Temperamentin yhteys lukemisen ja kirjoittamisen oppijaminäkuvaan 1. luokalla

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää oppilaan temperamenttipiirteiden yhteyttä lukemisen ja kirjoittamisen oppijaminäkuvaan ensimmäisen luokan aikana. Yhteyttä tarkasteltiin erikseen ensimmäisen luokan syksyllä ja keväällä. Lisäksi haluttiin selvittää, onko näissä yhteyksissä sukupuolten välisiä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Reinikainen, Anna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76806
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää oppilaan temperamenttipiirteiden yhteyttä lukemisen ja kirjoittamisen oppijaminäkuvaan ensimmäisen luokan aikana. Yhteyttä tarkasteltiin erikseen ensimmäisen luokan syksyllä ja keväällä. Lisäksi haluttiin selvittää, onko näissä yhteyksissä sukupuolten välisiä eroja. Tutkimuksessa selvitettiin myös lasten temperamenttipiirteissä esiintyviä sukupuolten välisiä eroja. Tutkimus oli osa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) –tutkimushanketta. Tämän tutkimuksen otos koostui yhteensä 781 lapsesta, joista 395 oli tyttöjä ja 386 poikia. Temperamenttia koskeva aineisto kerättiin opettajien tekemien oppilaskohtaisten arvioiden avulla ensimmäisen luokan syksyllä. Oppijaminäkuvaa koskeva aineisto kerättiin ensimmäisen luokan syksyllä ja keväällä lapsille tehtyjen yksilöhaastattelujen avulla. Määrällisen aineiston analyysissä käytettiin Mann Whitney U -testiä, Spearmanin korrelaatiokerrointa sekä hierarkkista lineaarista regressioanalyysiä Bootstrapping-menetelmän avulla. Tulokset osoittivat, että temperamenttipiirteistä aktiivisuus ja häirittävyys olivat yleisempiä pojilla kuin tytöillä. Temperamenttipiirteet olivat yhteydessä lukemisen ja kirjoittamisen oppijaminäkuvaan syksyllä molemmilla sukupuolilla. Syksyllä temperamentti oli kuitenkin voimakkaammin yhteydessä oppijaminäkuvaan pojilla. Keväällä temperamenttipiirteet olivat tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä lukemisen ja kirjoittamisen oppijaminäkuvaan vain tytöillä. Tutkimus antoi tärkeää tietoa temperamentin ja oppijaminäkuvan välisistä yhteyksistä.