"Tajusin jopa vähän millaista työ on" yrittäjyysvalmiuksien oppiminen Pikkuyrittäjät-ohjelmassa

Yrittäjyyskasvatuksen tarve on tiedostettu kaikilla kouluasteilla, mutta erilaisten yrittäjyyskasvatusohjelmien vaikuttavuutta on tutkittu lähinnä korkeakouluopiskelijoilla. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin yrittäjyyskasvatuksen Pikkuyrittäjät-ohjelmaan osallistumisen yhteyttä 4.–6.-luokkalaisten o...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salin, Vuokko
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77510
Description
Summary:Yrittäjyyskasvatuksen tarve on tiedostettu kaikilla kouluasteilla, mutta erilaisten yrittäjyyskasvatusohjelmien vaikuttavuutta on tutkittu lähinnä korkeakouluopiskelijoilla. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin yrittäjyyskasvatuksen Pikkuyrittäjät-ohjelmaan osallistumisen yhteyttä 4.–6.-luokkalaisten oppilaiden yrittäjyysvalmiuksiin vertaamalla Pikkuyrittäjiin osallistuneiden oppilaiden arvioimia yrittäjyysvalmiuksia ohjelmaan osallistumattomien vastauksiin. Lisäksi selvitettiin, millaisia taitoja oppilaat kokivat oppineensa Pikkuyrittäjät-ohjelmassa. Tutkimus on toteutettu yhteistyössä Nuori Yrittäjyys ry:n kanssa. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella maalis-huhtikuussa 2021 erään eteläsuomalaisen kunnan perusopetuksessa vuosi-luokilla 4–6. Kyselyn (N = 92) strukturoituja vastauksia analysoitiin kvantitatiivisin menetelmin parametrisella t-testillä ja parametrittomalla Mann Whitney U -testillä. Avoimia vastauksia analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimustulokset osoittivat, että Pikkuyrittäjät-ohjelmaan osallistumisella oli yhteyttä parempiin yhteistyötaitoihin, tietoihin yrittäjyydestä sekä tyytyväisyyteen koulun tarjoamaan yrittäjyyskasvatukseen. Ohjelmaan osallistumatto-mat puolestaan arvioivat itsetuntemuksensa paremmaksi. Kiinnostuksessa yrittäjyyttä kohtaan ei havaittu eroa. Lisäksi oppilaat kokivat oppineensa ohjelmassa monipuolisesti sekä sisäisen että ulkoisen yrittäjyyden taitoja. Tutkimustulokset osoittivat, että Pikkuyrittäjät-ohjelmassa on mahdollista oppia Opetussuunnitelman (2014) laaja-alaisen tavoitteen, työelämätaidot ja yrittäjyys, sisältöjä. Tuloksia voi hyödyntää yrittäjyyskasvatusohjelmien kehittämistyössä.