Kuudesluokkalaisten käsityksiä ikäistensä liikkumattomuuden syistä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuudesluokkalaisten käsityksiä ikäistensä liikkumattomuuden syistä. Liikkumattomuudessa on kyse fyysisestä passiivisuudesta, ja se aiheuttaa muun muassa terveysongelmia. Useat asiantuntijat ovat ilmaisseet viime vuosien aikana huolensa lasten liikunnan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kotiniemi, Miko
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78953
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuudesluokkalaisten käsityksiä ikäistensä liikkumattomuuden syistä. Liikkumattomuudessa on kyse fyysisestä passiivisuudesta, ja se aiheuttaa muun muassa terveysongelmia. Useat asiantuntijat ovat ilmaisseet viime vuosien aikana huolensa lasten liikunnan määrästä. Tutkimusaineisto koostui 24:sta kuudesluokkalaisen tekemästä kirjoitelmasta. Kirjoitelmissa oppilaat pääsivät kertomaan omin sanoin käsityksiään ikäistensä liikkumattomuuden syistä. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista lähestymistapaa, ja kirjoitelmat analysoitiin teema-analyysilla. Kirjoitelmista löytyneitä alateemoja jaettiin kahteen pääteemaan. Sisäisten tekijöiden pääteemaan muodostui kolme alateemaa. Nämä alateemat ovat yksilöstä riippuvia tekijöitä liikkumattomuuteen: liikkumisen kiinnostamattomuus, elämäntavat sekä itse luodut paineet. Ulkoisten tekijöiden pääteemaan muodostui seitsemän alateemaa, jotka ovat yksilöstä riippumattomia ja ulkoisten tekijöiden aiheuttamia syitä liikkumattomuuteen: kiinnostavan lajin löytymättömyys, perheen rooli, raha/mahdollisuudet, terveydelliset syyt, korona, sosiaaliset syyt sekä ajanpuute. Yksi alateema, ruutuaika, sijoittui sisäisten tekijöiden lisäksi hieman ulkoisten tekijöiden alueelle. Tulosten mukaan kuudesluokkalaisilla on monipuolisia käsityksiä ikäistensä liikkumattomuuden syistä. Syitä ja niiden seurauksia voisi jatkotutkimuksissa tutkia tarkemmin. Tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää siten, että liikkumattomuutta aiheuttaviin ongelmakohtiin puututaan. Esimerkiksi liikuntapalveluiden saatavuutta ja liikunnan kiinnostavuutta tulisi yrittää parantaa.