Kuudesluokkalaisten käsitykset oppimistavoista ja niiden tärkeydestä koulunkäynnissä

Oppimistavat lasten elämässä ovat aihe, jota ei ole juuri tutkittu. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää kuudesluokkalaisten käsityksiä oppimistavoista ja niiden tärkeydestä koulussa, mistä tietoa saadaan ja mitä tapoja oppilaat itse käyttävät. Kuudesluokkalaiset valikoituivat nivelvaiheensa vu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rajala, Ira
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76964
_version_ 1826225801077456896
author Rajala, Ira
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rajala, Ira Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rajala, Ira Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rajala, Ira
datasource_str_mv jyx
description Oppimistavat lasten elämässä ovat aihe, jota ei ole juuri tutkittu. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää kuudesluokkalaisten käsityksiä oppimistavoista ja niiden tärkeydestä koulussa, mistä tietoa saadaan ja mitä tapoja oppilaat itse käyttävät. Kuudesluokkalaiset valikoituivat nivelvaiheensa vuoksi, sillä he ovat menossa yläkouluun, jossa oppiminen muuttuu itsenäisemmäksi ja oppimistapojen tuntemuksesta voi olla hyötyä. Myös perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa kerrotaan oppimaan oppimisen tavoittelusta (POPS 2014). Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin eli laadullisin menetelmin teemahaastattelun avulla. Haastatteluun osallistui neljä kuudesluokkalaista oppilasta, ja aineisto analysoitiin laadullista sisällönanalyysia hyödyntäen. Tulokset toivat ilmi, että tietoa oppimistavoista saadaan pääasiassa opet-tajalta, mutta myös perheen ja vertaisten kautta. Lukeminen ja muistiinpanojen teko korostuivat oppilaiden omana oppimistapana, ja he kokivat tärkeänä että aiheesta puhuttaisiin enemmän. Tyypillinen oppimistapakäsitys koostui perinteisistä koulussa käytetyistä metodeista, opettajasta tiedonlähteenä ja oppimistapojen hyödyllisyydestä. Yksilölliset erot koostuivat oppimistapakäsityksen laajuudesta ja kehittyneisyydestä. Johtopäätös tuloksista oli, että kuudesluokkalaiset oppilaat kyseisessä koulussa pitivät oppimistavoista kertomista tärkeänä, kokivat hyvän oppimistavan tuovan koulumenestystä, ja käsitys oppimistavoista oli teoriatietoon suhteutettuna varsin kapea.
first_indexed 2021-07-02T20:00:40Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Viitala, Riitta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rajala, Ira", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-07-02T08:00:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-07-02T08:00:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76964", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Oppimistavat lasten el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 ovat aihe, jota ei ole juuri tutkittu. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4 kuudesluokkalaisten k\u00e4sityksi\u00e4 oppimistavoista ja niiden t\u00e4rkeydest\u00e4 koulussa, mist\u00e4 tietoa saadaan ja mit\u00e4 tapoja oppilaat itse k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t. Kuudesluokkalaiset valikoituivat nivelvaiheensa vuoksi, sill\u00e4 he ovat menossa yl\u00e4kouluun, jossa oppiminen muuttuu itsen\u00e4isemm\u00e4ksi ja oppimistapojen tuntemuksesta voi olla hy\u00f6ty\u00e4. My\u00f6s perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa kerrotaan oppimaan oppimisen tavoittelusta (POPS 2014). \nTutkimus toteutettiin kvalitatiivisin eli laadullisin menetelmin teemahaastattelun avulla. Haastatteluun osallistui nelj\u00e4 kuudesluokkalaista oppilasta, ja aineisto analysoitiin laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia hy\u00f6dynt\u00e4en. \nTulokset toivat ilmi, ett\u00e4 tietoa oppimistavoista saadaan p\u00e4\u00e4asiassa opet-tajalta, mutta my\u00f6s perheen ja vertaisten kautta. Lukeminen ja muistiinpanojen teko korostuivat oppilaiden omana oppimistapana, ja he kokivat t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 ett\u00e4 aiheesta puhuttaisiin enemm\u00e4n. Tyypillinen oppimistapak\u00e4sitys koostui perinteisist\u00e4 koulussa k\u00e4ytetyist\u00e4 metodeista, opettajasta tiedonl\u00e4hteen\u00e4 ja oppimistapojen hy\u00f6dyllisyydest\u00e4. Yksil\u00f6lliset erot koostuivat oppimistapak\u00e4sityksen laajuudesta ja kehittyneisyydest\u00e4. Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6s tuloksista oli, ett\u00e4 kuudesluokkalaiset oppilaat kyseisess\u00e4 koulussa pitiv\u00e4t oppimistavoista kertomista t\u00e4rke\u00e4n\u00e4, kokivat hyv\u00e4n oppimistavan tuovan koulumenestyst\u00e4, ja k\u00e4sitys oppimistavoista oli teoriatietoon suhteutettuna varsin kapea.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-07-02T08:00:24Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-07-02T08:00:24Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "33", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimistapa", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuudesluokkalaiset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "aistit oppimisessa", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "learning style", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "effect on learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kuudesluokkalaisten k\u00e4sitykset oppimistavoista ja niiden t\u00e4rkeydest\u00e4 koulunk\u00e4ynniss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202107024151", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteistoiminnallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulunk\u00e4ynti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "NLP", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76964
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:33Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e394a703-d647-4860-9c4b-345a7d78615c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202107024151.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rajala, Ira Kuudesluokkalaisten käsitykset oppimistavoista ja niiden tärkeydestä koulunkäynnissä oppimistapa kuudesluokkalaiset aistit oppimisessa learning style effect on learning Erityispedagogiikka Special Education 101 yhteistoiminnallisuus koulunkäynti oppiminen käsitykset NLP koululaiset oppilaat opetus
title Kuudesluokkalaisten käsitykset oppimistavoista ja niiden tärkeydestä koulunkäynnissä
title_full Kuudesluokkalaisten käsitykset oppimistavoista ja niiden tärkeydestä koulunkäynnissä
title_fullStr Kuudesluokkalaisten käsitykset oppimistavoista ja niiden tärkeydestä koulunkäynnissä Kuudesluokkalaisten käsitykset oppimistavoista ja niiden tärkeydestä koulunkäynnissä
title_full_unstemmed Kuudesluokkalaisten käsitykset oppimistavoista ja niiden tärkeydestä koulunkäynnissä Kuudesluokkalaisten käsitykset oppimistavoista ja niiden tärkeydestä koulunkäynnissä
title_short Kuudesluokkalaisten käsitykset oppimistavoista ja niiden tärkeydestä koulunkäynnissä
title_sort kuudesluokkalaisten käsitykset oppimistavoista ja niiden tärkeydestä koulunkäynnissä
title_txtP Kuudesluokkalaisten käsitykset oppimistavoista ja niiden tärkeydestä koulunkäynnissä
topic oppimistapa kuudesluokkalaiset aistit oppimisessa learning style effect on learning Erityispedagogiikka Special Education 101 yhteistoiminnallisuus koulunkäynti oppiminen käsitykset NLP koululaiset oppilaat opetus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka NLP Special Education aistit oppimisessa effect on learning koululaiset koulunkäynti kuudesluokkalaiset käsitykset learning style opetus oppilaat oppiminen oppimistapa yhteistoiminnallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76964 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202107024151
work_keys_str_mv AT rajalaira kuudesluokkalaistenkäsityksetoppimistavoistajaniidentärkeydestäkoulunkäynnissä