fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "L\u00e4hteenm\u00e4ki, Mika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sneck, Milla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-07-06T05:15:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-07-06T05:15:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77002", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Viime aikoina yleisess\u00e4 keskustelussa on noussut huolenaiheeksi suomalaisten yksipuolistuva kielitaito. Suomalaiset opiskelevat yh\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n kieli\u00e4, vaikka kieltenosaajille on jatkuva tarve. Yksi selitt\u00e4v\u00e4 tekij\u00e4 sille, miksi kieli\u00e4 opiskellaan v\u00e4hemm\u00e4n, on riitt\u00e4v\u00e4n laadukkaan motivaation puute.\n \nT\u00e4m\u00e4n ty\u00f6n tarkoituksena oli tutkia ja vertailla, miten suomalaiset lukiolaiset ovat motivoituneet opiskelemaan ven\u00e4j\u00e4n ja ruotsin kielt\u00e4. Kumpikin kieli on t\u00e4rke\u00e4 osa suomalaista historiaa sek\u00e4 nyky-yhteiskuntaa; ruotsin kieli on valtion toinen virallinen kieli ja osin sit\u00e4 kautta pakollinen kouluaine, kun taas ven\u00e4j\u00e4n kielen merkitys on jatkossa yh\u00e4 merkitt\u00e4v\u00e4mpi, sill\u00e4 Suomen suurimman vieraskielisen v\u00e4hemmist\u00f6n jatkaessa tasaista kasvuaan, voi ven\u00e4j\u00e4nkielisten lukum\u00e4\u00e4r\u00e4 saavuttaa Suomen ruotsinkielisen v\u00e4est\u00f6n m\u00e4\u00e4r\u00e4n jo l\u00e4hivuosikymmenien aikana.\n\nTutkimuksen aineisto on ker\u00e4tty laadullisen puolistrukturoidun kyselyn avulla alkuvuodesta 2019. Avoimiin kysymyksiin saadut vastaukset analysoitiin laadullisella teoriaohjaavalla sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla, mutta tutkimuksessa esiintyy my\u00f6s osin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisi\u00e4 piirteit\u00e4. Kaikkiaan kyselyyn vastasi 70 lukiolaista yhteens\u00e4 seitsem\u00e4st\u00e4 eri lukiosta It\u00e4- ja L\u00e4nsi-Suomesta; 33 ven\u00e4j\u00e4n ja 37 ruotsin opiskelijaa. P\u00e4\u00e4teoriat, joita hy\u00f6dynsin tutkimuksessani, olivat itseohjautuvuusteoria ja sen sovellutus kielenopiskelukontekstissa sek\u00e4 D\u00f6rnyein viimeisin motivaatiomalli mahdollisista min\u00e4kuvista (The L2 Motivational Self System). Tarkemmin tutkin, mill\u00e4 tavoin lukiolaiset ovat orientoituneet kielen opinnoissa, miten kielenopiskelukokemukset tukevat psykologisten perustarpeiden tyydyttymist\u00e4 ja mink\u00e4laisia mahdollisia motivoivia kieleen liittyvi\u00e4 min\u00e4kuvia opiskelijoilla on.\n\nTulosten mukaan ven\u00e4j\u00e4n kielen opiskelijat olivat selke\u00e4sti autonomisemmin motivoituneita kielen opinnoissa kuin ruotsin opiskelijat; he olivat enemm\u00e4n sis\u00e4isesti orientoituneita (kiinnostus, halu oppia, my\u00f6nteiset tuntemukset, halu kehitt\u00e4\u00e4 ja ylitt\u00e4\u00e4 itsens\u00e4) ja useammalla oli havaittavissa instrumentaalista l\u00e4hestymisorientaatiota (kielell\u00e4 n\u00e4ht\u00e4v\u00e4 hy\u00f6ty yleens\u00e4/ty\u00f6uralla). Kontrolloitua motivaatiota esiintyi kummankin kielen opiskelijoilla, mutta kaikilla ven\u00e4j\u00e4n opiskelijoilla kontrolloitu motivaatio oli sis\u00e4istynyt sis\u00e4iseksi palkkioiden ja rangaistusten j\u00e4rjestelm\u00e4ksi (mm. halu menesty\u00e4 opinnoissa), kun taas ruotsin opiskelijoilla kontrolloitu motivaatio oli tasaisesti l\u00e4ht\u00f6isin sek\u00e4 yksil\u00f6st\u00e4 itsest\u00e4\u00e4n, ett\u00e4 t\u00e4ysin ulkoisista l\u00e4hteist\u00e4 (pakko). Kummassakin ryhm\u00e4ss\u00e4 esiintyi my\u00f6s integratiivista orientaatiota ja amotivaatiota, mutta n\u00e4iss\u00e4 erot kielten opiskelijoiden v\u00e4lill\u00e4 eiv\u00e4t olleet merkitt\u00e4vi\u00e4. Oppimiskokemukset osaltaan vahvistivat k\u00e4sityst\u00e4 motivaation laadukkuudesta; ven\u00e4j\u00e4n opiskelijat kokivat itsens\u00e4 hieman ruotsin opiskelijoita kyvykk\u00e4\u00e4mmiksi kielell\u00e4, ja ven\u00e4j\u00e4n opiskelijoilla tunne yhteis\u00f6llisyydest\u00e4 oli merkitt\u00e4v\u00e4sti korkeampi. Autonomian tunne tuli esille jo edell\u00e4 ven\u00e4j\u00e4n opiskelijoiden voimakkaammissa sis\u00e4isiss\u00e4 orientaatioissa ja instrumentaalisissa l\u00e4hestymisorientaatioissa. Kummankin kielen opiskelijoilla oli mahdollisia motivoivia kieleen liittyvi\u00e4 min\u00e4kuvia. L\u00e4hes kaikilla ven\u00e4j\u00e4n opiskelijoilla oli ideaalimin\u00e4, ja n\u00e4m\u00e4 min\u00e4kuvat olivat sis\u00e4ll\u00f6lt\u00e4\u00e4n el\u00e4v\u00e4mpi\u00e4 ja monipuolisempia verrattuna ruotsin opiskelijoiden min\u00e4kuviin. Ruotsin opiskelijoilla pit\u00e4isi-min\u00e4\u00e4 oli suhteessa ideaalimin\u00e4\u00e4n useammin, eik\u00e4 se v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 ollut linjassa ideaalimin\u00e4n kanssa, toisin kuin ven\u00e4j\u00e4n opiskelijoilla. Kummassakin ryhm\u00e4ss\u00e4 pienell\u00e4 osalla oli my\u00f6s pel\u00e4ttyj\u00e4 min\u00e4kuvia. Merkitt\u00e4v\u00e4 tulos oli se, ett\u00e4 pit\u00e4isi-min\u00e4 oli erityisen voimakas suhteessa ideaalimin\u00e4\u00e4n heill\u00e4, joilla oli kontakti kohdekielen puhujiin; ven\u00e4j\u00e4\u00e4 kotikielen\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4vill\u00e4, sek\u00e4 ruotsia L\u00e4nsi-Suomessa opiskelevilla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-07-06T05:15:08Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-07-06T05:15:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "143", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "rus", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "the L2 motivational self system", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Motivaci\u00e2 k izu\u010deni\u00fb russkogo i \u0161vedskogo \u00e2zykov u finskih gimnazistov : na osnove \u00e8lektronnoj ankety (Suomalaisten lukiolaisten motivaatio ven\u00e4j\u00e4n ja ruotsin kielen opiskelussa \u2013 tutkimusaineistona s\u00e4hk\u00f6inen kysely)", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202107064188", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Russian Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ven\u00e4j\u00e4n kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "312", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itseohjautuvuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4kuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimiskokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "orientoituminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukiolaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ven\u00e4j\u00e4n kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
|