Kansalaisten luottamus julkisen sektorin hyödyntämään tekoälyyn case Kelan chatbot

Tekoälyteknologioiden käyttö yleistyy myös julkisella sektorilla. Kansalaisten luottamuksen voittamisen tulisi olla yksi tekoälyn kehittämisen kulmakivistä, sillä epäluotettavia palveluita ei käytetä. Koska kansalaisten luottamus julkiseen sektoriin heijastuu suoraan sen suorituskykyyn, on tärkeää,...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kalenius, Ella
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78495
_version_ 1826225733352030208
author Kalenius, Ella
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kalenius, Ella Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kalenius, Ella Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kalenius, Ella
datasource_str_mv jyx
description Tekoälyteknologioiden käyttö yleistyy myös julkisella sektorilla. Kansalaisten luottamuksen voittamisen tulisi olla yksi tekoälyn kehittämisen kulmakivistä, sillä epäluotettavia palveluita ei käytetä. Koska kansalaisten luottamus julkiseen sektoriin heijastuu suoraan sen suorituskykyyn, on tärkeää, että julkisen sektorin tuottamat palvelut eivät herätä epäluottamusta. Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää, minkälaiset asiat vaikuttavat kansalaisen luottamukseen julkisen sektorin hyödyntämää tekoälyä kohtaan. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan sitä, millä tavoin nämä asiat vaikuttavat luottamukseen. Tutkimus tehtiin yhteistyössä Kelan kanssa, ja tutkittavana tekoälyteknologiana hyödynnettiin Kelan Kela-Kelpo -chatbottia. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui tieteellisistä artikkeleista, jotka käsittelivät luottamuksen määritelmää sekä luottamusta julkiseen sektoriin, teknologiaan ja tekoälyyn. Aiemman kirjallisuuden pohjalta luotiin alustava malli, jonka mukaan luottamusta julkisen sektorin hyödyntämään tekoälyyn selittivät sen asiantuntemus, inhimillisyys, hyväntahtoisuus, oikeudenmukaisuus, reagointikyky, selitettävyys sekä turvallisuus ja yksityisyys, luottamus palveluntarjoajan brändiin, koettu riski, tiedustelun sisältö, kansalaisen yleinen luottamus teknologiaan sekä hänen luottamuksensa julkiseen sektoriin. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Aineisto kerättiin verkkokyselyllä, johon saatiin 128 vastausta. Verkkokysely koostui pääosin asenneväittämistä, joita arvioitiin viisiportaisella Likertin asteikolla. Määrällistä aineistoa rikastettiin kyselylomakkeen kahdella avoimella kysymyksellä, joiden vastaukset analysoitiin laadullisesti teemoittelua hyödyntäen. Määrälliselle aineistolle suoritettiin lineaarinen regressioanalyysi. Tutkimuksessa syntyi kolme regressiomallia, jotka selittävät kansalaisen luottamusta julkisen sektorin hyödyntämään tekoälyyn. Tutkimuksessa huomattiin, että tekoälyn asiantuntemus, inhimillisyys, turvallisuus ja yksityisyys, kansalaisen kokema riski sekä hänen yleinen luottamuksensa teknologiaan selittivät luottamusta julkisen sektorin hyödyntämään tekoälyyn. Palveluntarjoajan brändin ja tiedustelun sisällön merkitys luottamukselle tuli ilmi laadullisen aineiston analyysissä, mutta ne eivät saaneet tukea tilastollisessa analyysissä. Lisäksi laadullisessa aineistossa nousi esiin chatbotin vastauksen sisällön merkitys luottamukselle.
first_indexed 2021-11-04T21:01:38Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Abrahamsson, Pekka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Jantunen, Marianna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kalenius, Ella", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-11-04T08:03:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-11-04T08:03:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78495", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Teko\u00e4lyteknologioiden k\u00e4ytt\u00f6 yleistyy my\u00f6s julkisella sektorilla. Kansalaisten luottamuksen voittamisen tulisi olla yksi teko\u00e4lyn kehitt\u00e4misen kulmakivist\u00e4, sill\u00e4 ep\u00e4luotettavia palveluita ei k\u00e4ytet\u00e4. Koska kansalaisten luottamus julkiseen sektoriin heijastuu suoraan sen suorituskykyyn, on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 julkisen sektorin tuottamat palvelut eiv\u00e4t her\u00e4t\u00e4 ep\u00e4luottamusta. T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4laiset asiat vaikuttavat kansalaisen luottamukseen julkisen sektorin hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4 teko\u00e4ly\u00e4 kohtaan. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa tarkastellaan sit\u00e4, mill\u00e4 tavoin n\u00e4m\u00e4 asiat vaikuttavat luottamukseen. Tutkimus tehtiin yhteisty\u00f6ss\u00e4 Kelan kanssa, ja tutkittavana teko\u00e4lyteknologiana hy\u00f6dynnettiin Kelan Kela-Kelpo -chatbottia. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui tieteellisist\u00e4 artikkeleista, jotka k\u00e4sitteliv\u00e4t luottamuksen m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4 sek\u00e4 luottamusta julkiseen sektoriin, teknologiaan ja teko\u00e4lyyn. Aiemman kirjallisuuden pohjalta luotiin alustava malli, jonka mukaan luottamusta julkisen sektorin hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n teko\u00e4lyyn selittiv\u00e4t sen asiantuntemus, inhimillisyys, hyv\u00e4ntahtoisuus, oikeudenmukaisuus, reagointikyky, selitett\u00e4vyys sek\u00e4 turvallisuus ja yksityisyys, luottamus palveluntarjoajan br\u00e4ndiin, koettu riski, tiedustelun sis\u00e4lt\u00f6, kansalaisen yleinen luottamus teknologiaan sek\u00e4 h\u00e4nen luottamuksensa julkiseen sektoriin. Tutkimus toteutettiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen\u00e4 tutkimuksena. Aineisto ker\u00e4ttiin verkkokyselyll\u00e4, johon saatiin 128 vastausta. Verkkokysely koostui p\u00e4\u00e4osin asennev\u00e4itt\u00e4mist\u00e4, joita arvioitiin viisiportaisella Likertin asteikolla. M\u00e4\u00e4r\u00e4llist\u00e4 aineistoa rikastettiin kyselylomakkeen kahdella avoimella kysymyksell\u00e4, joiden vastaukset analysoitiin laadullisesti teemoittelua hy\u00f6dynt\u00e4en. M\u00e4\u00e4r\u00e4lliselle aineistolle suoritettiin lineaarinen regressioanalyysi. Tutkimuksessa syntyi kolme regressiomallia, jotka selitt\u00e4v\u00e4t kansalaisen luottamusta julkisen sektorin hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n teko\u00e4lyyn. Tutkimuksessa huomattiin, ett\u00e4 teko\u00e4lyn asiantuntemus, inhimillisyys, turvallisuus ja yksityisyys, kansalaisen kokema riski sek\u00e4 h\u00e4nen yleinen luottamuksensa teknologiaan selittiv\u00e4t luottamusta julkisen sektorin hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n teko\u00e4lyyn. Palveluntarjoajan br\u00e4ndin ja tiedustelun sis\u00e4ll\u00f6n merkitys luottamukselle tuli ilmi laadullisen aineiston analyysiss\u00e4, mutta ne eiv\u00e4t saaneet tukea tilastollisessa analyysiss\u00e4. Lis\u00e4ksi laadullisessa aineistossa nousi esiin chatbotin vastauksen sis\u00e4ll\u00f6n merkitys luottamukselle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-11-04T08:03:33Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-11-04T08:03:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "91", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kansalaisten luottamus julkisen sektorin hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n teko\u00e4lyyn : case Kelan chatbot", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202111045519", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "public", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "julkinen sektori", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luottamus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teko\u00e4ly", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "chattibotit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_78495
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:11Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7e9839d7-d43d-4563-8ac7-13e7b0d93a6a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202111045519.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kalenius, Ella Kansalaisten luottamus julkisen sektorin hyödyntämään tekoälyyn : case Kelan chatbot Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 julkinen sektori luottamus tekoäly chattibotit
title Kansalaisten luottamus julkisen sektorin hyödyntämään tekoälyyn : case Kelan chatbot
title_full Kansalaisten luottamus julkisen sektorin hyödyntämään tekoälyyn : case Kelan chatbot
title_fullStr Kansalaisten luottamus julkisen sektorin hyödyntämään tekoälyyn : case Kelan chatbot Kansalaisten luottamus julkisen sektorin hyödyntämään tekoälyyn : case Kelan chatbot
title_full_unstemmed Kansalaisten luottamus julkisen sektorin hyödyntämään tekoälyyn : case Kelan chatbot Kansalaisten luottamus julkisen sektorin hyödyntämään tekoälyyn : case Kelan chatbot
title_short Kansalaisten luottamus julkisen sektorin hyödyntämään tekoälyyn
title_sort kansalaisten luottamus julkisen sektorin hyödyntämään tekoälyyn case kelan chatbot
title_sub case Kelan chatbot
title_txtP Kansalaisten luottamus julkisen sektorin hyödyntämään tekoälyyn : case Kelan chatbot
topic Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 julkinen sektori luottamus tekoäly chattibotit
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede chattibotit julkinen sektori luottamus tekoäly
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78495 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202111045519
work_keys_str_mv AT kaleniusella kansalaistenluottamusjulkisensektorinhyödyntämääntekoälyyncasekelanchatbot