Veljeni lähti piiriin tinttan tanttan tallallei musiikkiterapeuttiset menetelmät vuorovaikutuksessa

Kehitysvammaisuus tarkoittaa vaikeutta oppia ja ymmärtää uusia asioita. Usein kehitysvammaisuuteen liittyy myös sosiaalisen vuorovaikutuksen ja kommunikoinnin haasteet. Tutkimuksen tarkoituksena oli ymmärtää syvällisemmin, millaista hyvä arvostava kohtaaminen ja vuorovaikutus kehitysvammaisen kanssa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nuutila, Leena
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79087
Description
Summary:Kehitysvammaisuus tarkoittaa vaikeutta oppia ja ymmärtää uusia asioita. Usein kehitysvammaisuuteen liittyy myös sosiaalisen vuorovaikutuksen ja kommunikoinnin haasteet. Tutkimuksen tarkoituksena oli ymmärtää syvällisemmin, millaista hyvä arvostava kohtaaminen ja vuorovaikutus kehitysvammaisen kanssa voi onnistuessaan olla. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jonka aineisto kerättiin havainnoimalla yhtä kehitysvammaista aikuista viiden eri musiikkituokion yhteydessä. Musiikkituokioihin sisältyi erilaisten musiikkiterapian menetelmien hyödyntäminen ja soveltaminen vuorovaikutustaitojen kehittämisessä ja toisaalta niiden käyttömahdollisuuksien arviointia erityisesti kehitysvammaisen aikuisen arjessa. Jokaisen musiikkituokion yhteydessä pidettiin päiväkirjaa, johon koottiin näkemyksiä musiikkituokiossa tehdyistä havainnoista. Musiikkituokion yhteydessä pidettiin myös reflektointikeskustelut. Aineisto analysoitiin teemoittamalla. Palautekeskustelujen aineistosta ja havainnoinnista nousi esiin seuraavat teemat: vuorovaikutuksellinen, tunteita ilmentävä sekä muisteluun liittyvä. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään myös, voiko musiikki toimia esimerkiksi yhtenä vuorovaikutusta tukevana kuntoutusmenetelmänä ja kehitysvammaisen kommunikaation tukena. Kunkin musiikkituokion osalta nähtiin onnistumisen iloa ja oivalluksia musiikkituokioiden toteuttamisessa ja musiikin toimivuudesta vuorovaikutus- ja kommunikaatiotaitojen tukena. Kaiken kaikkiaan tutkimuksen perusteella nähdään, että kohtaamisessa on hyvä olla elementtejä ainakin aidosta vuorovaikutuksesta, tunteista sekä muisteluista.