Tehtävästrategioiden pysyvyys alakoulusta toisen asteen loppuun

Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin oppilaiden tehtävästrategioiden pysyvyyttä ja siinä tapahtuvia muutoksia alakoulun kuudennelta luokalta toisen asteen kolmannelle vuodelle. Lisäksi tutkielmassa tarkasteltiin tyttöjen ja poikien eroavaisuutta strategioiden pysyvyyden suhteen. Tehtävästrate...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hakamäki, Katriina, Mäki-Kojola, Marjukka
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77442
_version_ 1826225738331717632
author Hakamäki, Katriina Mäki-Kojola, Marjukka
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hakamäki, Katriina Mäki-Kojola, Marjukka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hakamäki, Katriina Mäki-Kojola, Marjukka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hakamäki, Katriina
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin oppilaiden tehtävästrategioiden pysyvyyttä ja siinä tapahtuvia muutoksia alakoulun kuudennelta luokalta toisen asteen kolmannelle vuodelle. Lisäksi tutkielmassa tarkasteltiin tyttöjen ja poikien eroavaisuutta strategioiden pysyvyyden suhteen. Tehtävästrategioilla tarkoitetaan kiinnostuksen suuntaamista ja oman toiminnan ohjaamista oppimistilanteissa. Tehtävästrategiat jaotellaan tehtävään keskittyvään ja tehtävää välttelevään strategiaan. Tehtävään keskittyvää strategiaa käyttävä oppilas on yritteliäs, sinnikäs, innokas ja pyrkii aktiiviseen ongelmanratkaisuun. Tehtävää välttelevä oppilas pyrkii eri tavoilla välttämään tehtävän tekemisen. Tehtävästrategioilla on yhteyksiä koulusuoriutumiseen ja yleiseen hyvinvointiin. Tämän tutkielman aineisto (N = 607, 59,3 % tyttöjä) on osa Alkuportaat- ja Koulupolku: Alkuportailta jatko-opintoihin -tutkimuksen aineistoa. Oppilaiden tehtävästrategioita on tutkittu itsearviointilomakkeella kuudennella, seitsemännellä ja yhdeksännellä luokalla, sekä toisen asteen opintojen ensimmäisenä ja kolmantena vuotena. Aineisto on kerätty vuosien 2013–2019 aikana neljältä paikkakunnalta eri puolilta Suomea. Tehtävään keskittyvän ja tehtävää välttelevän strategian pysyvyyttä mitattiin muodostamalla niitä mittaavista väittämistä keskiarvosummamuuttujat, ja tarkastelemalla mittausajankohtien välillä tapahtuvaa muutosta toistettujen mittausten varianssianalyysilla. Sukupuolten välisiä eroja tutkittiin parittaisella toistomittausten varianssianalyysilla ja riippuvien otosten t-testillä. Tulokset osoittivat, että tehtävästrategioiden käytössä tapahtui muutosta nuoruudesta varhaisaikuisuuteen. Tehtävään keskittyvän strategian käyttö oli hyvin pysyvää peruskoulun aikana, mutta väheni toisen asteen opintojen aikana. Tehtävää välttelevän strategian käyttö lisääntyi mittausajankohdasta toiseen kuudennelta luokalta aina toisen asteen kolmannelle vuodelle saakka. Sukupuolitarkastelujen osalta tulokset osoittivat, että siirryttäessä yläkoulusta toiselle asteelle tyttöjen välttelystrategian käyttö lisääntyi, kun taas poikien tehtävään keskittyminen lisääntyi ja välttely väheni. Tämä tutkimus toi uutta tietoa tehtävästrategioiden kehityksestä pidemmällä aikavälillä, yli koulusiirtymien.
first_indexed 2021-08-23T20:00:28Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vasalampi, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sainio, Miia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hakam\u00e4ki, Katriina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4ki-Kojola, Marjukka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-08-23T05:40:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-08-23T05:40:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77442", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin oppilaiden teht\u00e4v\u00e4strategioiden pysyvyytt\u00e4 ja siin\u00e4 tapahtuvia muutoksia alakoulun kuudennelta luokalta toisen asteen kolmannelle vuodelle. Lis\u00e4ksi tutkielmassa tarkasteltiin tytt\u00f6jen ja poikien eroavaisuutta strategioiden pysyvyyden suhteen. Teht\u00e4v\u00e4strategioilla tarkoitetaan kiinnostuksen suuntaamista ja oman toiminnan ohjaamista oppimistilanteissa. Teht\u00e4v\u00e4strategiat jaotellaan teht\u00e4v\u00e4\u00e4n keskittyv\u00e4\u00e4n ja teht\u00e4v\u00e4\u00e4 v\u00e4lttelev\u00e4\u00e4n strategiaan. Teht\u00e4v\u00e4\u00e4n keskittyv\u00e4\u00e4 strategiaa k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4 oppilas on yritteli\u00e4s, sinnik\u00e4s, innokas ja pyrkii aktiiviseen ongelmanratkaisuun. Teht\u00e4v\u00e4\u00e4 v\u00e4lttelev\u00e4 oppilas pyrkii eri tavoilla v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4\u00e4n teht\u00e4v\u00e4n tekemisen. Teht\u00e4v\u00e4strategioilla on yhteyksi\u00e4 koulusuoriutumiseen ja yleiseen hyvinvointiin. \nT\u00e4m\u00e4n tutkielman aineisto (N = 607, 59,3 % tytt\u00f6j\u00e4) on osa Alkuportaat- ja Koulupolku: Alkuportailta jatko-opintoihin -tutkimuksen aineistoa. Oppilaiden teht\u00e4v\u00e4strategioita on tutkittu itsearviointilomakkeella kuudennella, seitsem\u00e4nnell\u00e4 ja yhdeks\u00e4nnell\u00e4 luokalla, sek\u00e4 toisen asteen opintojen ensimm\u00e4isen\u00e4 ja kolmantena vuotena. Aineisto on ker\u00e4tty vuosien 2013\u20132019 aikana nelj\u00e4lt\u00e4 paikkakunnalta eri puolilta Suomea. Teht\u00e4v\u00e4\u00e4n keskittyv\u00e4n ja teht\u00e4v\u00e4\u00e4 v\u00e4lttelev\u00e4n strategian pysyvyytt\u00e4 mitattiin muodostamalla niit\u00e4 mittaavista v\u00e4itt\u00e4mist\u00e4 keskiarvosummamuuttujat, ja tarkastelemalla mittausajankohtien v\u00e4lill\u00e4 tapahtuvaa muutosta toistettujen mittausten varianssianalyysilla. Sukupuolten v\u00e4lisi\u00e4 eroja tutkittiin parittaisella toistomittausten varianssianalyysilla ja riippuvien otosten t-testill\u00e4. \nTulokset osoittivat, ett\u00e4 teht\u00e4v\u00e4strategioiden k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 tapahtui muutosta nuoruudesta varhaisaikuisuuteen. Teht\u00e4v\u00e4\u00e4n keskittyv\u00e4n strategian k\u00e4ytt\u00f6 oli hyvin pysyv\u00e4\u00e4 peruskoulun aikana, mutta v\u00e4heni toisen asteen opintojen aikana. Teht\u00e4v\u00e4\u00e4 v\u00e4lttelev\u00e4n strategian k\u00e4ytt\u00f6 lis\u00e4\u00e4ntyi mittausajankohdasta toiseen kuudennelta luokalta aina toisen asteen kolmannelle vuodelle saakka. Sukupuolitarkastelujen osalta tulokset osoittivat, ett\u00e4 siirrytt\u00e4ess\u00e4 yl\u00e4koulusta toiselle asteelle tytt\u00f6jen v\u00e4lttelystrategian k\u00e4ytt\u00f6 lis\u00e4\u00e4ntyi, kun taas poikien teht\u00e4v\u00e4\u00e4n keskittyminen lis\u00e4\u00e4ntyi ja v\u00e4lttely v\u00e4heni. T\u00e4m\u00e4 tutkimus toi uutta tietoa teht\u00e4v\u00e4strategioiden kehityksest\u00e4 pidemm\u00e4ll\u00e4 aikav\u00e4lill\u00e4, yli koulusiirtymien.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-08-23T05:40:50Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-08-23T05:40:50Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "31", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teht\u00e4v\u00e4strategiat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teht\u00e4v\u00e4\u00e4n keskittyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teht\u00e4v\u00e4n v\u00e4lttely", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulusiirtym\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Teht\u00e4v\u00e4strategioiden pysyvyys alakoulusta toisen asteen loppuun", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202108234607", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teht\u00e4v\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pitkitt\u00e4istutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_77442
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:42Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5be3af06-a9d2-43ed-bb0f-52ece033a654\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202108234607.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hakamäki, Katriina Mäki-Kojola, Marjukka Tehtävästrategioiden pysyvyys alakoulusta toisen asteen loppuun tehtävästrategiat tehtävään keskittyminen tehtävän välttely koulusiirtymä Psykologia Psychology 202 tehtävät pitkittäistutkimus
title Tehtävästrategioiden pysyvyys alakoulusta toisen asteen loppuun
title_full Tehtävästrategioiden pysyvyys alakoulusta toisen asteen loppuun
title_fullStr Tehtävästrategioiden pysyvyys alakoulusta toisen asteen loppuun Tehtävästrategioiden pysyvyys alakoulusta toisen asteen loppuun
title_full_unstemmed Tehtävästrategioiden pysyvyys alakoulusta toisen asteen loppuun Tehtävästrategioiden pysyvyys alakoulusta toisen asteen loppuun
title_short Tehtävästrategioiden pysyvyys alakoulusta toisen asteen loppuun
title_sort tehtävästrategioiden pysyvyys alakoulusta toisen asteen loppuun
title_txtP Tehtävästrategioiden pysyvyys alakoulusta toisen asteen loppuun
topic tehtävästrategiat tehtävään keskittyminen tehtävän välttely koulusiirtymä Psykologia Psychology 202 tehtävät pitkittäistutkimus
topic_facet 202 Psychology Psykologia koulusiirtymä pitkittäistutkimus tehtävän välttely tehtävästrategiat tehtävät tehtävään keskittyminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77442 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202108234607
work_keys_str_mv AT hakamäkikatriina tehtävästrategioidenpysyvyysalakoulustatoisenasteenloppuun