Marketing the Arctic discourses of Finnish Lapland in a Swiss travel catalogue

Maailmantaloudessa kasvavana ja merkittävänä toimialana nähtävä matkailuala on kokenut kovia 2020-luvun alkupuolella. Globaali koronapandemia on haitannut merkittävästi niin suurien lentoyhtiöiden kuin pienempien matkatoimistojen toimintaa kireiden matkailurajoitusten myötä. Samoin myös Suomen Lapin...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Räsänen, Anni
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77905
_version_ 1833407646484398080
author Räsänen, Anni
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Räsänen, Anni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Räsänen, Anni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Räsänen, Anni
datasource_str_mv jyx
description Maailmantaloudessa kasvavana ja merkittävänä toimialana nähtävä matkailuala on kokenut kovia 2020-luvun alkupuolella. Globaali koronapandemia on haitannut merkittävästi niin suurien lentoyhtiöiden kuin pienempien matkatoimistojen toimintaa kireiden matkailurajoitusten myötä. Samoin myös Suomen Lapin turismisektori on saanut tuntea pandemian vaikutukset, sillä matkailurajoitusten takia viisi vuotta kestänyt positiivinen liikevaihdon kehitys Lapin matkailusektorilla katkesi. Sekä pandemian aikana että sen jälkeen markkinoinnilla on suuri rooli Lapin matkailun kannattavuuden ja jatkuvuuden kannalta. Tästä syystä tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tarkastella, millaisten diskurssien avulla Suomen Lappia markkinoidaan ranskankielisille sveitsiläisille turisteille. Tutkimusmateriaalina toimii sveitsiläisen Kontiki Voyages -yrityksen ranskankielinen talvimatkailukatalogi, jossa markkinoidaan matkoja Sveitsistä Pohjois-Eurooppaan talvikaudelle 2020–2021. Tutkin markkinointiteksteistä koostuvaa aineistoani kriittisen diskurssintutkimuksen teoreettisen ja metodologisen viitekehyksen näkökulmasta, nojaten samalla sosiaalisen konstruktivismin käsitykseen todellisuuden rakentumisesta vuorovaikutuksessa. Hyödynnän analyysissäni myös diskurssin, genren ja rihmastollisuuden käsitteitä. Fairclough’n (1992) jaottelun mukaisesti analysoin aineistossa esiintyvien diskurssien ilmentymistä kolmella eri tasolla: kielellisellä, diskursiivisella sekä sosiaalisella tasolla. Aineistosta nousi esiin kolme keskeistä diskurssia, jotka ovat hyvinvointidiskurssi, kokemusdiskurssi ja ainutlaatuisuuden diskurssi. Jokainen diskurssi rakentuu aineistossa tukeutuen tiettyihin kielellisen ja diskursiivisen tason valintoihin. Hyvinvointidiskurssin keskeisiä piirteitä ovat turistin yksilöllisyyden korostaminen, narratiivit ja arjesta irtautumisen korostaminen, kun taas kokemusdiskurssissa korostuvat turistin kannustaminen, vertailumuodot sekä arktiselle alueelle tyypilliset aktiviteetit. Ainutlaatuisuuden diskurssi puolestaan keskittyy rakentamaan Suomen Lapista uniikkia mielikuvaa tukeutuen materiaaliseen ja aineettomaan saamelaiseen kulttuuriin sekä villiin ja kaukaiseen Lapin elinympäristöön. Tässä diskurssissa esiin nousevat muun muassa paikallisten kielien hyödyntäminen ja metaforat. Kokonaisuutena Kontiki Voyages -matkatoimiston talvimatkailukatalogi näyttäytyy useiden turismisektorin trendien ja muutosprosessien risteymänä. Muun muassa niin sanottu ”global to local” -ilmiö, luonto- ja hyvinvointimatkailu sekä kustomoidut palvelut nousevat esiin katalogista. Näiden lisäksi katalogista heijastuu myös joitain turismisektorin yleisiä ja pitkäaikaisia ongelmia, kuten turismin ja eri elinkeinojen väliset jännitteet sekä kulttuurin ja ympäristön kaupallistaminen voittoa tuottaviksi palveluiksi.
first_indexed 2021-09-27T20:00:42Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pietik\u00e4inen, Sari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "R\u00e4s\u00e4nen, Anni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-09-27T06:40:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-09-27T06:40:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77905", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Maailmantaloudessa kasvavana ja merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 toimialana n\u00e4ht\u00e4v\u00e4 matkailuala on kokenut kovia 2020-luvun alkupuolella. Globaali koronapandemia on haitannut merkitt\u00e4v\u00e4sti niin suurien lentoyhti\u00f6iden kuin pienempien matkatoimistojen toimintaa kireiden matkailurajoitusten my\u00f6t\u00e4. Samoin my\u00f6s Suomen Lapin turismisektori on saanut tuntea pandemian vaikutukset, sill\u00e4 matkailurajoitusten takia viisi vuotta kest\u00e4nyt positiivinen liikevaihdon kehitys Lapin matkailusektorilla katkesi. Sek\u00e4 pandemian aikana ett\u00e4 sen j\u00e4lkeen markkinoinnilla on suuri rooli Lapin matkailun kannattavuuden ja jatkuvuuden kannalta. T\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 t\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tarkastella, millaisten diskurssien avulla Suomen Lappia markkinoidaan ranskankielisille sveitsil\u00e4isille turisteille. Tutkimusmateriaalina toimii sveitsil\u00e4isen Kontiki Voyages -yrityksen ranskankielinen talvimatkailukatalogi, jossa markkinoidaan matkoja Sveitsist\u00e4 Pohjois-Eurooppaan talvikaudelle 2020\u20132021.\nTutkin markkinointiteksteist\u00e4 koostuvaa aineistoani kriittisen diskurssintutkimuksen teoreettisen ja metodologisen viitekehyksen n\u00e4k\u00f6kulmasta, nojaten samalla sosiaalisen konstruktivismin k\u00e4sitykseen todellisuuden rakentumisesta vuorovaikutuksessa. Hy\u00f6dynn\u00e4n analyysiss\u00e4ni my\u00f6s diskurssin, genren ja rihmastollisuuden k\u00e4sitteit\u00e4. Fairclough\u2019n (1992) jaottelun mukaisesti analysoin aineistossa esiintyvien diskurssien ilmentymist\u00e4 kolmella eri tasolla: kielellisell\u00e4, diskursiivisella sek\u00e4 sosiaalisella tasolla.\nAineistosta nousi esiin kolme keskeist\u00e4 diskurssia, jotka ovat hyvinvointidiskurssi, kokemusdiskurssi ja ainutlaatuisuuden diskurssi. Jokainen diskurssi rakentuu aineistossa tukeutuen tiettyihin kielellisen ja diskursiivisen tason valintoihin. Hyvinvointidiskurssin keskeisi\u00e4 piirteit\u00e4 ovat turistin yksil\u00f6llisyyden korostaminen, narratiivit ja arjesta irtautumisen korostaminen, kun taas kokemusdiskurssissa korostuvat turistin kannustaminen, vertailumuodot sek\u00e4 arktiselle alueelle tyypilliset aktiviteetit. Ainutlaatuisuuden diskurssi puolestaan keskittyy rakentamaan Suomen Lapista uniikkia mielikuvaa tukeutuen materiaaliseen ja aineettomaan saamelaiseen kulttuuriin sek\u00e4 villiin ja kaukaiseen Lapin elinymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n. T\u00e4ss\u00e4 diskurssissa esiin nousevat muun muassa paikallisten kielien hy\u00f6dynt\u00e4minen ja metaforat.\nKokonaisuutena Kontiki Voyages -matkatoimiston talvimatkailukatalogi n\u00e4ytt\u00e4ytyy useiden turismisektorin trendien ja muutosprosessien risteym\u00e4n\u00e4. Muun muassa niin sanottu \u201dglobal to local\u201d -ilmi\u00f6, luonto- ja hyvinvointimatkailu sek\u00e4 kustomoidut palvelut nousevat esiin katalogista. N\u00e4iden lis\u00e4ksi katalogista heijastuu my\u00f6s joitain turismisektorin yleisi\u00e4 ja pitk\u00e4aikaisia ongelmia, kuten turismin ja eri elinkeinojen v\u00e4liset j\u00e4nnitteet sek\u00e4 kulttuurin ja ymp\u00e4rist\u00f6n kaupallistaminen voittoa tuottaviksi palveluiksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-09-27T06:40:22Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-09-27T06:40:22Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "50", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Lapland", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "critical discourse analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Marketing the Arctic : discourses of Finnish Lapland in a Swiss travel catalogue", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202109274974", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Soveltavan kielitieteen maisteriopinnot", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master's Degree Programme in Applied Linguistics", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "314", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "genret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matkailu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matkailukohteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "genres", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "discourse", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tourism", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tourist destinations", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_77905
language eng
last_indexed 2025-05-21T20:06:07Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/71390786-975e-47b8-b959-099a6e52e178\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202109274974.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Räsänen, Anni Marketing the Arctic : discourses of Finnish Lapland in a Swiss travel catalogue Lapland critical discourse analysis Soveltavan kielitieteen maisteriopinnot Master's Degree Programme in Applied Linguistics 314 genret diskurssi matkailu matkailukohteet genres discourse tourism tourist destinations
title Marketing the Arctic : discourses of Finnish Lapland in a Swiss travel catalogue
title_full Marketing the Arctic : discourses of Finnish Lapland in a Swiss travel catalogue
title_fullStr Marketing the Arctic : discourses of Finnish Lapland in a Swiss travel catalogue Marketing the Arctic : discourses of Finnish Lapland in a Swiss travel catalogue
title_full_unstemmed Marketing the Arctic : discourses of Finnish Lapland in a Swiss travel catalogue Marketing the Arctic : discourses of Finnish Lapland in a Swiss travel catalogue
title_short Marketing the Arctic
title_sort marketing the arctic discourses of finnish lapland in a swiss travel catalogue
title_sub discourses of Finnish Lapland in a Swiss travel catalogue
title_txtP Marketing the Arctic : discourses of Finnish Lapland in a Swiss travel catalogue
topic Lapland critical discourse analysis Soveltavan kielitieteen maisteriopinnot Master's Degree Programme in Applied Linguistics 314 genret diskurssi matkailu matkailukohteet genres discourse tourism tourist destinations
topic_facet 314 Lapland Master's Degree Programme in Applied Linguistics Soveltavan kielitieteen maisteriopinnot critical discourse analysis discourse diskurssi genres genret matkailu matkailukohteet tourism tourist destinations
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77905 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202109274974
work_keys_str_mv AT räsänenanni marketingthearcticdiscoursesoffinnishlaplandinaswisstravelcatalogue