Tekoälyn hyödyntäminen ammatillisessa opetuksessa koulutuksen järjestäjän näkökulma

Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten ammatillinen koulutuksen järjestäjä voi hyödyntää tekoälyä omassa opetustoiminnassa. Ammatillisen koulutuksen rahoitusperusteet ovat muuttuneet reformin myötä, sekä myös kokonaisrahoitus on pienentynyt. Tämä on johtanut siihen, että koulutuksen järjestäjät...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pärnänen, Arto
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78927
_version_ 1826225748241809408
author Pärnänen, Arto
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pärnänen, Arto Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pärnänen, Arto Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pärnänen, Arto
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten ammatillinen koulutuksen järjestäjä voi hyödyntää tekoälyä omassa opetustoiminnassa. Ammatillisen koulutuksen rahoitusperusteet ovat muuttuneet reformin myötä, sekä myös kokonaisrahoitus on pienentynyt. Tämä on johtanut siihen, että koulutuksen järjestäjät ovat joutuneet tiukentamaan nykyisiä käytössä olevia resurssejaan. Tekoälyn sovellusten katsotaan parantavan organisaatioiden kilpailukykyä, sekä esimerkiksi sen lisäämän automaation tai avustetun päätöksen teon avulla organisaatio pystyy hyödyntämään käytössä olevat resurssit muuhun työhön. Tämän tutkimuksen kirjallisuusosiossa tutustutaan aiempaan tutkimustietoon siitä, mitä data-analytiikan tai tekoälyn sovelluksia koulutuksen järjestäjät voivat hyödyntää ja käydään läpi aiheeseen liittyvää käsitteistöä. Tutkimuksen empiirisessä osiossa perehdytään tapaustutkimuksena Itä-Savon koulutuskuntayhtymän toimintaan, ja selvitetään, kuinka kohdeorganisaatio on pystynyt hyödyntämään tekoälyä ammatillisessa opetuksessa. Tutkimuksessa hyödynnetään Mikalefin, Fjørtoftin ja Torvatnin (2019) viitekehystä tekoälykyvykkyydestä ja kilpailukyvystä. The aim of the dissertation is to find out how a vocational institution can utilize artificial intelligence in their own teaching activities. The funding bases for vocational education have changed with the reform, and total funding has also decreased. This has led to vocational institutions having to tighten their existing available resources. Artificial intelligence applications are considered to improve the competitiveness of organizations, and, for example, through increased automation or assisted decision-making, an organization can utilize the available resources for other work. The literature section of this study examines previous research data on which applications of data analytics or artificial intelligence can be utilized by educational organizations and reviews related concepts. The empirical part of the study examines the activities of the Eastern Savo Municipal Federation of Education as a case-study and examines how the target organization has been able to utilize artificial intelligence in vocational education. The study utilizes Mikalef’s, Fjørtoft’s and Torvatn’s (2019) framework of AI Capabilities and competitive performance.
first_indexed 2021-12-10T21:00:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Abrahamsson, Pekka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kultanen, Joni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "P\u00e4rn\u00e4nen, Arto", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-12-10T08:18:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-12-10T08:18:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78927", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, miten ammatillinen koulutuksen j\u00e4rjest\u00e4j\u00e4 voi hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 teko\u00e4ly\u00e4 omassa opetustoiminnassa. Ammatillisen koulutuksen rahoitusperusteet ovat muuttuneet reformin my\u00f6t\u00e4, sek\u00e4 my\u00f6s kokonaisrahoitus on pienentynyt. T\u00e4m\u00e4 on johtanut siihen, ett\u00e4 koulutuksen j\u00e4rjest\u00e4j\u00e4t ovat joutuneet tiukentamaan nykyisi\u00e4 k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olevia resurssejaan. Teko\u00e4lyn sovellusten katsotaan parantavan organisaatioiden kilpailukyky\u00e4, sek\u00e4 esimerkiksi sen lis\u00e4\u00e4m\u00e4n automaation tai avustetun p\u00e4\u00e4t\u00f6ksen teon avulla organisaatio pystyy hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olevat resurssit muuhun ty\u00f6h\u00f6n. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen kirjallisuusosiossa tutustutaan aiempaan tutkimustietoon siit\u00e4, mit\u00e4 data-analytiikan tai teko\u00e4lyn sovelluksia koulutuksen j\u00e4rjest\u00e4j\u00e4t voivat hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 ja k\u00e4yd\u00e4\u00e4n l\u00e4pi aiheeseen liittyv\u00e4\u00e4 k\u00e4sitteist\u00f6\u00e4. Tutkimuksen empiirisess\u00e4 osiossa perehdyt\u00e4\u00e4n tapaustutkimuksena It\u00e4-Savon koulutuskuntayhtym\u00e4n toimintaan, ja selvitet\u00e4\u00e4n, kuinka kohdeorganisaatio on pystynyt hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n teko\u00e4ly\u00e4 ammatillisessa opetuksessa. Tutkimuksessa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n Mikalefin, Fj\u00f8rtoftin ja Torvatnin (2019) viitekehyst\u00e4 teko\u00e4lykyvykkyydest\u00e4 ja kilpailukyvyst\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The aim of the dissertation is to find out how a vocational institution can utilize artificial intelligence in their own teaching activities. The funding bases for vocational education have changed with the reform, and total funding has also decreased. This has led to vocational institutions having to tighten their existing available resources. Artificial intelligence applications are considered to improve the competitiveness of organizations, and, for example, through increased automation or assisted decision-making, an organization can utilize the available resources for other work. The literature section of this study examines previous research data on which applications of data analytics or artificial intelligence can be utilized by educational organizations and reviews related concepts. The empirical part of the study examines the activities of the Eastern Savo Municipal Federation of Education as a case-study and examines how the target organization has been able to utilize artificial intelligence in vocational education. The study utilizes Mikalef\u2019s, Fj\u00f8rtoft\u2019s and Torvatn\u2019s (2019) framework of AI Capabilities and competitive performance.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-12-10T08:18:23Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-12-10T08:18:24Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "72", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisanalytiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Teko\u00e4lyn hy\u00f6dynt\u00e4minen ammatillisessa opetuksessa : koulutuksen j\u00e4rjest\u00e4j\u00e4n n\u00e4k\u00f6kulma", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202112105916", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teko\u00e4ly", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koneoppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_78927
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:11Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/77bd0b49-9f04-45b1-8913-9a2dd72f3747\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202112105916.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pärnänen, Arto Tekoälyn hyödyntäminen ammatillisessa opetuksessa : koulutuksen järjestäjän näkökulma oppimisanalytiikka Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 tekoäly ammatillinen koulutus koneoppiminen
title Tekoälyn hyödyntäminen ammatillisessa opetuksessa : koulutuksen järjestäjän näkökulma
title_full Tekoälyn hyödyntäminen ammatillisessa opetuksessa : koulutuksen järjestäjän näkökulma
title_fullStr Tekoälyn hyödyntäminen ammatillisessa opetuksessa : koulutuksen järjestäjän näkökulma Tekoälyn hyödyntäminen ammatillisessa opetuksessa : koulutuksen järjestäjän näkökulma
title_full_unstemmed Tekoälyn hyödyntäminen ammatillisessa opetuksessa : koulutuksen järjestäjän näkökulma Tekoälyn hyödyntäminen ammatillisessa opetuksessa : koulutuksen järjestäjän näkökulma
title_short Tekoälyn hyödyntäminen ammatillisessa opetuksessa
title_sort tekoälyn hyödyntäminen ammatillisessa opetuksessa koulutuksen järjestäjän näkökulma
title_sub koulutuksen järjestäjän näkökulma
title_txtP Tekoälyn hyödyntäminen ammatillisessa opetuksessa : koulutuksen järjestäjän näkökulma
topic oppimisanalytiikka Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 tekoäly ammatillinen koulutus koneoppiminen
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede ammatillinen koulutus koneoppiminen oppimisanalytiikka tekoäly
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78927 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202112105916
work_keys_str_mv AT pärnänenarto tekoälynhyödyntäminenammatillisessaopetuksessakoulutuksenjärjestäjännäkökulma