Vastuullisen kuluttamisen ja arvojen rooli vaatevuokrauksessa

Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan vastuullisen kuluttamisen ja arvojen roolia vaatevuokrauksessa. Vaatevuokrauspalvelu perustuu pääsyperusteiseen kuluttamiseen, joka toimii vaihtoehtona omistamiselle. Nykypäivän kuluttaja etsii uusia, kestävämpiä tapoja kuluttaa tiedostaen samalla ylikulut...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Käsmä, Heidi
Muut tekijät: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76796
_version_ 1826225706493804544
author Käsmä, Heidi
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Käsmä, Heidi Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Käsmä, Heidi Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Käsmä, Heidi
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan vastuullisen kuluttamisen ja arvojen roolia vaatevuokrauksessa. Vaatevuokrauspalvelu perustuu pääsyperusteiseen kuluttamiseen, joka toimii vaihtoehtona omistamiselle. Nykypäivän kuluttaja etsii uusia, kestävämpiä tapoja kuluttaa tiedostaen samalla ylikuluttamisen haitalliset vaikutukset ympäristölle ja yhteiskunnalle. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia vastuullisen kuluttamisen arvoja vaatevuokrauksessa voidaan tunnistaa. Lisäksi tutkimuksella kartoitetaan vaatevuokrauksen koettuja hyötyjä sekä toisaalta palveluun sisältyviä riskejä. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tutkimus, jossa aineisto koostuu yhdeksästä suomalaisen vaatevuokraamon käyttäjän teemahaastattelusta. Analyysimenetelmänä tutkimuksessa hyödynnetään laadullista sisällönanalyysia. Tutkielman teoreettinen viitekehys rakentuu kahden keskeisen ilmiön, vastuullisen kuluttamisen ja vuokraamisen, ympärille. Tutkimustuloksista selviää, että vaatevuokrauksessa vaikuttavat erityisesti biosfääriset, altruistiset ja hedoniset arvot. Vaatevuokrauksen tapauksessa hedoniset arvot eivät estä ympäristöystävällistä käyttäytymistä, vaan ne toimivat rinnakkain biosfääristen ja altruististen arvojen kanssa. Vaatevuokrauksen hyötyinä koettiin vaatteiden kokeileminen, vaihtelu, edullisuus, helppous ja ympäristöhyöty, joiden kautta tavoitellaan arvoja. Vaatevuokrausta voivat puolestaan estää taloudellinen riski, terveysriski sekä aikatauluun ja saatavuuteen liittyvät riskit. Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että vaatevuokraus edustaa vastuullista kuluttamista mahdollistaen kuluttajien nauttimaan kauniiden vaatteiden käytöstä vastuullisella tavalla. Vaatevuokraustoiminnalla on perusteelliset lähtökohdat muuttaa nykyistä kulutuskulttuuria pysyvästi kestävämpään suuntaan.
first_indexed 2021-06-23T20:01:43Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Uusitalo, Outi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "K\u00e4sm\u00e4, Heidi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-23T06:54:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-23T06:54:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76796", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan vastuullisen kuluttamisen ja arvojen roolia vaatevuokrauksessa. Vaatevuokrauspalvelu perustuu p\u00e4\u00e4syperusteiseen kuluttamiseen, joka toimii vaihtoehtona omistamiselle. Nykyp\u00e4iv\u00e4n kuluttaja etsii uusia, kest\u00e4v\u00e4mpi\u00e4 tapoja kuluttaa tiedostaen samalla ylikuluttamisen haitalliset vaikutukset ymp\u00e4rist\u00f6lle ja yhteiskunnalle. Tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia vastuullisen kuluttamisen arvoja vaatevuokrauksessa voidaan tunnistaa. Lis\u00e4ksi tutkimuksella kartoitetaan vaatevuokrauksen koettuja hy\u00f6tyj\u00e4 sek\u00e4 toisaalta palveluun sis\u00e4ltyvi\u00e4 riskej\u00e4. \nTutkimus on luonteeltaan laadullinen tutkimus, jossa aineisto koostuu yhdeks\u00e4st\u00e4 suomalaisen vaatevuokraamon k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n teemahaastattelusta. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 tutkimuksessa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. Tutkielman teoreettinen viitekehys rakentuu kahden keskeisen ilmi\u00f6n, vastuullisen kuluttamisen ja vuokraamisen, ymp\u00e4rille. \nTutkimustuloksista selvi\u00e4\u00e4, ett\u00e4 vaatevuokrauksessa vaikuttavat erityisesti biosf\u00e4\u00e4riset, altruistiset ja hedoniset arvot. Vaatevuokrauksen tapauksessa hedoniset arvot eiv\u00e4t est\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6yst\u00e4v\u00e4llist\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4, vaan ne toimivat rinnakkain biosf\u00e4\u00e4risten ja altruististen arvojen kanssa. Vaatevuokrauksen hy\u00f6tyin\u00e4 koettiin vaatteiden kokeileminen, vaihtelu, edullisuus, helppous ja ymp\u00e4rist\u00f6hy\u00f6ty, joiden kautta tavoitellaan arvoja. Vaatevuokrausta voivat puolestaan est\u00e4\u00e4 taloudellinen riski, terveysriski sek\u00e4 aikatauluun ja saatavuuteen liittyv\u00e4t riskit. \nTutkimuksen pohjalta voidaan todeta, ett\u00e4 vaatevuokraus edustaa vastuullista kuluttamista mahdollistaen kuluttajien nauttimaan kauniiden vaatteiden k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 vastuullisella tavalla. Vaatevuokraustoiminnalla on perusteelliset l\u00e4ht\u00f6kohdat muuttaa nykyist\u00e4 kulutuskulttuuria pysyv\u00e4sti kest\u00e4v\u00e4mp\u00e4\u00e4n suuntaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-23T06:54:20Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-23T06:54:20Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "80", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "p\u00e4\u00e4syperusteinen kuluttaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vastuullinen kuluttaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vaatevuokrauspalvelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vastuullisen kuluttamisen ja arvojen rooli vaatevuokrauksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106233991", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuokraus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vaatteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vastuullisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76796
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:40Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/637e0d2e-1f58-47a5-917d-0bf017e77c10\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106233991.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Käsmä, Heidi Vastuullisen kuluttamisen ja arvojen rooli vaatevuokrauksessa pääsyperusteinen kuluttaminen vastuullinen kuluttaminen vaatevuokrauspalvelu Markkinointi Marketing 20423 vuokraus vaatteet kulutus arvot vastuullisuus
title Vastuullisen kuluttamisen ja arvojen rooli vaatevuokrauksessa
title_full Vastuullisen kuluttamisen ja arvojen rooli vaatevuokrauksessa
title_fullStr Vastuullisen kuluttamisen ja arvojen rooli vaatevuokrauksessa Vastuullisen kuluttamisen ja arvojen rooli vaatevuokrauksessa
title_full_unstemmed Vastuullisen kuluttamisen ja arvojen rooli vaatevuokrauksessa Vastuullisen kuluttamisen ja arvojen rooli vaatevuokrauksessa
title_short Vastuullisen kuluttamisen ja arvojen rooli vaatevuokrauksessa
title_sort vastuullisen kuluttamisen ja arvojen rooli vaatevuokrauksessa
title_txtP Vastuullisen kuluttamisen ja arvojen rooli vaatevuokrauksessa
topic pääsyperusteinen kuluttaminen vastuullinen kuluttaminen vaatevuokrauspalvelu Markkinointi Marketing 20423 vuokraus vaatteet kulutus arvot vastuullisuus
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi arvot kulutus pääsyperusteinen kuluttaminen vaatevuokrauspalvelu vaatteet vastuullinen kuluttaminen vastuullisuus vuokraus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76796 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106233991
work_keys_str_mv AT käsmäheidi vastuullisenkuluttamisenjaarvojenroolivaatevuokrauksessa