Yläkoulun äidinkielenopettajan käsityksiä luovan kirjoittamisen opetuksesta ja fiktion tuottamisesta

Työssäni tutkin yläkoulussa työskentelevän äidinkielenopettajan käsityksiä luovan kirjoittamisen opetuksesta ja fiktion tuottamisen roolista opetuksessa. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla, ja aineiston analysointi toteutettiin sisällönanalyysin keinoin. Opettajan käsityksiä tutkittiin tässä työ...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Aaltonen, Pihka
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76986
Kuvaus
Yhteenveto:Työssäni tutkin yläkoulussa työskentelevän äidinkielenopettajan käsityksiä luovan kirjoittamisen opetuksesta ja fiktion tuottamisen roolista opetuksessa. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla, ja aineiston analysointi toteutettiin sisällönanalyysin keinoin. Opettajan käsityksiä tutkittiin tässä työssä fenomenografisella tutkimusotteella. Tutkimuksen tavoite oli selvittää, millaisena haastateltu opettaja ensinnäkin näkee luovan kirjoittamisen ja fiktion tuottamisen ja toiseksi, millaisia ajatuksia hänellä on niiden opettamisesta. Saadusta aineistosta eroteltiin temaattisesti yhtenäisiä kategorioita, joiden kautta opettajan käsityksiä lähestyttiin eri näkökulmista. Tutkimuksen tuloksena havaitsin opettajan noudattelevan käsityksissään pitkälti laajaa tekstikäsitystä. Lisäksi hänellä oli useita monilukutaidon sekä uuden kirjoittamisen viitekehyksiin istuvia ajatuksia. Tulokset osoittivat myös opettajan näkevän luovan kirjoittamisen kokonaisvaltaisena toimintana, joka tukee niin oppimista, ajattelua kuin tunnetaitojen kehittymistäkin.