Kansallisen ja kansainvälisen narratiivit suomalaisissa lukion historian oppikirjoissa 1980-luvulta 2010-luvulle

Tämä maisterintutkielma tarkastelee suomalaisten lukion historian oppikirjojen rakentamia erilaisia Suomeen ja suomalaisuuteen liittyviä narratiiveja 1980- ja 2010-lukujen välisenä aikana, joista tutkielmassa puhutaan kansallisen ja kansainvälisen narratiiveina. Suurelle osalle suomalaisista kouluss...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Peltola, Iisakki
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Historian ja etnologian laitos, Department of History and Ethnology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77445
_version_ 1826225757610835968
author Peltola, Iisakki
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Historian ja etnologian laitos Department of History and Ethnology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Peltola, Iisakki Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Historian ja etnologian laitos Department of History and Ethnology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Peltola, Iisakki Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Historian ja etnologian laitos Department of History and Ethnology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Peltola, Iisakki
datasource_str_mv jyx
description Tämä maisterintutkielma tarkastelee suomalaisten lukion historian oppikirjojen rakentamia erilaisia Suomeen ja suomalaisuuteen liittyviä narratiiveja 1980- ja 2010-lukujen välisenä aikana, joista tutkielmassa puhutaan kansallisen ja kansainvälisen narratiiveina. Suurelle osalle suomalaisista koulussa tapahtuva historian opiskelu luo historiakäsityksen perustan, joka laajalti määrittää sitä, millaisena suomalaisuus näyttäytyy ja kuinka Suomi vertautuu sen ulkopuoliseen maailmaan. Tämän vuoksi ei ole yhdentekevää, millaisen kuvan oppikirjat edellä mainituista seikoista luovat. Tutkimus on toteutettu tarkastelemalla neljää eri vuosikymmenillä julkaistua lukion historian oppikirjaa diskurssianalyysin ja kerrontateoreettisen metodin keinoin, joiden avulla tutkielmassa vastataan mm. seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Millaisen kuvan suomalaisuudesta ja Suomesta oppikirjat antavat? Onko tämä kuva muuttunut vuosikymmenien vaihtuessa ja mistä mahdollinen muutos johtuu? Tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että Suomeen vaikuttaneet erilaiset poliittiset ja ideologiset voimat ovat jättäneet jälkensä myös historianopetukseen eri vuosikymmeninä ja se osaltaan selittää sitä, miksi eri sukupolvet usein näkevät esimerkiksi Urho Kekkosen roolin Suomen historiassa hyvinkin erilaisena. Lukion historian oppikirjoista voidaan havaita, että niissä esiintyvät narratiivit ovat tukeneet laajemmin yhteiskunnassa vaikuttaneita voimia, jotka usein ovat olleet ulkopoliittisen paineen aiheuttamia. Kylmän sodan ollessa vielä käynnissä 1980-luvulla, hankala idänsuhde ja ns. suomettuminen näkyvät oppikirjoissa esimerkiksi vaikeutena puhua talvi- ja jatkosodasta. Lisäksi aikakauden oppikirjat tukevat Kekkosen ympärille rakentunutta henkilömyyttiä ja suhtautuminen YYA-ajan Suomeen on kohtuullisen kritiikitöntä. Myöhemmin Suomen tavoitellessa paikkaa ideologisesti länsieurooppalaisten kansakuntien joukosta, korostetaan oppikirjoissa Suomen henkistä ja kulttuurista yhteyttä Eurooppaan samalla myös suorasanaisemmin tuomiten Neuvostoliiton pyrkimykset horjuttaa Suomen suvereniteettia. Lisäksi 1990-luvun ja 2000-luvun alun oppikirjoissa sotien kuvaukset ovat saaneet aiempaa voimakkaamman kansallismielisen sävyn. 2010-luvun oppikirjoissa puolestaan korostuu historiallinen empatia, jonka seurauksena historian saatossa tehtyjä valintoja pyritään ymmärtämään asettautumalla aikalaisten asemaan. Uusimpien oppikirjojen ominaispiirteenä on myös tarttuminen esimerkiksi sotiin liittyviin tabuihin, joista aiemmissa oppikirjoissa ei juurikaan puhuta.
first_indexed 2021-08-23T20:00:28Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ihalainen, Pasi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mikkonen, Simo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ahonen, Pertti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Peltola, Iisakki", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-08-23T06:31:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-08-23T06:31:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77445", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 maisterintutkielma tarkastelee suomalaisten lukion historian oppikirjojen rakentamia erilaisia Suomeen ja suomalaisuuteen liittyvi\u00e4 narratiiveja 1980- ja 2010-lukujen v\u00e4lisen\u00e4 aikana, joista tutkielmassa puhutaan kansallisen ja kansainv\u00e4lisen narratiiveina. Suurelle osalle suomalaisista koulussa tapahtuva historian opiskelu luo historiak\u00e4sityksen perustan, joka laajalti m\u00e4\u00e4ritt\u00e4\u00e4 sit\u00e4, millaisena suomalaisuus n\u00e4ytt\u00e4ytyy ja kuinka Suomi vertautuu sen ulkopuoliseen maailmaan. T\u00e4m\u00e4n vuoksi ei ole yhdentekev\u00e4\u00e4, millaisen kuvan oppikirjat edell\u00e4 mainituista seikoista luovat. Tutkimus on toteutettu tarkastelemalla nelj\u00e4\u00e4 eri vuosikymmenill\u00e4 julkaistua lukion historian oppikirjaa diskurssianalyysin ja kerrontateoreettisen metodin keinoin, joiden avulla tutkielmassa vastataan mm. seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Millaisen kuvan suomalaisuudesta ja Suomesta oppikirjat antavat? Onko t\u00e4m\u00e4 kuva muuttunut vuosikymmenien vaihtuessa ja mist\u00e4 mahdollinen muutos johtuu?\n\nTutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, ett\u00e4 Suomeen vaikuttaneet erilaiset poliittiset ja ideologiset voimat ovat j\u00e4tt\u00e4neet j\u00e4lkens\u00e4 my\u00f6s historianopetukseen eri vuosikymmenin\u00e4 ja se osaltaan selitt\u00e4\u00e4 sit\u00e4, miksi eri sukupolvet usein n\u00e4kev\u00e4t esimerkiksi Urho Kekkosen roolin Suomen historiassa hyvinkin erilaisena. Lukion historian oppikirjoista voidaan havaita, ett\u00e4 niiss\u00e4 esiintyv\u00e4t narratiivit ovat tukeneet laajemmin yhteiskunnassa vaikuttaneita voimia, jotka usein ovat olleet ulkopoliittisen paineen aiheuttamia. Kylm\u00e4n sodan ollessa viel\u00e4 k\u00e4ynniss\u00e4 1980-luvulla, hankala id\u00e4nsuhde ja ns. suomettuminen n\u00e4kyv\u00e4t oppikirjoissa esimerkiksi vaikeutena puhua talvi- ja jatkosodasta. Lis\u00e4ksi aikakauden oppikirjat tukevat Kekkosen ymp\u00e4rille rakentunutta henkil\u00f6myytti\u00e4 ja suhtautuminen YYA-ajan Suomeen on kohtuullisen kritiikit\u00f6nt\u00e4. My\u00f6hemmin Suomen tavoitellessa paikkaa ideologisesti l\u00e4nsieurooppalaisten kansakuntien joukosta, korostetaan oppikirjoissa Suomen henkist\u00e4 ja kulttuurista yhteytt\u00e4 Eurooppaan samalla my\u00f6s suorasanaisemmin tuomiten Neuvostoliiton pyrkimykset horjuttaa Suomen suvereniteettia. Lis\u00e4ksi 1990-luvun ja 2000-luvun alun oppikirjoissa sotien kuvaukset ovat saaneet aiempaa voimakkaamman kansallismielisen s\u00e4vyn. 2010-luvun oppikirjoissa puolestaan korostuu historiallinen empatia, jonka seurauksena historian saatossa tehtyj\u00e4 valintoja pyrit\u00e4\u00e4n ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n asettautumalla aikalaisten asemaan. Uusimpien oppikirjojen ominaispiirteen\u00e4 on my\u00f6s tarttuminen esimerkiksi sotiin liittyviin tabuihin, joista aiemmissa oppikirjoissa ei juurikaan puhuta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-08-23T06:31:57Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-08-23T06:31:57Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "52", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "historianopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Neuvostoliitto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kansallisen ja kansainv\u00e4lisen narratiivit suomalaisissa lukion historian oppikirjoissa 1980-luvulta 2010-luvulle", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202108234610", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Historian ja etnologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of History and Ethnology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Yleinen historia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "General History", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3033", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomalaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomettuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Suomi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "historia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "jatkosota", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "talvisota", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_77445
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:09Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/582b8cd6-decb-4b3b-a03f-bf196f82c400\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202108234610.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Peltola, Iisakki Kansallisen ja kansainvälisen narratiivit suomalaisissa lukion historian oppikirjoissa 1980-luvulta 2010-luvulle historianopetus Neuvostoliitto Yleinen historia General History 3033 suomalaisuus suomettuminen Suomi historia oppikirjat jatkosota talvisota
title Kansallisen ja kansainvälisen narratiivit suomalaisissa lukion historian oppikirjoissa 1980-luvulta 2010-luvulle
title_full Kansallisen ja kansainvälisen narratiivit suomalaisissa lukion historian oppikirjoissa 1980-luvulta 2010-luvulle
title_fullStr Kansallisen ja kansainvälisen narratiivit suomalaisissa lukion historian oppikirjoissa 1980-luvulta 2010-luvulle Kansallisen ja kansainvälisen narratiivit suomalaisissa lukion historian oppikirjoissa 1980-luvulta 2010-luvulle
title_full_unstemmed Kansallisen ja kansainvälisen narratiivit suomalaisissa lukion historian oppikirjoissa 1980-luvulta 2010-luvulle Kansallisen ja kansainvälisen narratiivit suomalaisissa lukion historian oppikirjoissa 1980-luvulta 2010-luvulle
title_short Kansallisen ja kansainvälisen narratiivit suomalaisissa lukion historian oppikirjoissa 1980-luvulta 2010-luvulle
title_sort kansallisen ja kansainvälisen narratiivit suomalaisissa lukion historian oppikirjoissa 1980 luvulta 2010 luvulle
title_txtP Kansallisen ja kansainvälisen narratiivit suomalaisissa lukion historian oppikirjoissa 1980-luvulta 2010-luvulle
topic historianopetus Neuvostoliitto Yleinen historia General History 3033 suomalaisuus suomettuminen Suomi historia oppikirjat jatkosota talvisota
topic_facet 3033 General History Neuvostoliitto Suomi Yleinen historia historia historianopetus jatkosota oppikirjat suomalaisuus suomettuminen talvisota
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77445 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202108234610
work_keys_str_mv AT peltolaiisakki kansallisenjakansainvälisennarratiivitsuomalaisissalukionhistorianoppikirjoissa19