Pelikasvatus kuntien paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, miten pelikasvatus näyttäytyy paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten digitaaliset pelit ja pelaaminen on huomioitu paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa sekä miten näissä käytännössä ohjataan pelikasvatuk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Marja-aho, Taina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77834
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, miten pelikasvatus näyttäytyy paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten digitaaliset pelit ja pelaaminen on huomioitu paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa sekä miten näissä käytännössä ohjataan pelikasvatukseen. Tutkimuksen lähestymistapa oli laadullinen ja analyysimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Tutkimusaineisto kerättiin paikallista varhaiskasvatussuunnitelmista, jotka olivat kuntien verkkosivuilta saatavilla. Aineisto koostettiin varhaiskasvatussuunnitelmista erilleen poimituista peli- ja mediakasvatukseen sekä peleihin ja pelaamiseen liittyvistä kohdista. Tarkastelluista 43 varhaiskasvatussuunnitelmista noin 75 prosenttia sisälsi peli- ja mediakasvatukseen jollakin tavalla liittyviä mainintoja ja reilussa neljäsosassa suunnitelmista mainittiin pelit ja pelaaminen. Maininnat peleistä liittyivät useimmiten oppimiseen ja pedagogisesti perusteltuun käyttöön varhaiskasvatuksessa. Kasvatuksellinen ohjaaminen tuotiin esiin eri medioihin tutustumisena sekä niiden turvalliseen käyttöön ohjaamisena. Pelit ja media nähtiin sekä oppimisen välineenä että sisältönä. Pelikasvatusta käsitteenä ja sanana ei mainita paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa. Harvoissa suunnitelmissa mainitaan erikseen digitaalinen pelaaminen tai pelit. Pelaamisen yleisyys ja keskeinen asema lasten elämässä huomioon ottaen on huomionarvoista, miten vähän pelaamisen mahdollisuuksia tuodaan esiin varhaiskasvatussuunnitelmissa.