Nuoren tulevaisuudenvalintoihin vaikuttavien taustatekijöiden rooli lukion ohjauskeskustelussa

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, miten nuoren tulevaisuudenvalintoihin vaikuttavia taustatekijöitä käsitellään lukion ohjauskeskustelussa, ja millainen rooli nuoren tulevaisuudenvalintoihin vaikuttavien taustatekijöiden käsittelyllä on ohjauskeskustelussa opinto-ohjaajien näkökulmasta. Tutkim...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Karjalainen, Eija-Mari, Laine Ojamies, Anna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77597
_version_ 1826225706499047424
author Karjalainen, Eija-Mari Laine Ojamies, Anna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Karjalainen, Eija-Mari Laine Ojamies, Anna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Karjalainen, Eija-Mari Laine Ojamies, Anna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Karjalainen, Eija-Mari
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, miten nuoren tulevaisuudenvalintoihin vaikuttavia taustatekijöitä käsitellään lukion ohjauskeskustelussa, ja millainen rooli nuoren tulevaisuudenvalintoihin vaikuttavien taustatekijöiden käsittelyllä on ohjauskeskustelussa opinto-ohjaajien näkökulmasta. Tutkimus on laadullinen. Aineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa lukion opinto-ohjaajaa. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että lukion opinto-ohjaajilla oli nuoren tulevaisuudenvalintoihin vaikuttavien taustatekijöiden käsittelyyn kolme erilaista lähestymistapaa: (1) niitä käsitellään nuoren aloitteesta, (2) niitä käsitellään opinto-ohjaajan aloitteesta tai (3) niitä ei käsitellä lainkaan. Taustatekijöistä nousi tutkimuksessa esille kolme kategoriaa: läheiset, kulttuuri, uskonto ja yhteisöt sekä yhteiskunta. Eri taustatekijöiden käsittelyllä nähtiin ohjauskeskustelussa erilaiset roolit. Yhteiskunnan vaikutuksen käsittelyllä nähtiin olevan ohjauskeskustelussa merkittävin rooli työllistymisen ja koulutusvalintojen ajankohtaisuuden vuoksi. Opinto-ohjaajien käsityksissä oli hajontaa siinä, minkä nähtiin olevan läheisten sekä kulttuurin, uskonnon ja yhteisöjen vaikutuksen käsittelyn rooli ohjauskeskustelussa. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että nuoren tulevaisuudenvalintoihin vaikuttavien taustatekijöiden käsittelyn rooliin tulisi kiinnittää huomiota lukion ohjauskeskustelussa.
first_indexed 2021-08-30T20:01:15Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kettunen, Jaana", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Karjalainen, Eija-Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Laine Ojamies, Anna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-08-30T09:16:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-08-30T09:16:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77597", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin sit\u00e4, miten nuoren tulevaisuudenvalintoihin vaikuttavia taustatekij\u00f6it\u00e4 k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n lukion ohjauskeskustelussa, ja millainen rooli nuoren tulevaisuudenvalintoihin vaikuttavien taustatekij\u00f6iden k\u00e4sittelyll\u00e4 on ohjauskeskustelussa opinto-ohjaajien n\u00e4k\u00f6kulmasta.\nTutkimus on laadullinen. Aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla kahdeksaa lukion opinto-ohjaajaa. Aineiston analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin teemoittelua.\nTutkimuksen tuloksista selvisi, ett\u00e4 lukion opinto-ohjaajilla oli nuoren tulevaisuudenvalintoihin vaikuttavien taustatekij\u00f6iden k\u00e4sittelyyn kolme erilaista l\u00e4hestymistapaa: (1) niit\u00e4 k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n nuoren aloitteesta, (2) niit\u00e4 k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n opinto-ohjaajan aloitteesta tai (3) niit\u00e4 ei k\u00e4sitell\u00e4 lainkaan. Taustatekij\u00f6ist\u00e4 nousi tutkimuksessa esille kolme kategoriaa: l\u00e4heiset, kulttuuri, uskonto ja yhteis\u00f6t sek\u00e4 yhteiskunta. Eri taustatekij\u00f6iden k\u00e4sittelyll\u00e4 n\u00e4htiin ohjauskeskustelussa erilaiset roolit. Yhteiskunnan vaikutuksen k\u00e4sittelyll\u00e4 n\u00e4htiin olevan ohjauskeskustelussa merkitt\u00e4vin rooli ty\u00f6llistymisen ja koulutusvalintojen ajankohtaisuuden vuoksi. Opinto-ohjaajien k\u00e4sityksiss\u00e4 oli hajontaa siin\u00e4, mink\u00e4 n\u00e4htiin olevan l\u00e4heisten sek\u00e4 kulttuurin, uskonnon ja yhteis\u00f6jen vaikutuksen k\u00e4sittelyn rooli ohjauskeskustelussa.\nTutkimustulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 nuoren tulevaisuudenvalintoihin vaikuttavien taustatekij\u00f6iden k\u00e4sittelyn rooliin tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota lukion ohjauskeskustelussa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-08-30T09:16:27Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-08-30T09:16:27Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "93", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tulevaisuudenvalinnat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Nuoren tulevaisuudenvalintoihin vaikuttavien taustatekij\u00f6iden rooli lukion ohjauskeskustelussa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202108304684", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ohjausalan maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master\u2019s Degree Programme in Guidance and Counselling", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "1031", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "autonomia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kriittinen ajattelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatusfilosofia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutusvalinnat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_77597
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:42Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7bfe1c70-e8b5-4524-9f67-62ad7851a5dc\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202108304684.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Karjalainen, Eija-Mari Laine Ojamies, Anna Nuoren tulevaisuudenvalintoihin vaikuttavien taustatekijöiden rooli lukion ohjauskeskustelussa tulevaisuudenvalinnat Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling 1031 autonomia kriittinen ajattelu kasvatusfilosofia lukio koulutusvalinnat opinto-ohjaus nuoret
title Nuoren tulevaisuudenvalintoihin vaikuttavien taustatekijöiden rooli lukion ohjauskeskustelussa
title_full Nuoren tulevaisuudenvalintoihin vaikuttavien taustatekijöiden rooli lukion ohjauskeskustelussa
title_fullStr Nuoren tulevaisuudenvalintoihin vaikuttavien taustatekijöiden rooli lukion ohjauskeskustelussa Nuoren tulevaisuudenvalintoihin vaikuttavien taustatekijöiden rooli lukion ohjauskeskustelussa
title_full_unstemmed Nuoren tulevaisuudenvalintoihin vaikuttavien taustatekijöiden rooli lukion ohjauskeskustelussa Nuoren tulevaisuudenvalintoihin vaikuttavien taustatekijöiden rooli lukion ohjauskeskustelussa
title_short Nuoren tulevaisuudenvalintoihin vaikuttavien taustatekijöiden rooli lukion ohjauskeskustelussa
title_sort nuoren tulevaisuudenvalintoihin vaikuttavien taustatekijöiden rooli lukion ohjauskeskustelussa
title_txtP Nuoren tulevaisuudenvalintoihin vaikuttavien taustatekijöiden rooli lukion ohjauskeskustelussa
topic tulevaisuudenvalinnat Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling 1031 autonomia kriittinen ajattelu kasvatusfilosofia lukio koulutusvalinnat opinto-ohjaus nuoret
topic_facet 1031 Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma autonomia kasvatusfilosofia koulutusvalinnat kriittinen ajattelu lukio nuoret opinto-ohjaus tulevaisuudenvalinnat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77597 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202108304684
work_keys_str_mv AT karjalaineneijamari nuorentulevaisuudenvalintoihinvaikuttavientaustatekijöidenroolilukionohjausk