Palvelevalla johtajuudella työhyvinvointia kouluyhteisöön

Johtamistyylillä on nähty olevan vaikutusta työntekijöiden hyvinvointiin ja erityisesti palvelevalla johtajuudella sekä työhyvinvoinnilla on todettu olevan myönteinen yhteys. Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää, mitkä palvelevan johtajuuden osatekijät näyttäytyvät kouluyhteisössä ja mitkä näis...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mattila, Julia, Räsänen, Nea-Maria
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79561
_version_ 1826225697421524992
author Mattila, Julia Räsänen, Nea-Maria
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mattila, Julia Räsänen, Nea-Maria Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mattila, Julia Räsänen, Nea-Maria Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mattila, Julia
datasource_str_mv jyx
description Johtamistyylillä on nähty olevan vaikutusta työntekijöiden hyvinvointiin ja erityisesti palvelevalla johtajuudella sekä työhyvinvoinnilla on todettu olevan myönteinen yhteys. Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää, mitkä palvelevan johtajuuden osatekijät näyttäytyvät kouluyhteisössä ja mitkä näistä tekijöistä ovat yhteydessä työhyvinvointiin. Tutkimus toteutettiin osana Yhteistyöllä hyvinvointia kouluyhteisöön - tutkimushanketta. Tutkimusaineisto on kerätty tammikuussa 2020 sähköisellä kyselyllä, johon vastasi 13 kunnasta ja 48 koulusta 437 henkilökunnan jäsentä. Analysoimme aineistoa teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla, Pearsonin korrelaatiokertoimen avulla sekä lineaarisella regressioanalyysilla. Tulokset viittaavat, että palvelevaa johtajuutta hyödyntämällä voi olla mahdollista tukea kouluyhteisön työhyvinvointia. Etenkin kuuntelemisella, vastuuttamisella, anteeksiantamisella, voimaannuttamisella sekä halulla toimia yhteisen hyvän vuoksi oli yhteys henkilökunnan kokemaan työhyvinvointiin. Palveleva johtajuus selitti 27 % työntekijöiden kokemasta autonomiasta, 27 % yhteenkuuluvuuden tunteesta sekä 15 % kompetenssin kokemuksesta. Tutkimus toi arvokasta tietoa palvelevasta johtajuudesta koulukontekstissa ja sen yhteydestä työhyvinvointiin sekä tarkempaa tietoa siitä, mihin palvelevan johtajuuden osatekijöihin johtajien olisi tärkeää panostaa jokapäiväisessä työssään. Tuloksiamme voivat hyödyntää kouluyhteisöjen johtajat, jotka haluavat soveltaa työssään ihmislähtöistä ja työhyvinvointia tukevaa johtamistyyliä.
first_indexed 2022-01-31T21:00:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sainio , Miia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mattila, Julia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "R\u00e4s\u00e4nen, Nea-Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-01-31T06:46:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-01-31T06:46:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79561", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Johtamistyylill\u00e4 on n\u00e4hty olevan vaikutusta ty\u00f6ntekij\u00f6iden hyvinvointiin ja erityisesti palvelevalla johtajuudella sek\u00e4 ty\u00f6hyvinvoinnilla on todettu olevan my\u00f6nteinen yhteys. Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 palvelevan johtajuuden osatekij\u00e4t n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t kouluyhteis\u00f6ss\u00e4 ja mitk\u00e4 n\u00e4ist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4 ovat yhteydess\u00e4 ty\u00f6hyvinvointiin.\nTutkimus toteutettiin osana Yhteisty\u00f6ll\u00e4 hyvinvointia kouluyhteis\u00f6\u00f6n - tutkimushanketta. Tutkimusaineisto on ker\u00e4tty tammikuussa 2020 s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 kyselyll\u00e4, johon vastasi 13 kunnasta ja 48 koulusta 437 henkil\u00f6kunnan j\u00e4sent\u00e4. Analysoimme aineistoa teoriaohjaavalla sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla, Pearsonin korrelaatiokertoimen avulla sek\u00e4 lineaarisella regressioanalyysilla.\nTulokset viittaavat, ett\u00e4 palvelevaa johtajuutta hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 voi olla mahdollista tukea kouluyhteis\u00f6n ty\u00f6hyvinvointia. Etenkin kuuntelemisella, vastuuttamisella, anteeksiantamisella, voimaannuttamisella sek\u00e4 halulla toimia yhteisen hyv\u00e4n vuoksi oli yhteys henkil\u00f6kunnan kokemaan ty\u00f6hyvinvointiin. Palveleva johtajuus selitti 27 % ty\u00f6ntekij\u00f6iden kokemasta autonomiasta, 27 % yhteenkuuluvuuden tunteesta sek\u00e4 15 % kompetenssin kokemuksesta.\nTutkimus toi arvokasta tietoa palvelevasta johtajuudesta koulukontekstissa ja sen yhteydest\u00e4 ty\u00f6hyvinvointiin sek\u00e4 tarkempaa tietoa siit\u00e4, mihin palvelevan johtajuuden osatekij\u00f6ihin johtajien olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 panostaa jokap\u00e4iv\u00e4isess\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n. Tuloksiamme voivat hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 kouluyhteis\u00f6jen johtajat, jotka haluavat soveltaa ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n ihmisl\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 ja ty\u00f6hyvinvointia tukevaa johtamistyyli\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-01-31T06:46:09Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-01-31T06:46:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "44", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Palvelevalla johtajuudella ty\u00f6hyvinvointia kouluyhteis\u00f6\u00f6n", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202201311328", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esihenkil\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_79561
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:59Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4457126d-338f-405f-9781-753046f89122\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202201311328.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mattila, Julia Räsänen, Nea-Maria Palvelevalla johtajuudella työhyvinvointia kouluyhteisöön Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 koulut työhyvinvointi johtajuus johtaminen esihenkilöt johtajat
title Palvelevalla johtajuudella työhyvinvointia kouluyhteisöön
title_full Palvelevalla johtajuudella työhyvinvointia kouluyhteisöön
title_fullStr Palvelevalla johtajuudella työhyvinvointia kouluyhteisöön Palvelevalla johtajuudella työhyvinvointia kouluyhteisöön
title_full_unstemmed Palvelevalla johtajuudella työhyvinvointia kouluyhteisöön Palvelevalla johtajuudella työhyvinvointia kouluyhteisöön
title_short Palvelevalla johtajuudella työhyvinvointia kouluyhteisöön
title_sort palvelevalla johtajuudella työhyvinvointia kouluyhteisöön
title_txtP Palvelevalla johtajuudella työhyvinvointia kouluyhteisöön
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 koulut työhyvinvointi johtajuus johtaminen esihenkilöt johtajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education esihenkilöt johtajat johtajuus johtaminen koulut työhyvinvointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79561 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202201311328
work_keys_str_mv AT mattilajulia palvelevallajohtajuudellatyöhyvinvointiakouluyhteisöön