Ammatillinen opettaja osaamisen muutoksessa

Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää ammatillisen koulutuksen opettajien kokemuksia osaamisesta toisella asteella. Lisäksi selvitetään, millaisia osaamis- ja lisäkoulutustarpeita opettajilla on vuonna 1.1.2018 voimaan tulleen reformin jälkeen. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja se toteutett...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jokela, Elina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76703
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää ammatillisen koulutuksen opettajien kokemuksia osaamisesta toisella asteella. Lisäksi selvitetään, millaisia osaamis- ja lisäkoulutustarpeita opettajilla on vuonna 1.1.2018 voimaan tulleen reformin jälkeen. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja se toteutettiin puolisrukturoituna teemahaastatteluna talven 2020–2021 aikana. Teemat, opettajan osaaminen ja ke-hittyminen, olivat kaikille samat, mutta keskustelu oli vapaamuotoista. Tutkimukseen osallistui yhdeksän ammatillista lehtoria, jotka toimivat saman koulutusorganisaation tulosyksikössä eri osastoilla. Haastatteluaineisto analysoitiin laadullisen aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimus osoitti, että opettajien osaaminen perustuu vankkaan ammattialan tietoihin ja opetusmenetelmätaitoihin, ohjaus- ja vuorovaikutustaitoihin, oman työn johtamiseen ja hyvinvointiin sekä työelämälähtöisen pedagogiikkaan. Opettajat kokivat ammatillisen osaamisensa laajentuneen, työtehtäviensä lisään-tyneen ja opettajan roolin uudistuneen kasvattajasta osaamisen ohjaajaksi ja valmentajaksi. Opettajan työssä vaadittavan osaamisen nähtiin kehittyneen opettajan oman ammattialan ja opetustehtävien kautta hankitusta työkokemuksesta, työ-elämäyhteistyöstä ja lisäkoulutuksista. Kehittymisen tueksi toivottiin kollegiaalisuutta, mentoritoimintaa, pariopettajuutta, lyhyitä täsmäkoulutuksia, laadu-kasta työelämäyhteistyötä sekä lisää resursseja. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että osaamisperusteisuus ja työ-elämälähtöisyys näkyvät jo kohtuullisesti opettajien käytänteissä oppilaitosten arjessa. Laajentunut opettajan osaaminen ja kehittyminen edellyttää avointa dia-logia, pedagogisten mallien terävöittämistä työelämään perustuvaksi sekä tarkempaa työnjakoa koulutusorganisaatioissa.