Opettajat pelisuunnittelijoina, pelisuunnittelijat opettajina pelillistetyn opetuksen suunnitteluprosessi

Tutkielma käsittelee pelillistettyn opetuksen suunnittelua. Opetuksen pelillistäminen on pelielementtien ja -mekaniikkojen tuomista osaksi opetusta, jonka tavoitteena on tuoda oppimiseen peleille ominaisia kokemuksia. Oppimisen pelillistämisen hyötynä pidetään erityisesti motivaation lisääntymistä....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kuutti, Elina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79247
_version_ 1826225699742023680
author Kuutti, Elina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kuutti, Elina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kuutti, Elina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kuutti, Elina
datasource_str_mv jyx
description Tutkielma käsittelee pelillistettyn opetuksen suunnittelua. Opetuksen pelillistäminen on pelielementtien ja -mekaniikkojen tuomista osaksi opetusta, jonka tavoitteena on tuoda oppimiseen peleille ominaisia kokemuksia. Oppimisen pelillistämisen hyötynä pidetään erityisesti motivaation lisääntymistä. Tutkielmassa tutkin, millaisia kokemuksia opettajilla ja pelisuunnittelijoilla on pelillisten oppimistapahtumien suunnittelusta ja millaisia taitoja tarvitaan opetuksen pelillistämiseen. Tutkimus on fenomenologinen haastattelututkimus, jossa on haastateltu yhteensä kymmentä opettajaa ja pelisuunnittelijaa heidän kokemuksistaan pelillistettyjen oppimistapahtumien suunnittelusta. Haastattelut toteutettiin keväällä 2021 ja tutkielman aineisto ovat näiden haastattelujen litteroinnit. Analyysimenetelmänä tutkimuksessa on käytetty tulkitsevaa fenomenologista analyysia. Tutkimuksessa selvisi, että suunnitteluun vaikuttaa suuresti millaisessa kontekstissa suunnittelua tehdään. Pelillistetyn opetuksen suunnittelun haasteina nähtiin monenlaisten resurssien puute, pedagogisen suunnittelun ja pelisunnittelun yhdistämisen haasteellisuus sekä ei toivotut vaikutukset oppilaan ja oppilasryhmän käyttäytymiseen. Syiksi pelillistämiselle nähtiin motivaation ja oppilaslähtöisyyden lisääntyminen, monenlaisten taitojen kehittyminen ja opettajan oma työssä viihtyminen. Haastateltavat korostivat suunnittelussa moniammatillisten taitojen tärkeyttä ja tarinallisuuden, kokemuksellisuuden ja pelien rakenteellista ymmärtämistä.
first_indexed 2024-09-11T08:48:55Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Perkkil\u00e4, P\u00e4ivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kuutti, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-01-07T10:20:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-01-07T10:20:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79247", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielma k\u00e4sittelee pelillistettyn opetuksen suunnittelua. Opetuksen pelillist\u00e4minen on pelielementtien ja -mekaniikkojen tuomista osaksi opetusta, jonka tavoitteena on tuoda oppimiseen peleille ominaisia kokemuksia. Oppimisen pelillist\u00e4misen hy\u00f6tyn\u00e4 pidet\u00e4\u00e4n erityisesti motivaation lis\u00e4\u00e4ntymist\u00e4. Tutkielmassa tutkin, millaisia kokemuksia opettajilla ja pelisuunnittelijoilla on pelillisten oppimistapahtumien suunnittelusta ja millaisia taitoja tarvitaan opetuksen pelillist\u00e4miseen.\nTutkimus on fenomenologinen haastattelututkimus, jossa on haastateltu yhteens\u00e4 kymment\u00e4 opettajaa ja pelisuunnittelijaa heid\u00e4n kokemuksistaan pelillistettyjen oppimistapahtumien suunnittelusta. Haastattelut toteutettiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2021 ja tutkielman aineisto ovat n\u00e4iden haastattelujen litteroinnit. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 tutkimuksessa on k\u00e4ytetty tulkitsevaa fenomenologista analyysia. \nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 suunnitteluun vaikuttaa suuresti millaisessa kontekstissa suunnittelua tehd\u00e4\u00e4n. Pelillistetyn opetuksen suunnittelun haasteina n\u00e4htiin monenlaisten resurssien puute, pedagogisen suunnittelun ja pelisunnittelun yhdist\u00e4misen haasteellisuus sek\u00e4 ei toivotut vaikutukset oppilaan ja oppilasryhm\u00e4n k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen. Syiksi pelillist\u00e4miselle n\u00e4htiin motivaation ja oppilasl\u00e4ht\u00f6isyyden lis\u00e4\u00e4ntyminen, monenlaisten taitojen kehittyminen ja opettajan oma ty\u00f6ss\u00e4 viihtyminen. Haastateltavat korostivat suunnittelussa moniammatillisten taitojen t\u00e4rkeytt\u00e4 ja tarinallisuuden, kokemuksellisuuden ja pelien rakenteellista ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-01-07T10:20:46Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-01-07T10:20:46Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "118", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pelillisyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suunnitteluprosessi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajat pelisuunnittelijoina, pelisuunnittelijat opettajina : pelillistetyn opetuksen suunnitteluprosessi", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202201071026", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "haastattelututkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suunnittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelillist\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaaliset pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelisuunnittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietokonepelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimispelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "prosessit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_79247
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:11Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bde436b3-1288-4599-bb24-349edb89cbf2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202201071026.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kuutti, Elina Opettajat pelisuunnittelijoina, pelisuunnittelijat opettajina : pelillistetyn opetuksen suunnitteluprosessi pelillisyys suunnitteluprosessi Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 fenomenologia haastattelututkimus suunnittelu pelillistäminen pelit opetus oppiminen digitaaliset pelit pelisuunnittelu tietokonepelit oppimispelit prosessit
title Opettajat pelisuunnittelijoina, pelisuunnittelijat opettajina : pelillistetyn opetuksen suunnitteluprosessi
title_full Opettajat pelisuunnittelijoina, pelisuunnittelijat opettajina : pelillistetyn opetuksen suunnitteluprosessi
title_fullStr Opettajat pelisuunnittelijoina, pelisuunnittelijat opettajina : pelillistetyn opetuksen suunnitteluprosessi Opettajat pelisuunnittelijoina, pelisuunnittelijat opettajina : pelillistetyn opetuksen suunnitteluprosessi
title_full_unstemmed Opettajat pelisuunnittelijoina, pelisuunnittelijat opettajina : pelillistetyn opetuksen suunnitteluprosessi Opettajat pelisuunnittelijoina, pelisuunnittelijat opettajina : pelillistetyn opetuksen suunnitteluprosessi
title_short Opettajat pelisuunnittelijoina, pelisuunnittelijat opettajina
title_sort opettajat pelisuunnittelijoina pelisuunnittelijat opettajina pelillistetyn opetuksen suunnitteluprosessi
title_sub pelillistetyn opetuksen suunnitteluprosessi
title_txtP Opettajat pelisuunnittelijoina, pelisuunnittelijat opettajina : pelillistetyn opetuksen suunnitteluprosessi
topic pelillisyys suunnitteluprosessi Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 fenomenologia haastattelututkimus suunnittelu pelillistäminen pelit opetus oppiminen digitaaliset pelit pelisuunnittelu tietokonepelit oppimispelit prosessit
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education digitaaliset pelit fenomenologia haastattelututkimus opetus oppiminen oppimispelit pelillistäminen pelillisyys pelisuunnittelu pelit prosessit suunnittelu suunnitteluprosessi tietokonepelit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79247 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202201071026
work_keys_str_mv AT kuuttielina opettajatpelisuunnittelijoinapelisuunnittelijatopettajinapelillistetynopetuksensuunn