Motivaciâ k izučeniû russkogo i švedskogo âzykov u finskih gimnazistov na osnove èlektronnoj ankety (Suomalaisten lukiolaisten motivaatio venäjän ja ruotsin kielen opiskelussa – tutkimusaineistona sähköinen kysely)

Viime aikoina yleisessä keskustelussa on noussut huolenaiheeksi suomalaisten yksipuolistuva kielitaito. Suomalaiset opiskelevat yhä vähemmän kieliä, vaikka kieltenosaajille on jatkuva tarve. Yksi selittävä tekijä sille, miksi kieliä opiskellaan vähemmän, on riittävän laadukkaan motivaation puute....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sneck, Milla
Other Authors: Faculty of Humanities and Social Sciences, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:rus
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77002
_version_ 1826225787129298944
author Sneck, Milla
author2 Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Sneck, Milla Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Sneck, Milla Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Sneck, Milla
datasource_str_mv jyx
description Viime aikoina yleisessä keskustelussa on noussut huolenaiheeksi suomalaisten yksipuolistuva kielitaito. Suomalaiset opiskelevat yhä vähemmän kieliä, vaikka kieltenosaajille on jatkuva tarve. Yksi selittävä tekijä sille, miksi kieliä opiskellaan vähemmän, on riittävän laadukkaan motivaation puute. Tämän työn tarkoituksena oli tutkia ja vertailla, miten suomalaiset lukiolaiset ovat motivoituneet opiskelemaan venäjän ja ruotsin kieltä. Kumpikin kieli on tärkeä osa suomalaista historiaa sekä nyky-yhteiskuntaa; ruotsin kieli on valtion toinen virallinen kieli ja osin sitä kautta pakollinen kouluaine, kun taas venäjän kielen merkitys on jatkossa yhä merkittävämpi, sillä Suomen suurimman vieraskielisen vähemmistön jatkaessa tasaista kasvuaan, voi venäjänkielisten lukumäärä saavuttaa Suomen ruotsinkielisen väestön määrän jo lähivuosikymmenien aikana. Tutkimuksen aineisto on kerätty laadullisen puolistrukturoidun kyselyn avulla alkuvuodesta 2019. Avoimiin kysymyksiin saadut vastaukset analysoitiin laadullisella teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla, mutta tutkimuksessa esiintyy myös osin määrällisiä piirteitä. Kaikkiaan kyselyyn vastasi 70 lukiolaista yhteensä seitsemästä eri lukiosta Itä- ja Länsi-Suomesta; 33 venäjän ja 37 ruotsin opiskelijaa. Pääteoriat, joita hyödynsin tutkimuksessani, olivat itseohjautuvuusteoria ja sen sovellutus kielenopiskelukontekstissa sekä Dörnyein viimeisin motivaatiomalli mahdollisista minäkuvista (The L2 Motivational Self System). Tarkemmin tutkin, millä tavoin lukiolaiset ovat orientoituneet kielen opinnoissa, miten kielenopiskelukokemukset tukevat psykologisten perustarpeiden tyydyttymistä ja minkälaisia mahdollisia motivoivia kieleen liittyviä minäkuvia opiskelijoilla on. Tulosten mukaan venäjän kielen opiskelijat olivat selkeästi autonomisemmin motivoituneita kielen opinnoissa kuin ruotsin opiskelijat; he olivat enemmän sisäisesti orientoituneita (kiinnostus, halu oppia, myönteiset tuntemukset, halu kehittää ja ylittää itsensä) ja useammalla oli havaittavissa instrumentaalista lähestymisorientaatiota (kielellä nähtävä hyöty yleensä/työuralla). Kontrolloitua motivaatiota esiintyi kummankin kielen opiskelijoilla, mutta kaikilla venäjän opiskelijoilla kontrolloitu motivaatio oli sisäistynyt sisäiseksi palkkioiden ja rangaistusten järjestelmäksi (mm. halu menestyä opinnoissa), kun taas ruotsin opiskelijoilla kontrolloitu motivaatio oli tasaisesti lähtöisin sekä yksilöstä itsestään, että täysin ulkoisista lähteistä (pakko). Kummassakin ryhmässä esiintyi myös integratiivista orientaatiota ja amotivaatiota, mutta näissä erot kielten opiskelijoiden välillä eivät olleet merkittäviä. Oppimiskokemukset osaltaan vahvistivat käsitystä motivaation laadukkuudesta; venäjän opiskelijat kokivat itsensä hieman ruotsin opiskelijoita kyvykkäämmiksi kielellä, ja venäjän opiskelijoilla tunne yhteisöllisyydestä oli merkittävästi korkeampi. Autonomian tunne tuli esille jo edellä venäjän opiskelijoiden voimakkaammissa sisäisissä orientaatioissa ja instrumentaalisissa lähestymisorientaatioissa. Kummankin kielen opiskelijoilla oli mahdollisia motivoivia kieleen liittyviä minäkuvia. Lähes kaikilla venäjän opiskelijoilla oli ideaaliminä, ja nämä minäkuvat olivat sisällöltään elävämpiä ja monipuolisempia verrattuna ruotsin opiskelijoiden minäkuviin. Ruotsin opiskelijoilla pitäisi-minää oli suhteessa ideaaliminään useammin, eikä se välttämättä ollut linjassa ideaaliminän kanssa, toisin kuin venäjän opiskelijoilla. Kummassakin ryhmässä pienellä osalla oli myös pelättyjä minäkuvia. Merkittävä tulos oli se, että pitäisi-minä oli erityisen voimakas suhteessa ideaaliminään heillä, joilla oli kontakti kohdekielen puhujiin; venäjää kotikielenä käyttävillä, sekä ruotsia Länsi-Suomessa opiskelevilla.
first_indexed 2021-07-06T20:03:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "L\u00e4hteenm\u00e4ki, Mika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sneck, Milla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-07-06T05:15:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-07-06T05:15:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77002", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Viime aikoina yleisess\u00e4 keskustelussa on noussut huolenaiheeksi suomalaisten yksipuolistuva kielitaito. Suomalaiset opiskelevat yh\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n kieli\u00e4, vaikka kieltenosaajille on jatkuva tarve. Yksi selitt\u00e4v\u00e4 tekij\u00e4 sille, miksi kieli\u00e4 opiskellaan v\u00e4hemm\u00e4n, on riitt\u00e4v\u00e4n laadukkaan motivaation puute.\n \nT\u00e4m\u00e4n ty\u00f6n tarkoituksena oli tutkia ja vertailla, miten suomalaiset lukiolaiset ovat motivoituneet opiskelemaan ven\u00e4j\u00e4n ja ruotsin kielt\u00e4. Kumpikin kieli on t\u00e4rke\u00e4 osa suomalaista historiaa sek\u00e4 nyky-yhteiskuntaa; ruotsin kieli on valtion toinen virallinen kieli ja osin sit\u00e4 kautta pakollinen kouluaine, kun taas ven\u00e4j\u00e4n kielen merkitys on jatkossa yh\u00e4 merkitt\u00e4v\u00e4mpi, sill\u00e4 Suomen suurimman vieraskielisen v\u00e4hemmist\u00f6n jatkaessa tasaista kasvuaan, voi ven\u00e4j\u00e4nkielisten lukum\u00e4\u00e4r\u00e4 saavuttaa Suomen ruotsinkielisen v\u00e4est\u00f6n m\u00e4\u00e4r\u00e4n jo l\u00e4hivuosikymmenien aikana.\n\nTutkimuksen aineisto on ker\u00e4tty laadullisen puolistrukturoidun kyselyn avulla alkuvuodesta 2019. Avoimiin kysymyksiin saadut vastaukset analysoitiin laadullisella teoriaohjaavalla sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla, mutta tutkimuksessa esiintyy my\u00f6s osin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisi\u00e4 piirteit\u00e4. Kaikkiaan kyselyyn vastasi 70 lukiolaista yhteens\u00e4 seitsem\u00e4st\u00e4 eri lukiosta It\u00e4- ja L\u00e4nsi-Suomesta; 33 ven\u00e4j\u00e4n ja 37 ruotsin opiskelijaa. P\u00e4\u00e4teoriat, joita hy\u00f6dynsin tutkimuksessani, olivat itseohjautuvuusteoria ja sen sovellutus kielenopiskelukontekstissa sek\u00e4 D\u00f6rnyein viimeisin motivaatiomalli mahdollisista min\u00e4kuvista (The L2 Motivational Self System). Tarkemmin tutkin, mill\u00e4 tavoin lukiolaiset ovat orientoituneet kielen opinnoissa, miten kielenopiskelukokemukset tukevat psykologisten perustarpeiden tyydyttymist\u00e4 ja mink\u00e4laisia mahdollisia motivoivia kieleen liittyvi\u00e4 min\u00e4kuvia opiskelijoilla on.\n\nTulosten mukaan ven\u00e4j\u00e4n kielen opiskelijat olivat selke\u00e4sti autonomisemmin motivoituneita kielen opinnoissa kuin ruotsin opiskelijat; he olivat enemm\u00e4n sis\u00e4isesti orientoituneita (kiinnostus, halu oppia, my\u00f6nteiset tuntemukset, halu kehitt\u00e4\u00e4 ja ylitt\u00e4\u00e4 itsens\u00e4) ja useammalla oli havaittavissa instrumentaalista l\u00e4hestymisorientaatiota (kielell\u00e4 n\u00e4ht\u00e4v\u00e4 hy\u00f6ty yleens\u00e4/ty\u00f6uralla). Kontrolloitua motivaatiota esiintyi kummankin kielen opiskelijoilla, mutta kaikilla ven\u00e4j\u00e4n opiskelijoilla kontrolloitu motivaatio oli sis\u00e4istynyt sis\u00e4iseksi palkkioiden ja rangaistusten j\u00e4rjestelm\u00e4ksi (mm. halu menesty\u00e4 opinnoissa), kun taas ruotsin opiskelijoilla kontrolloitu motivaatio oli tasaisesti l\u00e4ht\u00f6isin sek\u00e4 yksil\u00f6st\u00e4 itsest\u00e4\u00e4n, ett\u00e4 t\u00e4ysin ulkoisista l\u00e4hteist\u00e4 (pakko). Kummassakin ryhm\u00e4ss\u00e4 esiintyi my\u00f6s integratiivista orientaatiota ja amotivaatiota, mutta n\u00e4iss\u00e4 erot kielten opiskelijoiden v\u00e4lill\u00e4 eiv\u00e4t olleet merkitt\u00e4vi\u00e4. Oppimiskokemukset osaltaan vahvistivat k\u00e4sityst\u00e4 motivaation laadukkuudesta; ven\u00e4j\u00e4n opiskelijat kokivat itsens\u00e4 hieman ruotsin opiskelijoita kyvykk\u00e4\u00e4mmiksi kielell\u00e4, ja ven\u00e4j\u00e4n opiskelijoilla tunne yhteis\u00f6llisyydest\u00e4 oli merkitt\u00e4v\u00e4sti korkeampi. Autonomian tunne tuli esille jo edell\u00e4 ven\u00e4j\u00e4n opiskelijoiden voimakkaammissa sis\u00e4isiss\u00e4 orientaatioissa ja instrumentaalisissa l\u00e4hestymisorientaatioissa. Kummankin kielen opiskelijoilla oli mahdollisia motivoivia kieleen liittyvi\u00e4 min\u00e4kuvia. L\u00e4hes kaikilla ven\u00e4j\u00e4n opiskelijoilla oli ideaalimin\u00e4, ja n\u00e4m\u00e4 min\u00e4kuvat olivat sis\u00e4ll\u00f6lt\u00e4\u00e4n el\u00e4v\u00e4mpi\u00e4 ja monipuolisempia verrattuna ruotsin opiskelijoiden min\u00e4kuviin. Ruotsin opiskelijoilla pit\u00e4isi-min\u00e4\u00e4 oli suhteessa ideaalimin\u00e4\u00e4n useammin, eik\u00e4 se v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 ollut linjassa ideaalimin\u00e4n kanssa, toisin kuin ven\u00e4j\u00e4n opiskelijoilla. Kummassakin ryhm\u00e4ss\u00e4 pienell\u00e4 osalla oli my\u00f6s pel\u00e4ttyj\u00e4 min\u00e4kuvia. Merkitt\u00e4v\u00e4 tulos oli se, ett\u00e4 pit\u00e4isi-min\u00e4 oli erityisen voimakas suhteessa ideaalimin\u00e4\u00e4n heill\u00e4, joilla oli kontakti kohdekielen puhujiin; ven\u00e4j\u00e4\u00e4 kotikielen\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4vill\u00e4, sek\u00e4 ruotsia L\u00e4nsi-Suomessa opiskelevilla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-07-06T05:15:08Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-07-06T05:15:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "143", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "rus", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "the L2 motivational self system", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Motivaci\u00e2 k izu\u010deni\u00fb russkogo i \u0161vedskogo \u00e2zykov u finskih gimnazistov : na osnove \u00e8lektronnoj ankety (Suomalaisten lukiolaisten motivaatio ven\u00e4j\u00e4n ja ruotsin kielen opiskelussa \u2013 tutkimusaineistona s\u00e4hk\u00f6inen kysely)", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202107064188", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Russian Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ven\u00e4j\u00e4n kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "312", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itseohjautuvuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4kuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimiskokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "orientoituminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukiolaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ven\u00e4j\u00e4n kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_77002
language rus
last_indexed 2025-02-18T10:55:33Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9aabb33a-f965-40d8-ac3a-5076a156a070\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202107064188.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sneck, Milla Motivaciâ k izučeniû russkogo i švedskogo âzykov u finskih gimnazistov : na osnove èlektronnoj ankety (Suomalaisten lukiolaisten motivaatio venäjän ja ruotsin kielen opiskelussa – tutkimusaineistona sähköinen kysely) the L2 motivational self system Russian Language and Culture Venäjän kieli ja kulttuuri 312 itseohjautuvuus minäkuva oppimiskokemukset orientoituminen lukiolaiset ruotsin kieli venäjän kieli motivaatio
title Motivaciâ k izučeniû russkogo i švedskogo âzykov u finskih gimnazistov : na osnove èlektronnoj ankety (Suomalaisten lukiolaisten motivaatio venäjän ja ruotsin kielen opiskelussa – tutkimusaineistona sähköinen kysely)
title_full Motivaciâ k izučeniû russkogo i švedskogo âzykov u finskih gimnazistov : na osnove èlektronnoj ankety (Suomalaisten lukiolaisten motivaatio venäjän ja ruotsin kielen opiskelussa – tutkimusaineistona sähköinen kysely)
title_fullStr Motivaciâ k izučeniû russkogo i švedskogo âzykov u finskih gimnazistov : na osnove èlektronnoj ankety (Suomalaisten lukiolaisten motivaatio venäjän ja ruotsin kielen opiskelussa – tutkimusaineistona sähköinen kysely) Motivaciâ k izučeniû russkogo i švedskogo âzykov u finskih gimnazistov : na osnove èlektronnoj ankety (Suomalaisten lukiolaisten motivaatio venäjän ja ruotsin kielen opiskelussa – tutkimusaineistona sähköinen kysely)
title_full_unstemmed Motivaciâ k izučeniû russkogo i švedskogo âzykov u finskih gimnazistov : na osnove èlektronnoj ankety (Suomalaisten lukiolaisten motivaatio venäjän ja ruotsin kielen opiskelussa – tutkimusaineistona sähköinen kysely) Motivaciâ k izučeniû russkogo i švedskogo âzykov u finskih gimnazistov : na osnove èlektronnoj ankety (Suomalaisten lukiolaisten motivaatio venäjän ja ruotsin kielen opiskelussa – tutkimusaineistona sähköinen kysely)
title_short Motivaciâ k izučeniû russkogo i švedskogo âzykov u finskih gimnazistov
title_sort motivaciâ k izučeniû russkogo i švedskogo âzykov u finskih gimnazistov na osnove èlektronnoj ankety suomalaisten lukiolaisten motivaatio venäjän ja ruotsin kielen opiskelussa tutkimusaineistona sähköinen kysely
title_sub na osnove èlektronnoj ankety (Suomalaisten lukiolaisten motivaatio venäjän ja ruotsin kielen opiskelussa – tutkimusaineistona sähköinen kysely)
title_txtP Motivaciâ k izučeniû russkogo i švedskogo âzykov u finskih gimnazistov : na osnove èlektronnoj ankety (Suomalaisten lukiolaisten motivaatio venäjän ja ruotsin kielen opiskelussa – tutkimusaineistona sähköinen kysely)
topic the L2 motivational self system Russian Language and Culture Venäjän kieli ja kulttuuri 312 itseohjautuvuus minäkuva oppimiskokemukset orientoituminen lukiolaiset ruotsin kieli venäjän kieli motivaatio
topic_facet 312 Russian Language and Culture Venäjän kieli ja kulttuuri itseohjautuvuus lukiolaiset minäkuva motivaatio oppimiskokemukset orientoituminen ruotsin kieli the L2 motivational self system venäjän kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77002 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202107064188
work_keys_str_mv AT sneckmilla motivaciakizuceniurusskogoisvedskogoazykovufinskihgimnazistovnaosnoveelektronnojanket