"Laps on aina lapsi vaikka se käyttäytyisi miten vaan" varhaiskasvatuksen lastenhoitajien kokemuksia haastavasti käyttäytyvien lasten kohtaamisesta

Kandidaatintutkielmani tavoitteena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksessa työskentelevät lastenhoitajat kokevat ja kohtaavat haastavasti käyttäytyvät lapset varhaiskasvatuksen kontekstissa. Lisäksi selvitän tutkimuksessani, miten haastavasti käyttäytyvät lapset vaikuttavat heidän ammatilliseen mi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Liikala, Minna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77899
Description
Summary:Kandidaatintutkielmani tavoitteena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksessa työskentelevät lastenhoitajat kokevat ja kohtaavat haastavasti käyttäytyvät lapset varhaiskasvatuksen kontekstissa. Lisäksi selvitän tutkimuksessani, miten haastavasti käyttäytyvät lapset vaikuttavat heidän ammatilliseen minäkuvaansa ja millaisia valmiuksia he kokevat saaneensa haastavien lasten kohtaamiseen koulutuksensa kautta. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla neljää keskisuomalaisessa päiväkodissa työskentelevää lastenhoitajaa ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Haastavaksi käyttäytymiseksi haastateltavat kuvasivat monenlaista käytöstä aggressiivisesta käytöksestä sisäänpäin kääntyneeseen, passiiviseen ja jopa masentuneeseen käytökseen. Keskeisimmiksi keinoiksi haastavan käyttäytymisen kohtaamiseen nousivat yhteistyö muiden aikuisten kanssa, ratkaisukeskeisyys ja lapsen vahvuuksien huomiointi. Ammatilliseen minäkuvaan haastavasti käyttäytyvien lasten kohtaamisen koettiin vaikuttavan lyhyellä aikavälillä negatiivisesti, mutta pitkällä aikavälillä positiivisesti. Koulutuksellisia valmiuksia haastateltavat kokivat saaneensa työuran aikana lisä- ja jatkokoulutuksesta eivätkä niinkään tutkintoon johtaneesta peruskoulutuksestaan. Työpaikoilla tapahtuva tarpeen mukainen täsmäkoulutus ja vertaiskeskustelu nähtiin merkittäväksi kouluttautumisen mahdollisuudeksi. Lasten haastava käyttäytymisen nähtiin lisääntyneen vuosien varrella ja haastateltavat katsoivatkin, että haastavaan käyttäytymiseen liittyvä koulutus tulisi sisältyä myös lastenhoitajien tutkintoon johtavaan koulutukseen.