Muisti- tai keskittymisvaikeuksia ilmoittaneiden kokemat päällekkäiset toimintarajoitteet ja koettu liikunnallinen pätevyys LIITU 2016 -aineistossa

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Lasten ja nuorten liikuntakäyttäytyminen Suomessa (LIITU) 2016 -aineiston (N=6366) avulla, millainen on koettu liikunnallinen pätevyys muisti- tai keskittymisvaikeuksien lisäksi päällekkäisiä toimintarajoitteita ilmoittaneilla (n=677) 11–15-vuotiailla nuorilla...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Pulkkinen, Arttu, Väisänen, Emmi
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77174
_version_ 1826225778988154880
author Pulkkinen, Arttu Väisänen, Emmi
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pulkkinen, Arttu Väisänen, Emmi Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pulkkinen, Arttu Väisänen, Emmi Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pulkkinen, Arttu
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Lasten ja nuorten liikuntakäyttäytyminen Suomessa (LIITU) 2016 -aineiston (N=6366) avulla, millainen on koettu liikunnallinen pätevyys muisti- tai keskittymisvaikeuksien lisäksi päällekkäisiä toimintarajoitteita ilmoittaneilla (n=677) 11–15-vuotiailla nuorilla. Tutkittava saattoi ilmoittaa muisti- tai keskittymisvaikeuden lisäksi näkö-, kuulo-, liikkumis-, puhe- ja hengitysvaikeudesta. Analyyseja varten tutkimusjoukko ryhmiteltiin päällekkäisten toimintarajoitteiden mukaan kuuteen ryhmään: 1) muisti- tai keskittymisvaikeus ja näkövaikeus, 2) muisti- tai keskittymisvaikeus ja kuulovaikeus, 3) muisti- tai keskittymisvaikeus ja liikkumisvaikeus, 4) muisti- tai keskittymisvaikeus ja puhevaikeus, 5) muisti- tai keskittymisvaikeus ja hengitysvaikeus sekä 6) muisti- tai keskittymisvaikeus ja vähintään kaksi muuta toimintarajoitetta (monivaikeus). Tutkimuksessa havaittiin, että koettu liikunnallinen pätevyys oli melko korkea riippumatta muisti- tai keskittymisvaikeuden rinnalla raportoidusta päällekkäisestä toimintarajoitteesta tai toimintarajoitteiden määrästä. Analysoitujen ryhmien välillä ei havaittu eroja koetussa liikunnallisessa pätevyydessä, tosin monivaikeudesta raportoineilla oli pääosin alhaisin koettu liikunnallinen pätevyys. Ryhmien sisäisissä tarkasteluissa havaittiin, että pojat kokivat itsensä liikunnallisesti pätevämmäksi kuin tytöt kaikissa tarkastelluissa ryhmissä. Sukupuolten väliset erot olivat kuitenkin melko pieniä ja pääosin havainnot eivät olleet tilastollisesti merkitseviä (p>,05). Viides-, seitsemäs- ja yhdeksäsluokkalaisten välillä ei havaittu eroja koetussa liikunnallisessa pätevyydessä, vaikkakin yhdeksäsluokkalaisten koettu liikunnallinen pätevyys oli alhaisin monessa tarkastelluista ryhmistä. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että muisti- tai keskittymisvaikeuksia kokevien koettu liikunnallinen pätevyys ei suuressa määrin vaihtele riippuen päällekkäisestä toimintarajoitteesta tai niiden määrästä. Koettu liikunnallinen pätevyys voi hieman vaihdella riippuen nuoren sukupuolesta ja iästä. Liikuntakasvatuksen kentällä olisi hyvä huomioida, että muisti- tai keskittymisvaikeuden rinnalla useampia päällekkäisiä vaikeuksia kokevat nuoret saattavat tarvita kannustusta ja toimenpiteitä liikunnallisten pätevyyden kokemusten rakentumisen tueksi. The study aim was to investigate perceived athletic competence among adolescents (n=677) between ages 11 and 15 with perceived memory or concentration difficulty and overlapping functional limitations using LIITU 2016 data. In addition to memory or concentration difficulties, the participants might inform having difficulties with seeing, hearing, moving, speaking, and breathing. The research data were divided into six groups according to overlapping difficulties: 1) memory or concentration difficulty and seeing difficulty, 2) memory or concentration difficulty and hearing difficulty, 3) memory or concentration difficulty and moving difficulty, 4) memory or concentration difficulty and speaking difficulty, 5) memory or concentration difficulty and breathing difficulty and 6) memory or concentration difficulty and at least two other functional limitations (complexity difficulties). According to the results, people with memory or concentration difficulties perceive their athletic competence quite high regardless to overlapping functional limitations or the amount of those difficulties. There were no statistically significant differences in the perceived athletic competence between the groups. However, those who reported complexity difficulties reported the lowest perceived athletic competence. Analyzing differences in perceived athletic competence among gender and grades, showed that boys reported higher competence than girls within groups. However gender differences were quite small and mainly not statistically significant (p>,05). There were no statistically significant differences in perceived athletic competence between fifth-, seventh-, or ninth-graders, although ninth graders experience their perceived athletic competence the lowest within many groups that were examined. Results indicate that the perceived athletic competence of those with memory or concentration difficulties does not vary a great deal in spite of the overlapping functional limitation or the amount of limitations. Perceived athletic competence may vary a little depending on gender and age. On the field of physical education, it should be taken into account that there are those who experience complexity difficulties and they might need more encouragement to support their athletic competence.
first_indexed 2024-09-11T08:52:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Bottas, Reijo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pulkkinen, Arttu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "V\u00e4is\u00e4nen, Emmi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-07-19T10:52:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-07-19T10:52:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77174", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 Lasten ja nuorten liikuntak\u00e4ytt\u00e4ytyminen Suomessa (LIITU) 2016 -aineiston (N=6366) avulla, millainen on koettu liikunnallinen p\u00e4tevyys muisti- tai keskittymisvaikeuksien lis\u00e4ksi p\u00e4\u00e4llekk\u00e4isi\u00e4 toimintarajoitteita ilmoittaneilla (n=677) 11\u201315-vuotiailla nuorilla. Tutkittava saattoi ilmoittaa muisti- tai keskittymisvaikeuden lis\u00e4ksi n\u00e4k\u00f6-, kuulo-, liikkumis-, puhe- ja hengitysvaikeudesta. Analyyseja varten tutkimusjoukko ryhmiteltiin p\u00e4\u00e4llekk\u00e4isten toimintarajoitteiden mukaan kuuteen ryhm\u00e4\u00e4n: 1) muisti- tai keskittymisvaikeus ja n\u00e4k\u00f6vaikeus, 2) muisti- tai keskittymisvaikeus ja kuulovaikeus, 3) muisti- tai keskittymisvaikeus ja liikkumisvaikeus, 4) muisti- tai keskittymisvaikeus ja puhevaikeus, 5) muisti- tai keskittymisvaikeus ja hengitysvaikeus sek\u00e4 6) muisti- tai keskittymisvaikeus ja v\u00e4hint\u00e4\u00e4n kaksi muuta toimintarajoitetta (monivaikeus).\n\nTutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 koettu liikunnallinen p\u00e4tevyys oli melko korkea riippumatta muisti- tai keskittymisvaikeuden rinnalla raportoidusta p\u00e4\u00e4llekk\u00e4isest\u00e4 toimintarajoitteesta tai toimintarajoitteiden m\u00e4\u00e4r\u00e4st\u00e4. Analysoitujen ryhmien v\u00e4lill\u00e4 ei havaittu eroja koetussa liikunnallisessa p\u00e4tevyydess\u00e4, tosin monivaikeudesta raportoineilla oli p\u00e4\u00e4osin alhaisin koettu liikunnallinen p\u00e4tevyys. Ryhmien sis\u00e4isiss\u00e4 tarkasteluissa havaittiin, ett\u00e4 pojat kokivat itsens\u00e4 liikunnallisesti p\u00e4tev\u00e4mm\u00e4ksi kuin tyt\u00f6t kaikissa tarkastelluissa ryhmiss\u00e4. Sukupuolten v\u00e4liset erot olivat kuitenkin melko pieni\u00e4 ja p\u00e4\u00e4osin havainnot eiv\u00e4t olleet tilastollisesti merkitsevi\u00e4 (p>,05). Viides-, seitsem\u00e4s- ja yhdeks\u00e4sluokkalaisten v\u00e4lill\u00e4 ei havaittu eroja koetussa liikunnallisessa p\u00e4tevyydess\u00e4, vaikkakin yhdeks\u00e4sluokkalaisten koettu liikunnallinen p\u00e4tevyys oli alhaisin monessa tarkastelluista ryhmist\u00e4.\n\nTutkimustulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 muisti- tai keskittymisvaikeuksia kokevien koettu liikunnallinen p\u00e4tevyys ei suuressa m\u00e4\u00e4rin vaihtele riippuen p\u00e4\u00e4llekk\u00e4isest\u00e4 toimintarajoitteesta tai niiden m\u00e4\u00e4r\u00e4st\u00e4. Koettu liikunnallinen p\u00e4tevyys voi hieman vaihdella riippuen nuoren sukupuolesta ja i\u00e4st\u00e4. Liikuntakasvatuksen kent\u00e4ll\u00e4 olisi hyv\u00e4 huomioida, ett\u00e4 muisti- tai keskittymisvaikeuden rinnalla useampia p\u00e4\u00e4llekk\u00e4isi\u00e4 vaikeuksia kokevat nuoret saattavat tarvita kannustusta ja toimenpiteit\u00e4 liikunnallisten p\u00e4tevyyden kokemusten rakentumisen tueksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The study aim was to investigate perceived athletic competence among adolescents (n=677) between ages 11 and 15 with perceived memory or concentration difficulty and overlapping functional limitations using LIITU 2016 data. In addition to memory or concentration difficulties, the participants might inform having difficulties with seeing, hearing, moving, speaking, and breathing. The research data were divided into six groups according to overlapping difficulties: 1) memory or concentration difficulty and seeing difficulty, 2) memory or concentration difficulty and hearing difficulty, 3) memory or concentration difficulty and moving difficulty, 4) memory or concentration difficulty and speaking difficulty, 5) memory or concentration difficulty and breathing difficulty and 6) memory or concentration difficulty and at least two other functional limitations (complexity difficulties).\n\nAccording to the results, people with memory or concentration difficulties perceive their athletic competence quite high regardless to overlapping functional limitations or the amount of those difficulties. There were no statistically significant differences in the perceived athletic competence between the groups. However, those who reported complexity difficulties reported the lowest perceived athletic competence. Analyzing differences in perceived athletic competence among gender and grades, showed that boys reported higher competence than girls within groups. However gender differences were quite small and mainly not statistically significant (p>,05). There were no statistically significant differences in perceived athletic competence between fifth-, seventh-, or ninth-graders, although ninth graders experience their perceived athletic competence the lowest within many groups that were examined.\n\nResults indicate that the perceived athletic competence of those with memory or concentration difficulties does not vary a great deal in spite of the overlapping functional limitation or the amount of limitations. Perceived athletic competence may vary a little depending on gender and age. On the field of physical education, it should be taken into account that there are those who experience complexity difficulties and they might need more encouragement to support their athletic competence.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-07-19T10:52:21Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-07-19T10:52:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "69", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Muisti- tai keskittymisvaikeuksia ilmoittaneiden kokemat p\u00e4\u00e4llekk\u00e4iset toimintarajoitteet ja koettu liikunnallinen p\u00e4tevyys LIITU 2016 -aineistossa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202107194348", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4tevyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "keskittymiskyky", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "muistaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimintarajoitteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_77174
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:52Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/86a11770-0ffd-4c6d-ad48-5e0964c59365\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202107194348.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pulkkinen, Arttu Väisänen, Emmi Muisti- tai keskittymisvaikeuksia ilmoittaneiden kokemat päällekkäiset toimintarajoitteet ja koettu liikunnallinen pätevyys LIITU 2016 -aineistossa Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 pätevyys keskittymiskyky muistaminen liikunta nuoret toimintarajoitteet
title Muisti- tai keskittymisvaikeuksia ilmoittaneiden kokemat päällekkäiset toimintarajoitteet ja koettu liikunnallinen pätevyys LIITU 2016 -aineistossa
title_full Muisti- tai keskittymisvaikeuksia ilmoittaneiden kokemat päällekkäiset toimintarajoitteet ja koettu liikunnallinen pätevyys LIITU 2016 -aineistossa
title_fullStr Muisti- tai keskittymisvaikeuksia ilmoittaneiden kokemat päällekkäiset toimintarajoitteet ja koettu liikunnallinen pätevyys LIITU 2016 -aineistossa Muisti- tai keskittymisvaikeuksia ilmoittaneiden kokemat päällekkäiset toimintarajoitteet ja koettu liikunnallinen pätevyys LIITU 2016 -aineistossa
title_full_unstemmed Muisti- tai keskittymisvaikeuksia ilmoittaneiden kokemat päällekkäiset toimintarajoitteet ja koettu liikunnallinen pätevyys LIITU 2016 -aineistossa Muisti- tai keskittymisvaikeuksia ilmoittaneiden kokemat päällekkäiset toimintarajoitteet ja koettu liikunnallinen pätevyys LIITU 2016 -aineistossa
title_short Muisti- tai keskittymisvaikeuksia ilmoittaneiden kokemat päällekkäiset toimintarajoitteet ja koettu liikunnallinen pätevyys LIITU 2016 -aineistossa
title_sort muisti tai keskittymisvaikeuksia ilmoittaneiden kokemat päällekkäiset toimintarajoitteet ja koettu liikunnallinen pätevyys liitu 2016 aineistossa
title_txtP Muisti- tai keskittymisvaikeuksia ilmoittaneiden kokemat päällekkäiset toimintarajoitteet ja koettu liikunnallinen pätevyys LIITU 2016 -aineistossa
topic Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 pätevyys keskittymiskyky muistaminen liikunta nuoret toimintarajoitteet
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education keskittymiskyky liikunta muistaminen nuoret pätevyys toimintarajoitteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77174 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202107194348
work_keys_str_mv AT pulkkinenarttu muistitaikeskittymisvaikeuksiailmoittaneidenkokematpäällekkäisettoimintarajoittee