"Helmikin osaa istua nätisti" vallan dynamiikka pienten lasten ja aikuisten välisissä suhteissa varhaiskasvatuksessa

Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää vallan ilmenemistä alle 3-vuotiaiden lasten varhaiskasvatusryhmissä sekä eritellä pienten lasten mahdollisuuksia toimijuuteen ja osallisuuteen varhaiskasvatuksen arjessa. Samalla tarkastelun kohteeksi nousivat aikuisten ja lasten välisessä valtasuhteess...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Koitto, Emma
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77468
Description
Summary:Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää vallan ilmenemistä alle 3-vuotiaiden lasten varhaiskasvatusryhmissä sekä eritellä pienten lasten mahdollisuuksia toimijuuteen ja osallisuuteen varhaiskasvatuksen arjessa. Samalla tarkastelun kohteeksi nousivat aikuisten ja lasten välisessä valtasuhteessa lapsille ja aikuisille muodostuvat asemat. Tutkielmassa valta ymmärretään relationaaliseksi ilmiöksi, jossa sukupolvijärjestyksestä ja varhaiskasvatuksen institutionaalisen ja ammatillisen roolin tuottamasta aikuisen valta-asemasta huolimatta lapset osallistuvat aktiivisesti vallasta käytäviin neuvotteluihin. Tutkielma toteutettiin osana Konfliktit ja vallankäyttö lasten ja nuorten lähisuhteissa -tutkimushanketta. Tutkimusaineisto koostui yhteensä 204 neuvotteluepisodista, jotka kerättiin fokusoidun etnografian menetelmiä hyödyntäen kahdesta eri päiväkodista. Aineistonkeruu toteutettiin alle 3-vuotiaiden lasten lapsiryhmissä aikuisten ja lasten välistä vuorovaikutusta havainnoiden. Aineiston temaattisen lukemisen ja tyypittelyn avulla tunnistettiin viisi neuvottelutilannetyyppiä, joissa erot aikuisen toiminnan päämäärissä muodostivat aikuisen ja lapsen asemat erilaisiksi. Tutkielma osoitti aikuisen toiminnan vaikuttavan merkittävästi lapsen asemaan ja toiminnan mahdollisuuksiin varhaiskasvatuksen arjessa. Aikuisen ohjaava ote loi lapselle parhaimmat mahdollisuudet vaikuttaa omaan toimintaansa. Aikuisen hierarkkisen valta-aseman korostuessa lapsen vastustus aikuisen toimintaa kohtaan näytti lisääntyvän ja lapsen toimijuuden ja osallisuuden mahdollisuudet pienenevän. Lapsen empaattinen kohtaaminen ja aloitteiden huomiointi edistivät osallisuuden toteutumista.