschools, it turned out that pupils and teachers associate it to quality building and ecologically friendliness. Furthermore, some pupils experienced the Nordic Swan Ecolabel \nas a gratifying and dignified feature for the school. The aspects of the indoor environment were perceived to promote the learning process by improving concentration and \nby the lack of absence caused by illness. As educational conclusions, since the benefits \nof ecolabel in school building were clearly visible by the users of the schools, there \nshould be more surveys of ecolabelled schools and how they affect the learning process.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-02-07T08:45:36Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-02-07T08:45:36Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "80", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fyysinen oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Joutsenmerkki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Joutsenmerkitty koulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sis\u00e4ilmasto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kouluviihtyvyys fyysisen oppimisymp\u00e4rist\u00f6n n\u00e4k\u00f6kulmasta Joutsenmerkityiss\u00e4 kouluissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202202071408", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "community", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "1500", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "business", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulurakennukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kouluviihtyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viihtyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_79650
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:03Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7076cb9a-4474-43bc-abf4-df7ee2dca289\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202202071408.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Komulainen, Kamilla Latva-aho, Jenni Kouluviihtyvyys fyysisen oppimisympäristön näkökulmasta Joutsenmerkityissä kouluissa fyysinen oppimisympäristö Joutsenmerkki Joutsenmerkitty koulu sisäilmasto Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 koulut oppimisympäristö oppilaat oppiminen ympäristö koulurakennukset kouluviihtyvyys opettajat viihtyvyys
title Kouluviihtyvyys fyysisen oppimisympäristön näkökulmasta Joutsenmerkityissä kouluissa
title_full Kouluviihtyvyys fyysisen oppimisympäristön näkökulmasta Joutsenmerkityissä kouluissa
title_fullStr Kouluviihtyvyys fyysisen oppimisympäristön näkökulmasta Joutsenmerkityissä kouluissa Kouluviihtyvyys fyysisen oppimisympäristön näkökulmasta Joutsenmerkityissä kouluissa
title_full_unstemmed Kouluviihtyvyys fyysisen oppimisympäristön näkökulmasta Joutsenmerkityissä kouluissa Kouluviihtyvyys fyysisen oppimisympäristön näkökulmasta Joutsenmerkityissä kouluissa
title_short Kouluviihtyvyys fyysisen oppimisympäristön näkökulmasta Joutsenmerkityissä kouluissa
title_sort kouluviihtyvyys fyysisen oppimisympäristön näkökulmasta joutsenmerkityissä kouluissa
title_txtP Kouluviihtyvyys fyysisen oppimisympäristön näkökulmasta Joutsenmerkityissä kouluissa
topic fyysinen oppimisympäristö Joutsenmerkki Joutsenmerkitty koulu sisäilmasto Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 koulut oppimisympäristö oppilaat oppiminen ympäristö koulurakennukset kouluviihtyvyys opettajat viihtyvyys
topic_facet 103 Joutsenmerkitty koulu Joutsenmerkki Luokanopettajakoulutus Teacher Education fyysinen oppimisympäristö koulurakennukset koulut kouluviihtyvyys opettajat oppilaat oppiminen oppimisympäristö sisäilmasto viihtyvyys ympäristö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79650 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202202071408
work_keys_str_mv AT komulainenkamilla kouluviihtyvyysfyysisenoppimisympäristönnäkökulmastajoutsenmerkityissäkouluiss