Kitaraoppilaan toiveiden ja tavoitteiden vaikutus opiskelumotivaatioon

Miksi joidenkin oppilaiden käydessä kitaratunneilla opettajalla on toisinaan todella haastavaa yrittäessään motivoida oppilasta kitaransoiton pariin, ja miksi toisaalta toisten oppilaiden suhteen tilanne tuntuu olevan täysin päinvastainen? Mitkä tekijät saavat oppilaan motivoitumaan kitaransoitosta...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Veijonen, Konsta
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76943
_version_ 1826225741934624768
author Veijonen, Konsta
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Veijonen, Konsta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Veijonen, Konsta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Veijonen, Konsta
datasource_str_mv jyx
description Miksi joidenkin oppilaiden käydessä kitaratunneilla opettajalla on toisinaan todella haastavaa yrittäessään motivoida oppilasta kitaransoiton pariin, ja miksi toisaalta toisten oppilaiden suhteen tilanne tuntuu olevan täysin päinvastainen? Mitkä tekijät saavat oppilaan motivoitumaan kitaransoitosta ja kuinka opettajan tulisi menetellä, jotta oppilas säilyttäisi motivaationsa? Käsittelen maisterintutkielmassani kitaraoppilaiden motivaatioon sekä sen jäsentelykykyyn ja hallintaan vaikuttavia seikkoja ja teorioita. Olennaisimpana tarkastelun kohteena tutkielmassa on oppilaiden omien tavoitteiden ja toiveiden suora vaikutus, sekä niiden ilmaisemisen vaikutus kitaransoiton opiskelumotivaatioon. Pohdin samalla kuinka soitonopettaja voi ammattitaidoillaan edesauttaa oppilaan toiveiden ja tavoitteiden huomioimista opetuksessa. Edellä mainittuja teemoja käsittelen myös kasvun asenteen, itsemääräämisteorian sekä vuorovaikutukseen liittyvien kontekstien kautta. Esittelen tutkielmassa aiempia tutkimuksia motivaatiosta kitaransoiton ja musiikin opiskelussa, sekä käsittelen myös taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman yleisen oppimäärän suomia puitteita kitaransoiton opiskelulle omien toiveiden, tavoitteiden ja motiivien nojalla. Tutkin aiheita kyselytutkimuksen avulla, jolla keräsin vastauksia (N=13) kitaraoppilaiden toiveisiin ja tavoitteisiin liittyen. Kysely kohdennettiin erään keskisuomalaisen kansalaisopiston kitaraoppilaille. Kyselyn tulokset kertovat oppilaiden kitaransoiton opiskelumotivaation olevan kytköksissä mm. oppilaan lähipiirin musiikilliseen aktiivisuuteen, mutta ennen kaikkea toiveiden ja tavoitteiden tiedostamiseen ja konkreettiseen asettamiseen. Oppilaan toiveiden ja tavoitteiden ilmaisemisen ja esiinpääsyn edistäminen oppilaan ja opettajan välisessä vuorovaikutuksessa on myös merkittävä oppilaan kitaransoiton opiskeluun vaikuttava tekijä. Kitara on hyvin yleinen, äärimmäisen monipuolinen ja suurta musiikinharrastajien joukkoa kiehtova soitin. Uskon, että kitaransoiton opiskelun edistämisellä on mahdollista myös edistää merkittävästi yhteiskunnallista hyvinvointia. Myös resurssien kiristyessä ja esimerkiksi koulujen musiikintuntien vähentyessä, kansalaisopistojen kaltaiset musiikkioppilaitokset saavat yhä enemmän arvoa puolustaessaan ja ylläpitäessään jokaisen yhtäläistä oikeutta saada harrastaa musiikkia ja soittaa kitaraa.
first_indexed 2021-07-01T20:02:12Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kosonen, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Veijonen, Konsta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-07-01T10:25:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-07-01T10:25:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76943", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Miksi joidenkin oppilaiden k\u00e4ydess\u00e4 kitaratunneilla opettajalla on toisinaan todella haastavaa yritt\u00e4ess\u00e4\u00e4n motivoida oppilasta kitaransoiton pariin, ja miksi toisaalta toisten oppilaiden suhteen tilanne tuntuu olevan t\u00e4ysin p\u00e4invastainen? Mitk\u00e4 tekij\u00e4t saavat oppilaan motivoitumaan kitaransoitosta ja kuinka opettajan tulisi menetell\u00e4, jotta oppilas s\u00e4ilytt\u00e4isi motivaationsa?\n\nK\u00e4sittelen maisterintutkielmassani kitaraoppilaiden motivaatioon sek\u00e4 sen j\u00e4sentelykykyyn ja hallintaan vaikuttavia seikkoja ja teorioita. Olennaisimpana tarkastelun kohteena tutkielmassa on oppilaiden omien tavoitteiden ja toiveiden suora vaikutus, sek\u00e4 niiden ilmaisemisen vaikutus kitaransoiton opiskelumotivaatioon. Pohdin samalla kuinka soitonopettaja voi ammattitaidoillaan edesauttaa oppilaan toiveiden ja tavoitteiden huomioimista opetuksessa. Edell\u00e4 mainittuja teemoja k\u00e4sittelen my\u00f6s kasvun asenteen, itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteorian sek\u00e4 vuorovaikutukseen liittyvien kontekstien kautta. Esittelen tutkielmassa aiempia tutkimuksia motivaatiosta kitaransoiton ja musiikin opiskelussa, sek\u00e4 k\u00e4sittelen my\u00f6s taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman yleisen oppim\u00e4\u00e4r\u00e4n suomia puitteita kitaransoiton opiskelulle omien toiveiden, tavoitteiden ja motiivien nojalla.\n\nTutkin aiheita kyselytutkimuksen avulla, jolla ker\u00e4sin vastauksia (N=13) kitaraoppilaiden toiveisiin ja tavoitteisiin liittyen. Kysely kohdennettiin er\u00e4\u00e4n keskisuomalaisen kansalaisopiston kitaraoppilaille. Kyselyn tulokset kertovat oppilaiden kitaransoiton opiskelumotivaation olevan kytk\u00f6ksiss\u00e4 mm. oppilaan l\u00e4hipiirin musiikilliseen aktiivisuuteen, mutta ennen kaikkea toiveiden ja tavoitteiden tiedostamiseen ja konkreettiseen asettamiseen. Oppilaan toiveiden ja tavoitteiden ilmaisemisen ja esiinp\u00e4\u00e4syn edist\u00e4minen oppilaan ja opettajan v\u00e4lisess\u00e4 vuorovaikutuksessa on my\u00f6s merkitt\u00e4v\u00e4 oppilaan kitaransoiton opiskeluun vaikuttava tekij\u00e4.\n\nKitara on hyvin yleinen, \u00e4\u00e4rimm\u00e4isen monipuolinen ja suurta musiikinharrastajien joukkoa kiehtova soitin. Uskon, ett\u00e4 kitaransoiton opiskelun edist\u00e4misell\u00e4 on mahdollista my\u00f6s edist\u00e4\u00e4 merkitt\u00e4v\u00e4sti yhteiskunnallista hyvinvointia. My\u00f6s resurssien kiristyess\u00e4 ja esimerkiksi koulujen musiikintuntien v\u00e4hentyess\u00e4, kansalaisopistojen kaltaiset musiikkioppilaitokset saavat yh\u00e4 enemm\u00e4n arvoa puolustaessaan ja yll\u00e4pit\u00e4ess\u00e4\u00e4n jokaisen yht\u00e4l\u00e4ist\u00e4 oikeutta saada harrastaa musiikkia ja soittaa kitaraa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-07-01T10:25:11Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-07-01T10:25:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "65", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kitaransoitto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kasvun asenne", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kyselytutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laadullinen tutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kitaraoppilaan toiveiden ja tavoitteiden vaikutus opiskelumotivaatioon", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202107014131", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "soittaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kitara", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelumotivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkipedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kansalaisopistot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76943
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:52Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0be8f909-a473-4836-a91e-2b399e5c6387\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202107014131.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Veijonen, Konsta Kitaraoppilaan toiveiden ja tavoitteiden vaikutus opiskelumotivaatioon kitaransoitto kasvun asenne itsemääräämisteoria kyselytutkimus laadullinen tutkimus Musiikkikasvatus Music Education 3052 motivaatio soittaminen kitara opiskelumotivaatio musiikkipedagogiikka kansalaisopistot musiikkikasvatus
title Kitaraoppilaan toiveiden ja tavoitteiden vaikutus opiskelumotivaatioon
title_full Kitaraoppilaan toiveiden ja tavoitteiden vaikutus opiskelumotivaatioon
title_fullStr Kitaraoppilaan toiveiden ja tavoitteiden vaikutus opiskelumotivaatioon Kitaraoppilaan toiveiden ja tavoitteiden vaikutus opiskelumotivaatioon
title_full_unstemmed Kitaraoppilaan toiveiden ja tavoitteiden vaikutus opiskelumotivaatioon Kitaraoppilaan toiveiden ja tavoitteiden vaikutus opiskelumotivaatioon
title_short Kitaraoppilaan toiveiden ja tavoitteiden vaikutus opiskelumotivaatioon
title_sort kitaraoppilaan toiveiden ja tavoitteiden vaikutus opiskelumotivaatioon
title_txtP Kitaraoppilaan toiveiden ja tavoitteiden vaikutus opiskelumotivaatioon
topic kitaransoitto kasvun asenne itsemääräämisteoria kyselytutkimus laadullinen tutkimus Musiikkikasvatus Music Education 3052 motivaatio soittaminen kitara opiskelumotivaatio musiikkipedagogiikka kansalaisopistot musiikkikasvatus
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus itsemääräämisteoria kansalaisopistot kasvun asenne kitara kitaransoitto kyselytutkimus laadullinen tutkimus motivaatio musiikkikasvatus musiikkipedagogiikka opiskelumotivaatio soittaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76943 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202107014131
work_keys_str_mv AT veijonenkonsta kitaraoppilaantoiveidenjatavoitteidenvaikutusopiskelumotivaatioon