"Helmikin osaa istua nätisti" vallan dynamiikka pienten lasten ja aikuisten välisissä suhteissa varhaiskasvatuksessa

Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää vallan ilmenemistä alle 3-vuotiaiden lasten varhaiskasvatusryhmissä sekä eritellä pienten lasten mahdollisuuksia toimijuuteen ja osallisuuteen varhaiskasvatuksen arjessa. Samalla tarkastelun kohteeksi nousivat aikuisten ja lasten välisessä valtasuhteess...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Koitto, Emma
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77468
_version_ 1828193065425174528
author Koitto, Emma
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Koitto, Emma Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Koitto, Emma Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Koitto, Emma
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää vallan ilmenemistä alle 3-vuotiaiden lasten varhaiskasvatusryhmissä sekä eritellä pienten lasten mahdollisuuksia toimijuuteen ja osallisuuteen varhaiskasvatuksen arjessa. Samalla tarkastelun kohteeksi nousivat aikuisten ja lasten välisessä valtasuhteessa lapsille ja aikuisille muodostuvat asemat. Tutkielmassa valta ymmärretään relationaaliseksi ilmiöksi, jossa sukupolvijärjestyksestä ja varhaiskasvatuksen institutionaalisen ja ammatillisen roolin tuottamasta aikuisen valta-asemasta huolimatta lapset osallistuvat aktiivisesti vallasta käytäviin neuvotteluihin. Tutkielma toteutettiin osana Konfliktit ja vallankäyttö lasten ja nuorten lähisuhteissa -tutkimushanketta. Tutkimusaineisto koostui yhteensä 204 neuvotteluepisodista, jotka kerättiin fokusoidun etnografian menetelmiä hyödyntäen kahdesta eri päiväkodista. Aineistonkeruu toteutettiin alle 3-vuotiaiden lasten lapsiryhmissä aikuisten ja lasten välistä vuorovaikutusta havainnoiden. Aineiston temaattisen lukemisen ja tyypittelyn avulla tunnistettiin viisi neuvottelutilannetyyppiä, joissa erot aikuisen toiminnan päämäärissä muodostivat aikuisen ja lapsen asemat erilaisiksi. Tutkielma osoitti aikuisen toiminnan vaikuttavan merkittävästi lapsen asemaan ja toiminnan mahdollisuuksiin varhaiskasvatuksen arjessa. Aikuisen ohjaava ote loi lapselle parhaimmat mahdollisuudet vaikuttaa omaan toimintaansa. Aikuisen hierarkkisen valta-aseman korostuessa lapsen vastustus aikuisen toimintaa kohtaan näytti lisääntyvän ja lapsen toimijuuden ja osallisuuden mahdollisuudet pienenevän. Lapsen empaattinen kohtaaminen ja aloitteiden huomiointi edistivät osallisuuden toteutumista.
first_indexed 2021-08-24T20:03:11Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sevon, Eija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Koitto, Emma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-08-24T06:05:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-08-24T06:05:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77468", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 vallan ilmenemist\u00e4 alle 3-vuotiaiden lasten varhaiskasvatusryhmiss\u00e4 sek\u00e4 eritell\u00e4 pienten lasten mahdollisuuksia \ntoimijuuteen ja osallisuuteen varhaiskasvatuksen arjessa. Samalla tarkastelun \nkohteeksi nousivat aikuisten ja lasten v\u00e4lisess\u00e4 valtasuhteessa lapsille ja aikuisille \nmuodostuvat asemat. Tutkielmassa valta ymm\u00e4rret\u00e4\u00e4n relationaaliseksi ilmi\u00f6ksi, jossa sukupolvij\u00e4rjestyksest\u00e4 ja varhaiskasvatuksen institutionaalisen ja \nammatillisen roolin tuottamasta aikuisen valta-asemasta huolimatta lapset osallistuvat aktiivisesti vallasta k\u00e4yt\u00e4viin neuvotteluihin. \nTutkielma toteutettiin osana Konfliktit ja vallank\u00e4ytt\u00f6 lasten ja nuorten l\u00e4hisuhteissa -tutkimushanketta. Tutkimusaineisto koostui yhteens\u00e4 204 neuvotteluepisodista, jotka ker\u00e4ttiin fokusoidun etnografian menetelmi\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en \nkahdesta eri p\u00e4iv\u00e4kodista. Aineistonkeruu toteutettiin alle 3-vuotiaiden lasten \nlapsiryhmiss\u00e4 aikuisten ja lasten v\u00e4list\u00e4 vuorovaikutusta havainnoiden. Aineiston temaattisen lukemisen ja tyypittelyn avulla tunnistettiin viisi neuvottelutilannetyyppi\u00e4, joissa erot aikuisen toiminnan p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4riss\u00e4 muodostivat aikuisen \nja lapsen asemat erilaisiksi.\nTutkielma osoitti aikuisen toiminnan vaikuttavan merkitt\u00e4v\u00e4sti lapsen asemaan ja toiminnan mahdollisuuksiin varhaiskasvatuksen arjessa. Aikuisen ohjaava ote loi lapselle parhaimmat mahdollisuudet vaikuttaa omaan toimintaansa.\nAikuisen hierarkkisen valta-aseman korostuessa lapsen vastustus aikuisen toimintaa kohtaan n\u00e4ytti lis\u00e4\u00e4ntyv\u00e4n ja lapsen toimijuuden ja osallisuuden mahdollisuudet pienenev\u00e4n. Lapsen empaattinen kohtaaminen ja aloitteiden huomiointi\nedistiv\u00e4t osallisuuden toteutumista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-08-24T06:05:18Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-08-24T06:05:18Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "84", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Helmikin osaa istua n\u00e4tisti\" : vallan dynamiikka pienten lasten ja aikuisten v\u00e4lisiss\u00e4 suhteissa varhaiskasvatuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202108244631", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vallank\u00e4ytt\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aikuiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_77468
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:05Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/39019908-5cf2-4e44-a542-4de9fc075318\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202108244631.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koitto, Emma "Helmikin osaa istua nätisti" : vallan dynamiikka pienten lasten ja aikuisten välisissä suhteissa varhaiskasvatuksessa Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 vallankäyttö valta varhaiskasvatus toimijuus osallisuus aikuiset lapset (ikäryhmät)
title "Helmikin osaa istua nätisti" : vallan dynamiikka pienten lasten ja aikuisten välisissä suhteissa varhaiskasvatuksessa
title_full "Helmikin osaa istua nätisti" : vallan dynamiikka pienten lasten ja aikuisten välisissä suhteissa varhaiskasvatuksessa
title_fullStr "Helmikin osaa istua nätisti" : vallan dynamiikka pienten lasten ja aikuisten välisissä suhteissa varhaiskasvatuksessa "Helmikin osaa istua nätisti" : vallan dynamiikka pienten lasten ja aikuisten välisissä suhteissa varhaiskasvatuksessa
title_full_unstemmed "Helmikin osaa istua nätisti" : vallan dynamiikka pienten lasten ja aikuisten välisissä suhteissa varhaiskasvatuksessa "Helmikin osaa istua nätisti" : vallan dynamiikka pienten lasten ja aikuisten välisissä suhteissa varhaiskasvatuksessa
title_short "Helmikin osaa istua nätisti"
title_sort helmikin osaa istua nätisti vallan dynamiikka pienten lasten ja aikuisten välisissä suhteissa varhaiskasvatuksessa
title_sub vallan dynamiikka pienten lasten ja aikuisten välisissä suhteissa varhaiskasvatuksessa
title_txtP "Helmikin osaa istua nätisti" : vallan dynamiikka pienten lasten ja aikuisten välisissä suhteissa varhaiskasvatuksessa
topic Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 vallankäyttö valta varhaiskasvatus toimijuus osallisuus aikuiset lapset (ikäryhmät)
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus aikuiset lapset (ikäryhmät) osallisuus toimijuus vallankäyttö valta varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77468 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202108244631
work_keys_str_mv AT koittoemma helmikinosaaistuanätistivallandynamiikkapientenlastenjaaikuistenvälisissäsuhteissavar