Nuorisomusikaalin valmistaminen nuorten musiikkiteatteriharrastajien ajatuksia harrastusmotivaatiosta ja sen säilyttämisestä

Tutkimuksessa selvitettiin, mikä motivoi nuoria harrastamaan musiikkiteatteria. Tutkimuksen kohteena oli seitsemän nuorta, jotka ovat harrastaneet musiikkiteatteria useamman vuoden ajan. Nuorten kanssa valmistettiin tätä tutkimusta varten tehty musikaali Piruetin pyörteissä, jossa he näyttelivät, la...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hallio, Kati
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76899
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksessa selvitettiin, mikä motivoi nuoria harrastamaan musiikkiteatteria. Tutkimuksen kohteena oli seitsemän nuorta, jotka ovat harrastaneet musiikkiteatteria useamman vuoden ajan. Nuorten kanssa valmistettiin tätä tutkimusta varten tehty musikaali Piruetin pyörteissä, jossa he näyttelivät, lauloivat ja tanssivat. Tutkimuksessa käytettiin grounded theory -lähestymistapaa. Tutkimuksella ei ollut lähtöhypoteesia, vaan tarkoitus oli jäsentää niitä asioita, joita nuoret itse pitävät merkityksellisinä harrastusmotivaation heräämisessä ja ylläpysymisessä. Aineisto kerättiin teemahaastattelun ja nuorten harjoitusprosessin aikana kirjoittamien päiväkirjojen avulla. Aineisto analysoitiin jatkuvan vertailun menetelmällä. Tutkimuksen perusteella tärkeimmiksi harrastusmotiiveiksi nousivat sosiaaliset syyt, oppiminen ja kehittyminen sekä mielihyvän kokeminen. Tulosten mukaan sosiaaliset syyt käsittävät vuorovaikutuksen, hyväksytyksi tulemisen tunteen sekä näyttämisen halun. Oppimiseen ja kehittymiseen liittyvät taitojen parantaminen sekä harrastuksen tavoitteellisuus. Mielihyvän kokeminen sisältää sekä viihtymisen että itsensä voittamisen. Tutkimustuloksista voi päätellä, että ohjaajan rooli nuoren motivaation säilyttämisessä näyttää olevan suuri. Omalla suhtautumistavallaan ohjaaja voi vaikuttaa harrastajien viihtyvyyteen ja siihen, millaisina he itsensä näkevät. Ohjaajan tulisi suhtautua nuoriin harrastajiin tasapuolisesti ja arvostaa jokaista omanlaisenaan yksilönä. Näin nuori saa hyvän tuen motivaationsa ylläpitämiseksi.