Lesson Study -opetusmalli opettajaopiskelijan ammatillisen kasvun kehittämisessä toimintatutkimus yläkoulun liikuntatunnilla

Tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää Lesson Study-opetusmallista sovellus liikunnan aineenopettajakoulutukseen sekä tutkia oppilaiden, opettajaopiskelijan sekä ohjaavan opettajan kokemuksia opetusmallin käytöstä ja oppimisesta. Lisäksi tarkoituksena oli arvioida perusopetuksen tavoitteiden pohjalt...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Miettinen, Jasmin
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77293
_version_ 1828193065324511232
author Miettinen, Jasmin
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Miettinen, Jasmin Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Miettinen, Jasmin Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Miettinen, Jasmin
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää Lesson Study-opetusmallista sovellus liikunnan aineenopettajakoulutukseen sekä tutkia oppilaiden, opettajaopiskelijan sekä ohjaavan opettajan kokemuksia opetusmallin käytöstä ja oppimisesta. Lisäksi tarkoituksena oli arvioida perusopetuksen tavoitteiden pohjalta suunniteltujen sovelletun LS-opetusmallin mukaisesti toteutettujen liikuntatuntien toteutumista yläkoulussa. Tutkimus on osa professori Pilvikki Heikinaro-Johanssonin johtamaa ”Hyvinvointia koululiikunnalla” tutkimusprojektia. Perehdyin LS-opetusmalliin kansainvälisten liikuntapedagogiikan opintojen kautta Tsukuban yliopistossa, Japanissa. Toimin tutkimuksessa tutkijan ja opettajaopiskelijan kaksoisroolissa. Toteutin tutkimuksen sovelletun LS-opetusmallin mukaisesti yläkoulun liikuntatunneilla. Yksi koulun liikunnanopettajista toimi ohjaavana opettajana. Ensimmäisellä tunnilla opettajana toimi ohjaava opettaja, toisen tunnin opetimme ohjaavan opettajan kanssa yhdessä ja kolmannella tunnilla toimin yksin opettajana. Aineisto koostui minun ja ohjaavan opettajan tuntihavainnoista ja tutkijapäiväkirjoista, ohjaavan opettajan haastattelusta sekä oppilaskyselyistä (n=15). Käytin aineiston analyysissä aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Sovellettu LS-opetusmalli toimi yläkoulussa hyvin ja tavoitteiden mukaisesti, kunhan opetusmallin ohjeistukset ja vaiheet olivat selkeät. Observointilomakkeen koettiin helpottavan havainnointia ja reflektointikeskusteluja sekä yhdessä työskentelyä arvostettiin. Sovellettu LS-opetusmalli koettiin mielekkäänä ja toimivana tapana kehittää opiskelijan ammatillista kasvua. Koin erityisesti itsevarmuuden sekä observointi- ja reflektointitaitojeni lisääntyneen opetusmallin ansiosta. Tutkimuksen perusteella sovellettua LS-opetusmallia voisi hyödyntää liikunnan aineenopettajakoulutuksessa. LS-opetusmallin käyttämisestä voisivat hyötyä niin oppilaat, opiskelijat, ohjaavat opettajat kuin myös yliopiston opettajat. Lisäksi LS-opetusmalli voi edistää opettajien työssä jaksamista ja jatkuvaa ammatillista kehittymistä, sekä tarjota yliopiston opettajille arvokasta tietoa koulumaailman tarpeista. Aiheen ollessa uusi, jatkotutkimuksia tarvitaan. Opetusmallia olisi mahdollista tutkia esimerkiksi osana jo olemassa olevia liikunnan aineenopettajakoulutuksen pedagogisia opintoja. The purpose of the study was to develop the applied Lesson Study teaching model for physical education teacher training and to study the experiences of pupils, teacher student and cooperative teacher in the use and learning of the teaching model. In addition, the aim was to assess the implementation of physical education lessons in upper secondary school carried out in accordance with the applied LS teaching model planning based on the goals of basic education. The study is part of a "Wellbeing with School Sports" research project led by Professor Pilvikki Heikinaro-Johansson. I got familiar with the LS teaching model through international studies in sports pedagogy at the University of Tsukuba, Japan. I have the dual role in the research as a researcher and a teacher student. I implemented the study according to the applied LS teaching model in upper secondary school physical education classes. One of the school's physical education teachers worked as a cooperative teacher. In the first class the cooperative teacher taught the class, in the second class I taught the class together with the cooperative teacher, and in the third class I taught the class by myself. The data consisted of mine and cooperative teacher’s class observations and researcher diaries, cooperative teacher’s interview, and pupil surveys (n=15). In the analysis of the data, I used material-connected content analysis. The applied LS teaching model worked well in upper secondary school if the instructions and stages of the teaching model were clear. The observation form was considered to facilitate observation and reflection discussions and working together was appreciated. The applied LS teaching model was seen as a meaningful and functional way to develop the student's professional growth. I experienced my self-confidence, observance skills and reflection skills increased through the teaching model. Based on the study, the LS teaching model could be used in physical education teacher training. The use of the LS teaching model could benefit pupils, students, cooperative teachers, and university teachers. In addition, the LS teaching model can promote teachers' ability to cope with their work and promote continuous professional development. Teaching model could also provide valuable information about the skills needed in schools for university teachers. With a new topic, further research is needed. It would be possible to study the teaching model, for example, as part of the already existing pedagogical studies in physical education.
first_indexed 2021-08-06T20:00:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Heikinaro-Johansson, Pilvikki", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Miettinen, Jasmin", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-08-06T06:04:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-08-06T06:04:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77293", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli kehitt\u00e4\u00e4 Lesson Study-opetusmallista sovellus liikunnan aineenopettajakoulutukseen sek\u00e4 tutkia oppilaiden, opettajaopiskelijan sek\u00e4 ohjaavan opettajan kokemuksia opetusmallin k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 ja oppimisesta. Lis\u00e4ksi tarkoituksena oli arvioida perusopetuksen tavoitteiden pohjalta suunniteltujen sovelletun LS-opetusmallin mukaisesti toteutettujen liikuntatuntien toteutumista yl\u00e4koulussa. Tutkimus on osa professori Pilvikki Heikinaro-Johanssonin johtamaa \u201dHyvinvointia koululiikunnalla\u201d tutkimusprojektia. Perehdyin LS-opetusmalliin kansainv\u00e4listen liikuntapedagogiikan opintojen kautta Tsukuban yliopistossa, Japanissa.\nToimin tutkimuksessa tutkijan ja opettajaopiskelijan kaksoisroolissa. Toteutin tutkimuksen sovelletun LS-opetusmallin mukaisesti yl\u00e4koulun liikuntatunneilla. Yksi koulun liikunnanopettajista toimi ohjaavana opettajana. Ensimm\u00e4isell\u00e4 tunnilla opettajana toimi ohjaava opettaja, toisen tunnin opetimme ohjaavan opettajan kanssa yhdess\u00e4 ja kolmannella tunnilla toimin yksin opettajana. Aineisto koostui minun ja ohjaavan opettajan tuntihavainnoista ja tutkijap\u00e4iv\u00e4kirjoista, ohjaavan opettajan haastattelusta sek\u00e4 oppilaskyselyist\u00e4 (n=15). K\u00e4ytin aineiston analyysiss\u00e4 aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\nSovellettu LS-opetusmalli toimi yl\u00e4koulussa hyvin ja tavoitteiden mukaisesti, kunhan opetusmallin ohjeistukset ja vaiheet olivat selke\u00e4t. Observointilomakkeen koettiin helpottavan havainnointia ja reflektointikeskusteluja sek\u00e4 yhdess\u00e4 ty\u00f6skentely\u00e4 arvostettiin. Sovellettu LS-opetusmalli koettiin mielekk\u00e4\u00e4n\u00e4 ja toimivana tapana kehitt\u00e4\u00e4 opiskelijan ammatillista kasvua. Koin erityisesti itsevarmuuden sek\u00e4 observointi- ja reflektointitaitojeni lis\u00e4\u00e4ntyneen opetusmallin ansiosta.\nTutkimuksen perusteella sovellettua LS-opetusmallia voisi hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 liikunnan aineenopettajakoulutuksessa. LS-opetusmallin k\u00e4ytt\u00e4misest\u00e4 voisivat hy\u00f6ty\u00e4 niin oppilaat, opiskelijat, ohjaavat opettajat kuin my\u00f6s yliopiston opettajat. Lis\u00e4ksi LS-opetusmalli voi edist\u00e4\u00e4 opettajien ty\u00f6ss\u00e4 jaksamista ja jatkuvaa ammatillista kehittymist\u00e4, sek\u00e4 tarjota yliopiston opettajille arvokasta tietoa koulumaailman tarpeista. Aiheen ollessa uusi, jatkotutkimuksia tarvitaan. Opetusmallia olisi mahdollista tutkia esimerkiksi osana jo olemassa olevia liikunnan aineenopettajakoulutuksen pedagogisia opintoja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of the study was to develop the applied Lesson Study teaching model for physical education teacher training and to study the experiences of pupils, teacher student and cooperative teacher in the use and learning of the teaching model. In addition, the aim was to assess the implementation of physical education lessons in upper secondary school carried out in accordance with the applied LS teaching model planning based on the goals of basic education. The study is part of a \"Wellbeing with School Sports\" research project led by Professor Pilvikki Heikinaro-Johansson. I got familiar with the LS teaching model through international studies in sports pedagogy at the University of Tsukuba, Japan.\nI have the dual role in the research as a researcher and a teacher student. I implemented the study according to the applied LS teaching model in upper secondary school physical education classes. One of the school's physical education teachers worked as a cooperative teacher. In the first class the cooperative teacher taught the class, in the second class I taught the class together with the cooperative teacher, and in the third class I taught the class by myself. The data consisted of mine and cooperative teacher\u2019s class observations and researcher diaries, cooperative teacher\u2019s interview, and pupil surveys (n=15). In the analysis of the data, I used material-connected content analysis. \nThe applied LS teaching model worked well in upper secondary school if the instructions and stages of the teaching model were clear. The observation form was considered to facilitate observation and reflection discussions and working together was appreciated. The applied LS teaching model was seen as a meaningful and functional way to develop the student's professional growth. I experienced my self-confidence, observance skills and reflection skills increased through the teaching model.\nBased on the study, the LS teaching model could be used in physical education teacher training. The use of the LS teaching model could benefit pupils, students, cooperative teachers, and university teachers. In addition, the LS teaching model can promote teachers' ability to cope with their work and promote continuous professional development. Teaching model could also provide valuable information about the skills needed in schools for university teachers. With a new topic, further research is needed. It would be possible to study the teaching model, for example, as part of the already existing pedagogical studies in physical education.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-08-06T06:04:44Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-08-06T06:04:44Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "71", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Lesson Study -opetusmalli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnanopettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Lesson Study model", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "physical education teacher training", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "physical education teacher", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "school sports", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lesson Study -opetusmalli opettajaopiskelijan ammatillisen kasvun kehitt\u00e4misess\u00e4 : toimintatutkimus yl\u00e4koulun liikuntatunnilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202108064460", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusharjoittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aineenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_77293
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:16Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0d9fefdc-554d-4de2-a476-d35496f19065\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202108064460.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Miettinen, Jasmin Lesson Study -opetusmalli opettajaopiskelijan ammatillisen kasvun kehittämisessä : toimintatutkimus yläkoulun liikuntatunnilla Lesson Study -opetusmalli liikunnanopettaja Lesson Study model physical education teacher training physical education teacher school sports Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunta opetus opettajankoulutus koululiikunta opetusharjoittelu ammatillinen kehitys aineenopettajat
title Lesson Study -opetusmalli opettajaopiskelijan ammatillisen kasvun kehittämisessä : toimintatutkimus yläkoulun liikuntatunnilla
title_full Lesson Study -opetusmalli opettajaopiskelijan ammatillisen kasvun kehittämisessä : toimintatutkimus yläkoulun liikuntatunnilla
title_fullStr Lesson Study -opetusmalli opettajaopiskelijan ammatillisen kasvun kehittämisessä : toimintatutkimus yläkoulun liikuntatunnilla Lesson Study -opetusmalli opettajaopiskelijan ammatillisen kasvun kehittämisessä : toimintatutkimus yläkoulun liikuntatunnilla
title_full_unstemmed Lesson Study -opetusmalli opettajaopiskelijan ammatillisen kasvun kehittämisessä : toimintatutkimus yläkoulun liikuntatunnilla Lesson Study -opetusmalli opettajaopiskelijan ammatillisen kasvun kehittämisessä : toimintatutkimus yläkoulun liikuntatunnilla
title_short Lesson Study -opetusmalli opettajaopiskelijan ammatillisen kasvun kehittämisessä
title_sort lesson study opetusmalli opettajaopiskelijan ammatillisen kasvun kehittämisessä toimintatutkimus yläkoulun liikuntatunnilla
title_sub toimintatutkimus yläkoulun liikuntatunnilla
title_txtP Lesson Study -opetusmalli opettajaopiskelijan ammatillisen kasvun kehittämisessä : toimintatutkimus yläkoulun liikuntatunnilla
topic Lesson Study -opetusmalli liikunnanopettaja Lesson Study model physical education teacher training physical education teacher school sports Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunta opetus opettajankoulutus koululiikunta opetusharjoittelu ammatillinen kehitys aineenopettajat
topic_facet 502 Lesson Study -opetusmalli Lesson Study model Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education aineenopettajat ammatillinen kehitys koululiikunta liikunnanopettaja liikunta opettajankoulutus opetus opetusharjoittelu physical education teacher physical education teacher training school sports
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77293 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202108064460
work_keys_str_mv AT miettinenjasmin lessonstudyopetusmalliopettajaopiskelijanammatillisenkasvunkehittämisessätoimint