Summary: | Tutkimuksessa selvitettiin tietoisuustaitojen yhteyttä yliopisto-opiskelijoiden onnellisuuden
kokemukseen Opiskelijan Kompassi -verkkointervention aikana. Lisäksi tutkittiin
osallistujien tietoisuustaitojen eri osa-alueiden yhteyksiä onnellisuuden kokemiseen sekä
kartoitettiin osallistujien jo olemassa olevien tietoisuustaitojen määrän yhteyttä heidän
kokemaansa onnellisuuteen. Tutkimuksen osallistujat (N=168) osallistuivat vuosina
2017-2019 seitsemänviikkoiseen Jyväskylän yliopiston kehittämään hyväksymis- ja
omistautumisterapiaan pohjautuvaan Opiskelijan Kompassin tuettuun verkkointerventioon.
Mittareina käytettiin osakysymystä MHC-SF -mittarista (onnellisuuden kokemus), FFMQ:ta
(tietoisuustaidot) ja loppukyselyn arviointikysymyksiä opituista tietoisuustaidoista. Tulokset
osoittivat, että Opiskelijan Kompassi -intervention aikana opiskelijoiden onnellisuuden
kokemus lisääntyi sekä tietoisuustaidot ja sen osataidot kehittyivät. Selvisi, että
opiskelijoiden tietoisuustaitojen kehittyessä myös heidän onnellisuuden kokemuksensa
lisääntyi. Lisäksi havaittiin, että korkeat tietoisuustaidot omaavat opiskelijat olivat
onnellisempia kuin keskitason ja matalan taitotason omaavat opiskelijat ennen intervention
alkua. Selvisi myös, että tietoisuustaitojen osataidoista hyväksyminen ilman arviointia
ennusti onnellisuuden kehitystä Opiskelijan Kompassi -ohjelman aikana. Tutkimus toi uutta
ja arvokasta tietoa opiskelijoiden onnellisuuden ja tietoisuustaitojen välisistä yhteyksistä
HOT-pohjaisessa verkkointerventiossa.
|