Tieteen ja taiteen yhdistäminen opetusmenetelmäksi aiheena pölyttäjät

Globalisaation ja ilmastonmuutoksen vaikutuksesta maailma on suuressa muutoksessa. Kouluopetuksen on pystyttävä vastaamaan tähän muutokseen, jotta myös tuleviin haasteisiin löytyy osaajia. Yhtenä ratkaisuna voisi olla taiteen tuoman luovuuden lisääminen esimerkiksi luonnontieteiden opetuksessa. Täss...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Herranen, Elli
Muut tekijät: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, Department of Biological and Environmental Science, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79379
Kuvaus
Yhteenveto:Globalisaation ja ilmastonmuutoksen vaikutuksesta maailma on suuressa muutoksessa. Kouluopetuksen on pystyttävä vastaamaan tähän muutokseen, jotta myös tuleviin haasteisiin löytyy osaajia. Yhtenä ratkaisuna voisi olla taiteen tuoman luovuuden lisääminen esimerkiksi luonnontieteiden opetuksessa. Tässä tutkimuksessa selvitettiin 2-luokkalaisten asenteiden ja tietämyksen välistä yhteyttä taidetta ja tiedettä sisältävän opetuskokonaisuuden jälkeen, jossa käsiteltiin pölyttäjiä ja niiden merkitystä. Lisäksi selvitettiin mitä uutta oppilaat kokivat oppineensa pölyttäjistä. Myös luokkien opettajien mielipiteitä kartoitettiin projektin toimivuudesta ja uuden opetussuunnitelman mukaisuudesta. Opetuskokonaisuus koostui ennakkomateriaalista ja tutkijoiden tekemästä kouluvierailusta. Kouluvierailu sisälsi 45 minuutin toiminnallisen opetustuokion sekä 60 minuuttia tanssillisen luovan liikkeen työpajan. Kouluvierailuihin osallistui 12 koululuokkaa, joista viisi vastasi sähköiseen kyselyyn. Opettajista kymmenen vastasi kyselyyn. Tulosten mukaan tietämyksen ja kiinnostuksen välinen riippuvuus oli tapauskohtaista ja vähäistä. Pääsääntöisesti oppilaat kuitenkin pitivät tapahtumaa ja sen aihetta mielenkiintoisena. Oppilaat myös kokivat oppineensa uusia asioita pölyttäjistä tapahtuman aikana. Opittuja asioita olivat muun muassa mehiläistanssi, pölyttäjien tärkeys ja toiminta pölyttäjinä. Opettajien mielestä tapahtuma oli uuden opetussuunnitelman mukainen ja auttoi monikanavaisuudellaan oppilaita ymmärtämään pölyttäjien tärkeyttä ja elintapoja. Kouluopetuksessa olisi syytä kiinnittää enemmän huomiota valittuihin opetustapoihin ja lisätä etenkin taiteellisia keinoja. Nämä keinot voisivat kehollisuudellaan ja luovuudellaan lisätä oppilaiden tarttumapintaa vaikeisiin aiheisiin ja parantaa oppimistuloksia. Globalisation and climate change are causing a significant change on Earth. Education should be able to react to this alteration as there is a need for a variety of new kinds of professionals in the future. Addition of creativity brought by Arts in teaching natural sciences could be one solution. The aim of this study was to examine the relation between of attitude and knowledge of 8-year-old pupils after a lesson about pollinators and their meaning in the nature. This lesson combined Science and Arts as a teaching method. In addition, the aim was to find out which new things pupils felt they have learnt about pollinators during the lesson. Teachers’ opinions about usability and adaptiveness to the new curriculum of this lesson project were also surveyed. This lesson project consisted of prematerial and school visits done by researchers. The school visit included a 45-minute activating teaching lesson and a 60-minute dance-like creative motional workshop. 12 classes took part in the school visits, five of them answered to the online survey. Ten of the teachers answered to the survey. According to the results, the correlation between attitude and knowledge was occasional and quite weak Most of the pupils found the project and its topic interesting. Pupils also felt that they learnt new information about pollinators during the lesson project. Examples of things they learnt were the ”Bee dance”, the importance of pollinators and the pollinators’ role in pollination in general. Teachers found the project was compliant with the new curriculum and it assisted pupils to understand the importance of pollinators and their life cycle with multichannel methods. Based on this study it can be concluded that more attention should be paid teaching methods and artful methods should especially be added in school teaching methods. These methods could increase the understanding of challenging subjects and improve the learning results of pupils with motionality and creativity.