"Kokeilen, kuinka paljon on metri." pituuden mittaaminen Varga-Neményi -oppikirjoissa ja opettajan oppaissa vuosiluokilla 1-4

Pro gradu -tutkimuksessani tarkoituksena oli selvittää, millaisin menetelmin pituuden mittaamisen taitoja harjoitellaan ja kartutetaan Varga-Neményi -menetelmässä vuosiluokkien 1–4 Matematiikkaa -oppilaan kirjoissa ja Opettajan tienviitta -opettajan oppaissa. Lisäksi tutkittiin vielä sitä, millaisii...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ohra-aho, Jaana
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78771
Description
Summary:Pro gradu -tutkimuksessani tarkoituksena oli selvittää, millaisin menetelmin pituuden mittaamisen taitoja harjoitellaan ja kartutetaan Varga-Neményi -menetelmässä vuosiluokkien 1–4 Matematiikkaa -oppilaan kirjoissa ja Opettajan tienviitta -opettajan oppaissa. Lisäksi tutkittiin vielä sitä, millaisiin pedagogisiin ja didaktisiin toteutuksiin pituuden mittaamiseen opettajan oppaiden sisällöt opettajaa ohjaavat. Toinen lähestymistapa tulkitsee, millaisia pedagogisia ja didaktisia malleja Opettajan tienviitta -opettajan oppaissa on pituuden mittaamisen kohdalla. Tutkimus alkoi keväällä 2020 ja tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista induktiivista sisällönanalyysia sekä hermeneuttista lähestymistapaa. Tuloksista laadittiin myös tuloksia kokoava määrällinen, prosentuaalinen koonti. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan tämän ohella pituuden mittaamista ja sen oppimista sekä niiden taustalla olevia matemaattista osaamista, matemaattista ajattelua ja matematiikan kielentämistä sekä matematiikan oppimateriaaleja ja niihin liittyvää tutkimusta. Taustalla käsitellään lisäksi perusopetuksen opetussuunnitelman näkökulmia sekä kognitiivista oppimista ja konstruktivismia. Tutkimustulosten mukaan tutkittavan aineiston avulla järjestettävä opetus toteuttaa perusopetussuunnitelman tavoitteet ja sisällöt sekä myös huomioi matemaattisen osaamisen ja oppimisen päämääriä. Matematiikan kielentäminen näyttäytyy läpi aineiston, joka noudattaa kognitiivisen ja konstruktivistisen oppimisen rakenteita sekä integroi pituuden mittaamisen harjoitteluun myös muita matematiikan osa-alueita.