"Sijaisopettaja on aarre" onnistuneen sijaisopettajuuden merkityksiä alakouluyhteisössä

Sijaisopettajuus on ilmiö, joka koskettaa kaikkia suomalaisia kouluja. Sijaisopettajat turvaavat opetuksen ja koulun muun toiminnan jatkuvuutta silloin, kun vakituinen opettaja on poissa. Sijaisopettajuus muuttuu ajan ja paikan mukaan, joten jokainen kokee sen omalla tavallaan. Ilmiötä lähestytään p...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tuikka, Minna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77949
_version_ 1826225721896337408
author Tuikka, Minna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tuikka, Minna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tuikka, Minna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tuikka, Minna
datasource_str_mv jyx
description Sijaisopettajuus on ilmiö, joka koskettaa kaikkia suomalaisia kouluja. Sijaisopettajat turvaavat opetuksen ja koulun muun toiminnan jatkuvuutta silloin, kun vakituinen opettaja on poissa. Sijaisopettajuus muuttuu ajan ja paikan mukaan, joten jokainen kokee sen omalla tavallaan. Ilmiötä lähestytään perinteistä ja modernia yhteisöä kuvaavan Gemeinschaft- ja Gesellschaft-käsiteparin sekä muiden yhteisöä ja toimintakulttuuria kuvaavien käsitysten kautta. Lisäksi lähtökohtana ovat opettajuus, opettajan ammatti professiona ja opettajuuden myytit. Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia onnistunutta sijaisopettajuutta ja sitä, mitä se kertoo kouluyhteisöstä ja opettajuudesta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin avoimin haastatteluin seitsemältä kouluyhteisön jäseneltä eli sijaisopettajilta, luokanopettajilta, aineenopettajalta ja rehtorilta. Tutkimuksen lähestymistavassa on piirteitä fenomenologiasta, mutta kokemusten tutkimisen lisäksi mukaan otettiin haastateltavien näkemykset. Tutkimusote on hermeneuttinen siten, että tutkija käy kehämäistä vuoropuhelua oman esiymmärryksensä, teorian ja aineiston välillä. Aineisto analysoitiin temaattisen analyysin avulla. Yksi tutkimuksen keskeisimmistä tuloksista kertoo, että sijaisopettaja voi onnistua työssään ilman muodollista opettajan kelpoisuutta. Tulokset vahvistavat myyttiä siitä, että opettajuus on joillakin ihmisillä olemassa luonnostaan. Opettajan ammatti kelpoisuutta korostavana professiona ei koske sijaisopettajaa, jonka onnistumiseen vaikuttavat eniten persoonaan liittyvät ominaisuudet. Sijaisopettajuus on ammatillisen kasvun ja oppimisen mahdollisuus. Sijaisopettajuus tuo esiin sekä kouluyhteisön perinteistä yhteenkuuluvuutta että modernimpia yksilöllisiin rooleihin perustuvia piirteitä. Yhteisön jäsenenä sijaisopettaja on välivaiheessa: ei ulkopuolinen, muttei vielä täysin yhteisön sisällä.
first_indexed 2021-09-29T20:02:12Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Nikkola, Tiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautiainen, Matti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tuikka, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-09-29T05:57:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-09-29T05:57:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77949", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sijaisopettajuus on ilmi\u00f6, joka koskettaa kaikkia suomalaisia kouluja. Sijaisopettajat turvaavat opetuksen ja koulun muun toiminnan jatkuvuutta silloin, kun vakituinen opettaja on poissa. Sijaisopettajuus muuttuu ajan ja paikan mukaan, joten jokainen kokee sen omalla tavallaan. Ilmi\u00f6t\u00e4 l\u00e4hestyt\u00e4\u00e4n perinteist\u00e4 ja modernia yhteis\u00f6\u00e4 kuvaavan Gemeinschaft- ja Gesellschaft-k\u00e4siteparin sek\u00e4 muiden yhteis\u00f6\u00e4 ja toimintakulttuuria kuvaavien k\u00e4sitysten kautta. Lis\u00e4ksi l\u00e4ht\u00f6kohtana ovat opettajuus, opettajan ammatti professiona ja opettajuuden myytit. Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia onnistunutta sijaisopettajuutta ja sit\u00e4, mit\u00e4 se kertoo kouluyhteis\u00f6st\u00e4 ja opettajuudesta. \nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto ker\u00e4ttiin avoimin haastatteluin seitsem\u00e4lt\u00e4 kouluyhteis\u00f6n j\u00e4senelt\u00e4 eli sijaisopettajilta, luokanopettajilta, aineenopettajalta ja rehtorilta. Tutkimuksen l\u00e4hestymistavassa on piirteit\u00e4 fenomenologiasta, mutta kokemusten tutkimisen lis\u00e4ksi mukaan otettiin haastateltavien n\u00e4kemykset. Tutkimusote on hermeneuttinen siten, ett\u00e4 tutkija k\u00e4y keh\u00e4m\u00e4ist\u00e4 vuoropuhelua oman esiymm\u00e4rryksens\u00e4, teorian ja aineiston v\u00e4lill\u00e4. Aineisto analysoitiin temaattisen analyysin avulla.\nYksi tutkimuksen keskeisimmist\u00e4 tuloksista kertoo, ett\u00e4 sijaisopettaja voi onnistua ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n ilman muodollista opettajan kelpoisuutta. Tulokset vahvistavat myytti\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 opettajuus on joillakin ihmisill\u00e4 olemassa luonnostaan. Opettajan ammatti kelpoisuutta korostavana professiona ei koske sijaisopettajaa, jonka onnistumiseen vaikuttavat eniten persoonaan liittyv\u00e4t ominaisuudet. Sijaisopettajuus on ammatillisen kasvun ja oppimisen mahdollisuus. Sijaisopettajuus tuo esiin sek\u00e4 kouluyhteis\u00f6n perinteist\u00e4 yhteenkuuluvuutta ett\u00e4 modernimpia yksil\u00f6llisiin rooleihin perustuvia piirteit\u00e4. Yhteis\u00f6n j\u00e4senen\u00e4 sijaisopettaja on v\u00e4livaiheessa: ei ulkopuolinen, muttei viel\u00e4 t\u00e4ysin yhteis\u00f6n sis\u00e4ll\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-09-29T05:57:18Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-09-29T05:57:18Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "92", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sijaisopettajuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Sijaisopettaja on aarre\" : onnistuneen sijaisopettajuuden merkityksi\u00e4 alakouluyhteis\u00f6ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202109295015", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kouluyhteis\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "professiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "myytit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sijaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_77949
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:17Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c7f75f8e-bd08-46fc-b331-588b363419b7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202109295015.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tuikka, Minna "Sijaisopettaja on aarre" : onnistuneen sijaisopettajuuden merkityksiä alakouluyhteisössä sijaisopettajuus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 alakoulu kouluyhteisö professiot myytit ammatillinen kehitys opettajat sijaiset opettajuus
title "Sijaisopettaja on aarre" : onnistuneen sijaisopettajuuden merkityksiä alakouluyhteisössä
title_full "Sijaisopettaja on aarre" : onnistuneen sijaisopettajuuden merkityksiä alakouluyhteisössä
title_fullStr "Sijaisopettaja on aarre" : onnistuneen sijaisopettajuuden merkityksiä alakouluyhteisössä "Sijaisopettaja on aarre" : onnistuneen sijaisopettajuuden merkityksiä alakouluyhteisössä
title_full_unstemmed "Sijaisopettaja on aarre" : onnistuneen sijaisopettajuuden merkityksiä alakouluyhteisössä "Sijaisopettaja on aarre" : onnistuneen sijaisopettajuuden merkityksiä alakouluyhteisössä
title_short "Sijaisopettaja on aarre"
title_sort sijaisopettaja on aarre onnistuneen sijaisopettajuuden merkityksiä alakouluyhteisössä
title_sub onnistuneen sijaisopettajuuden merkityksiä alakouluyhteisössä
title_txtP "Sijaisopettaja on aarre" : onnistuneen sijaisopettajuuden merkityksiä alakouluyhteisössä
topic sijaisopettajuus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 alakoulu kouluyhteisö professiot myytit ammatillinen kehitys opettajat sijaiset opettajuus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu ammatillinen kehitys kouluyhteisö myytit opettajat opettajuus professiot sijaiset sijaisopettajuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77949 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202109295015
work_keys_str_mv AT tuikkaminna sijaisopettajaonaarreonnistuneensijaisopettajuudenmerkityksiäalakouluyhteisössä