Pienryhmien konfliktit peruskoulun avoimissa oppimisympäristöissä

Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli kuvata, miten konfliktit esiintyvät avoimissa oppimisympäristöissä työskentelevien pienryhmien vuorovaikutuksessa sekä ymmärtää, miten avoin oppimisympäristö näyttäytyy osana pienryhmien konflikteja. Tavoitteeseen pyrittiin analysoimalla avoimissa oppimisymp...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Bilund, Tittamari
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Opettajankoulutuslaitos, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Teacher Education, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76844
Description
Summary:Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli kuvata, miten konfliktit esiintyvät avoimissa oppimisympäristöissä työskentelevien pienryhmien vuorovaikutuksessa sekä ymmärtää, miten avoin oppimisympäristö näyttäytyy osana pienryhmien konflikteja. Tavoitteeseen pyrittiin analysoimalla avoimissa oppimisympäristöissä työskentelevien peruskoulun 4. luokan pienryhmien konfliktien aikaista vuorovaikutusta sekä tunnistamalla ja havainnoimalla vuorovaikutuksesta tilaan liittyviä ilmauksia ja havaintoja. Tutkielmassa käytettiin aineistoa, joka oli kerätty yhdestä koulusta vuonna 2017. Tutkielmassa analysoitiin seitsemän eri pienryhmän konfliktitilanteita. Analysoitavista konfliktitilanteista muodostui lopulta 2 tunnin 25 minuutin laajuinen aineisto. Aineiston analyysimenetelmänä toimi aineistolähtöinen sisällönanalyysi, jonka tukena käytettiin vuorovaikutusanalyysin (Jordan & Henderson 1995) piirteitä.