Tieteen ja taiteen yhdistäminen opetusmenetelmäksi aiheena pölyttäjät

Globalisaation ja ilmastonmuutoksen vaikutuksesta maailma on suuressa muutoksessa. Kouluopetuksen on pystyttävä vastaamaan tähän muutokseen, jotta myös tuleviin haasteisiin löytyy osaajia. Yhtenä ratkaisuna voisi olla taiteen tuoman luovuuden lisääminen esimerkiksi luonnontieteiden opetuksessa. Täss...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Herranen, Elli
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, Department of Biological and Environmental Science, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79379
_version_ 1826225785134907392
author Herranen, Elli
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Bio- ja ympäristötieteiden laitos Department of Biological and Environmental Science Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Herranen, Elli Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Bio- ja ympäristötieteiden laitos Department of Biological and Environmental Science Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Herranen, Elli Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Bio- ja ympäristötieteiden laitos Department of Biological and Environmental Science Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Herranen, Elli
datasource_str_mv jyx
description Globalisaation ja ilmastonmuutoksen vaikutuksesta maailma on suuressa muutoksessa. Kouluopetuksen on pystyttävä vastaamaan tähän muutokseen, jotta myös tuleviin haasteisiin löytyy osaajia. Yhtenä ratkaisuna voisi olla taiteen tuoman luovuuden lisääminen esimerkiksi luonnontieteiden opetuksessa. Tässä tutkimuksessa selvitettiin 2-luokkalaisten asenteiden ja tietämyksen välistä yhteyttä taidetta ja tiedettä sisältävän opetuskokonaisuuden jälkeen, jossa käsiteltiin pölyttäjiä ja niiden merkitystä. Lisäksi selvitettiin mitä uutta oppilaat kokivat oppineensa pölyttäjistä. Myös luokkien opettajien mielipiteitä kartoitettiin projektin toimivuudesta ja uuden opetussuunnitelman mukaisuudesta. Opetuskokonaisuus koostui ennakkomateriaalista ja tutkijoiden tekemästä kouluvierailusta. Kouluvierailu sisälsi 45 minuutin toiminnallisen opetustuokion sekä 60 minuuttia tanssillisen luovan liikkeen työpajan. Kouluvierailuihin osallistui 12 koululuokkaa, joista viisi vastasi sähköiseen kyselyyn. Opettajista kymmenen vastasi kyselyyn. Tulosten mukaan tietämyksen ja kiinnostuksen välinen riippuvuus oli tapauskohtaista ja vähäistä. Pääsääntöisesti oppilaat kuitenkin pitivät tapahtumaa ja sen aihetta mielenkiintoisena. Oppilaat myös kokivat oppineensa uusia asioita pölyttäjistä tapahtuman aikana. Opittuja asioita olivat muun muassa mehiläistanssi, pölyttäjien tärkeys ja toiminta pölyttäjinä. Opettajien mielestä tapahtuma oli uuden opetussuunnitelman mukainen ja auttoi monikanavaisuudellaan oppilaita ymmärtämään pölyttäjien tärkeyttä ja elintapoja. Kouluopetuksessa olisi syytä kiinnittää enemmän huomiota valittuihin opetustapoihin ja lisätä etenkin taiteellisia keinoja. Nämä keinot voisivat kehollisuudellaan ja luovuudellaan lisätä oppilaiden tarttumapintaa vaikeisiin aiheisiin ja parantaa oppimistuloksia. Globalisation and climate change are causing a significant change on Earth. Education should be able to react to this alteration as there is a need for a variety of new kinds of professionals in the future. Addition of creativity brought by Arts in teaching natural sciences could be one solution. The aim of this study was to examine the relation between of attitude and knowledge of 8-year-old pupils after a lesson about pollinators and their meaning in the nature. This lesson combined Science and Arts as a teaching method. In addition, the aim was to find out which new things pupils felt they have learnt about pollinators during the lesson. Teachers’ opinions about usability and adaptiveness to the new curriculum of this lesson project were also surveyed. This lesson project consisted of prematerial and school visits done by researchers. The school visit included a 45-minute activating teaching lesson and a 60-minute dance-like creative motional workshop. 12 classes took part in the school visits, five of them answered to the online survey. Ten of the teachers answered to the survey. According to the results, the correlation between attitude and knowledge was occasional and quite weak Most of the pupils found the project and its topic interesting. Pupils also felt that they learnt new information about pollinators during the lesson project. Examples of things they learnt were the ”Bee dance”, the importance of pollinators and the pollinators’ role in pollination in general. Teachers found the project was compliant with the new curriculum and it assisted pupils to understand the importance of pollinators and their life cycle with multichannel methods. Based on this study it can be concluded that more attention should be paid teaching methods and artful methods should especially be added in school teaching methods. These methods could increase the understanding of challenging subjects and improve the learning results of pupils with motionality and creativity.
first_indexed 2024-09-11T08:49:02Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Haimi, Jari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Halme, Panu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tuittila, Satu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Herranen, Elli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-01-18T06:36:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-01-18T06:36:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79379", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Globalisaation ja ilmastonmuutoksen vaikutuksesta maailma on suuressa\nmuutoksessa. Kouluopetuksen on pystytt\u00e4v\u00e4 vastaamaan t\u00e4h\u00e4n muutokseen, jotta\nmy\u00f6s tuleviin haasteisiin l\u00f6ytyy osaajia. Yhten\u00e4 ratkaisuna voisi olla taiteen tuoman\nluovuuden lis\u00e4\u00e4minen esimerkiksi luonnontieteiden opetuksessa. T\u00e4ss\u00e4\ntutkimuksessa selvitettiin 2-luokkalaisten asenteiden ja tiet\u00e4myksen v\u00e4list\u00e4 yhteytt\u00e4\ntaidetta ja tiedett\u00e4 sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4n opetuskokonaisuuden j\u00e4lkeen, jossa k\u00e4siteltiin\np\u00f6lytt\u00e4ji\u00e4 ja niiden merkityst\u00e4. Lis\u00e4ksi selvitettiin mit\u00e4 uutta oppilaat kokivat\noppineensa p\u00f6lytt\u00e4jist\u00e4. My\u00f6s luokkien opettajien mielipiteit\u00e4 kartoitettiin projektin\ntoimivuudesta ja uuden opetussuunnitelman mukaisuudesta. Opetuskokonaisuus\nkoostui ennakkomateriaalista ja tutkijoiden tekem\u00e4st\u00e4 kouluvierailusta.\nKouluvierailu sis\u00e4lsi 45 minuutin toiminnallisen opetustuokion sek\u00e4 60 minuuttia\ntanssillisen luovan liikkeen ty\u00f6pajan. Kouluvierailuihin osallistui 12 koululuokkaa,\njoista viisi vastasi s\u00e4hk\u00f6iseen kyselyyn. Opettajista kymmenen vastasi kyselyyn.\nTulosten mukaan tiet\u00e4myksen ja kiinnostuksen v\u00e4linen riippuvuus oli\ntapauskohtaista ja v\u00e4h\u00e4ist\u00e4. P\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti oppilaat kuitenkin pitiv\u00e4t tapahtumaa\nja sen aihetta mielenkiintoisena. Oppilaat my\u00f6s kokivat oppineensa uusia asioita\np\u00f6lytt\u00e4jist\u00e4 tapahtuman aikana. Opittuja asioita olivat muun muassa mehil\u00e4istanssi,\np\u00f6lytt\u00e4jien t\u00e4rkeys ja toiminta p\u00f6lytt\u00e4jin\u00e4. Opettajien mielest\u00e4 tapahtuma oli uuden\nopetussuunnitelman mukainen ja auttoi monikanavaisuudellaan oppilaita\nymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n p\u00f6lytt\u00e4jien t\u00e4rkeytt\u00e4 ja elintapoja. Kouluopetuksessa olisi syyt\u00e4\nkiinnitt\u00e4\u00e4 enemm\u00e4n huomiota valittuihin opetustapoihin ja lis\u00e4t\u00e4 etenkin taiteellisia\nkeinoja. N\u00e4m\u00e4 keinot voisivat kehollisuudellaan ja luovuudellaan lis\u00e4t\u00e4 oppilaiden\ntarttumapintaa vaikeisiin aiheisiin ja parantaa oppimistuloksia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Globalisation and climate change are causing a significant change on Earth.\nEducation should be able to react to this alteration as there is a need for a variety of\nnew kinds of professionals in the future. Addition of creativity brought by Arts in\nteaching natural sciences could be one solution. The aim of this study was to\nexamine the relation between of attitude and knowledge of 8-year-old pupils after\na lesson about pollinators and their meaning in the nature. This lesson combined\nScience and Arts as a teaching method. In addition, the aim was to find out which\nnew things pupils felt they have learnt about pollinators during the lesson.\nTeachers\u2019 opinions about usability and adaptiveness to the new curriculum of this\nlesson project were also surveyed. This lesson project consisted of prematerial and\nschool visits done by researchers. The school visit included a 45-minute activating\nteaching lesson and a 60-minute dance-like creative motional workshop. 12 classes\ntook part in the school visits, five of them answered to the online survey. Ten of the\nteachers answered to the survey. According to the results, the correlation between\nattitude and knowledge was occasional and quite weak Most of the pupils found\nthe project and its topic interesting. Pupils also felt that they learnt new information\nabout pollinators during the lesson project. Examples of things they learnt were the\n\u201dBee dance\u201d, the importance of pollinators and the pollinators\u2019 role in pollination in\ngeneral. Teachers found the project was compliant with the new curriculum and it\nassisted pupils to understand the importance of pollinators and their life cycle with\nmultichannel methods. Based on this study it can be concluded that more attention\nshould be paid teaching methods and artful methods should especially be added in\nschool teaching methods. These methods could increase the understanding of\nchallenging subjects and improve the learning results of pupils with motionality\nand creativity.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-01-18T06:36:40Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-01-18T06:36:40Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "84", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetuskokonaisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tieteen ja taiteen yhdist\u00e4minen opetusmenetelm\u00e4ksi : aiheena p\u00f6lytt\u00e4j\u00e4t", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202201181148", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Bio- ja ymp\u00e4rist\u00f6tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Biological and Environmental Science", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Biologian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Biology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4014", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "biologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taidekasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tiedekasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taide", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luonnontieteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tiede", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00f6lytt\u00e4j\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_79379
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:13Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2b5665b2-2309-47e5-8b27-3dbf9b8f002b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202201181148.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Herranen, Elli Tieteen ja taiteen yhdistäminen opetusmenetelmäksi : aiheena pölyttäjät opetuskokonaisuus Biologian opettajankoulutus Teacher education programme in Biology 4014 biologia taidekasvatus tiedekasvatus opetus opetusmenetelmät opetussuunnitelmat taide oppiminen luonnontieteet tiede pölyttäjät
title Tieteen ja taiteen yhdistäminen opetusmenetelmäksi : aiheena pölyttäjät
title_full Tieteen ja taiteen yhdistäminen opetusmenetelmäksi : aiheena pölyttäjät
title_fullStr Tieteen ja taiteen yhdistäminen opetusmenetelmäksi : aiheena pölyttäjät Tieteen ja taiteen yhdistäminen opetusmenetelmäksi : aiheena pölyttäjät
title_full_unstemmed Tieteen ja taiteen yhdistäminen opetusmenetelmäksi : aiheena pölyttäjät Tieteen ja taiteen yhdistäminen opetusmenetelmäksi : aiheena pölyttäjät
title_short Tieteen ja taiteen yhdistäminen opetusmenetelmäksi
title_sort tieteen ja taiteen yhdistäminen opetusmenetelmäksi aiheena pölyttäjät
title_sub aiheena pölyttäjät
title_txtP Tieteen ja taiteen yhdistäminen opetusmenetelmäksi : aiheena pölyttäjät
topic opetuskokonaisuus Biologian opettajankoulutus Teacher education programme in Biology 4014 biologia taidekasvatus tiedekasvatus opetus opetusmenetelmät opetussuunnitelmat taide oppiminen luonnontieteet tiede pölyttäjät
topic_facet 4014 Biologian opettajankoulutus Teacher education programme in Biology biologia luonnontieteet opetus opetuskokonaisuus opetusmenetelmät opetussuunnitelmat oppiminen pölyttäjät taide taidekasvatus tiede tiedekasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79379 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202201181148
work_keys_str_mv AT herranenelli tieteenjataiteenyhdistäminenopetusmenetelmäksiaiheenapölyttäjät