Luokanopettajien käsityksiä taitavasta oppijasta ja taitavaan oppimiseen ohjaamisesta

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata luokanopettajien käsityksiä taitavasta oppijasta ja taitavaan oppijuuteen ohjaamisesta. Tarkoituksena on myös peilata opettajien käsityksiä oppimisen itsesäätelyn teoriaan, jossa keskitytään niihin tekijöihin oppimisessa, joita taitavalla oppijalla on käytös...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laakeri, Maria
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78730
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata luokanopettajien käsityksiä taitavasta oppijasta ja taitavaan oppijuuteen ohjaamisesta. Tarkoituksena on myös peilata opettajien käsityksiä oppimisen itsesäätelyn teoriaan, jossa keskitytään niihin tekijöihin oppimisessa, joita taitavalla oppijalla on käytössään. Filosofiselta taustaltaan tutkimus on fenomenografinen. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kuutta alakoulun luokanopettajaa. Haastattelumenetelmänä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu ja aineisto analysoitiin fenomenografisella menetelmällä. Tutkimuksessa tuli esille erilaisia kategorioita, joilla luokanopettajat kuvasivat taitavaa oppijaa ja taitavaan oppimiseen ohjaamista. Taitavaa oppija kuvattiin oppijana joka ohjaa omaa työskentelyään, tunnistaa tapansa oppia, on motivoitunut ja omaksuu uutta tietoa helposti. Taitavaan oppimiseen ohjaamista luokanopettajat kuvasivat oppimaan oppimisen taitoihin ja työskentelytaitoihin ohjaamisen sekä oppimista tukevan ilmapiirin luomisen kautta. Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että luokanopettajien käsityksistä löytyi yhtäläisyyksiä oppimisen itsesäätelyn teoriaan motivaatioon, toiminnanohjaukseen, tavoitteiden asettamiseen, sisukkuuteen ja oppimaan oppimiseen liittyen. Oppimisen itsesäätelytaitojen kehittymisen näkökulmasta luokanopettajien tietämystä tulee kuitenkin vahvistaa oppilaiden aikaisemman tiedon ja mielenkiinnon kohteiden, valinnan mahdollisuuksien, oppimisstrategioiden sekä itsearvioinnin merkityksestä oppimiselle.