Asiakastyytyväisyys ja muutosvastarinta verkkokaupan uudistamisen aloittamisessa tapaustutkimus

Asiakastyytyväisyys on mitta asiakkaiden tyytyväisyydestä yrityksen palveluihin ja tuoteisiin. Asiakastyytyväisyys on mittarina erittäin hyödyllinen niin markkinoinnin kuin liiketoiminnan kannalta. Asiakastyytyväisyyttä voidaan mitata niin kivijalkaliikkeissä kuin verkkokaupoissa. Muutosvastarinnall...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Melto, Roosa
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76689
_version_ 1826225695026577408
author Melto, Roosa
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Melto, Roosa Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Melto, Roosa Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Melto, Roosa
datasource_str_mv jyx
description Asiakastyytyväisyys on mitta asiakkaiden tyytyväisyydestä yrityksen palveluihin ja tuoteisiin. Asiakastyytyväisyys on mittarina erittäin hyödyllinen niin markkinoinnin kuin liiketoiminnan kannalta. Asiakastyytyväisyyttä voidaan mitata niin kivijalkaliikkeissä kuin verkkokaupoissa. Muutosvastarinnalla ei ole yhtä yleistä määritelmää, mutta se määritellään usein muutoksen vastustamisena. Muutosvastarintaa tutkitaan usein joko organisatorisiin muutoksiin tai uuden tietojärjestelmän implementaatioon liittyen. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, kuinka tapausyrityksessä koetaan asiakastyytyväisyyden muodostuminen. Samalla tutkimuksessa tarkastellaan tapausyrityksessä koettua muutosvastarintaa verkkokaupan uudistamista kohtaan. Tutkimuksen tavoitteena on myös selvittää, voidaanko asiakastyytyväisyydellä lieventää yrittäjän kokemaa muutosvastarintaa verkkokaupan uudistamista kohtaan. Tutkimusmenetelmänä on laadullinen tapaustutkimus, jonka tutkimuskohteena on lelu- ja lahjatavarakauppa LeikinAika Oy. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin haastattelemalla yrityksen omistajia ja muuta henkilökuntaa. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Tutkimuksen tuloksissa havaittiin, että tapausyrityksessä koettiin muutosvastarintaa uutta verkkokauppaa kohtaan. Asiakastyytyväisyydellä oli tapausyritykselle suuri merkitys, mutta verkkokaupan uudistamisen vaikutuksella ei nähty olevan niin suurta merkitystä asiakastyytyväisyyteen, että uudistaminen olisi kannattanut aloittaa.
first_indexed 2021-06-18T20:01:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Frank, Lauri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Melto, Roosa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-18T07:17:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-18T07:17:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76689", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Asiakastyytyv\u00e4isyys on mitta asiakkaiden tyytyv\u00e4isyydest\u00e4 yrityksen palveluihin ja tuoteisiin. Asiakastyytyv\u00e4isyys on mittarina eritt\u00e4in hy\u00f6dyllinen niin markkinoinnin kuin liiketoiminnan kannalta. Asiakastyytyv\u00e4isyytt\u00e4 voidaan mitata niin kivijalkaliikkeiss\u00e4 kuin verkkokaupoissa. Muutosvastarinnalla ei ole yht\u00e4 yleist\u00e4 m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4, mutta se m\u00e4\u00e4ritell\u00e4\u00e4n usein muutoksen vastustamisena. Muutosvastarintaa tutkitaan usein joko organisatorisiin muutoksiin tai uuden tietoj\u00e4rjestelm\u00e4n implementaatioon liittyen. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastellaan, kuinka tapausyrityksess\u00e4 koetaan asiakastyytyv\u00e4isyyden muodostuminen. Samalla tutkimuksessa tarkastellaan tapausyrityksess\u00e4 koettua muutosvastarintaa verkkokaupan uudistamista kohtaan. Tutkimuksen tavoitteena on my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4, voidaanko asiakastyytyv\u00e4isyydell\u00e4 lievent\u00e4\u00e4 yritt\u00e4j\u00e4n kokemaa muutosvastarintaa verkkokaupan uudistamista kohtaan. Tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 on laadullinen tapaustutkimus, jonka tutkimuskohteena on lelu- ja lahjatavarakauppa LeikinAika Oy. Tutkimuksen empiirinen aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla yrityksen omistajia ja muuta henkil\u00f6kuntaa. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Tutkimuksen tuloksissa havaittiin, ett\u00e4 tapausyrityksess\u00e4 koettiin muutosvastarintaa uutta verkkokauppaa kohtaan. Asiakastyytyv\u00e4isyydell\u00e4 oli tapausyritykselle suuri merkitys, mutta verkkokaupan uudistamisen vaikutuksella ei n\u00e4hty olevan niin suurta merkityst\u00e4 asiakastyytyv\u00e4isyyteen, ett\u00e4 uudistaminen olisi kannattanut aloittaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-18T07:17:47Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-18T07:17:47Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "64", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Asiakastyytyv\u00e4isyys ja muutosvastarinta verkkokaupan uudistamisen aloittamisessa : tapaustutkimus", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106183885", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakastyytyv\u00e4isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkokauppa", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "muutosvastarinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76689
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:57Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0c77fbaf-dae5-4819-a81c-04ba5544a631\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106183885.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Melto, Roosa Asiakastyytyväisyys ja muutosvastarinta verkkokaupan uudistamisen aloittamisessa : tapaustutkimus Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 asiakastyytyväisyys verkkokauppa muutosvastarinta
title Asiakastyytyväisyys ja muutosvastarinta verkkokaupan uudistamisen aloittamisessa : tapaustutkimus
title_full Asiakastyytyväisyys ja muutosvastarinta verkkokaupan uudistamisen aloittamisessa : tapaustutkimus
title_fullStr Asiakastyytyväisyys ja muutosvastarinta verkkokaupan uudistamisen aloittamisessa : tapaustutkimus Asiakastyytyväisyys ja muutosvastarinta verkkokaupan uudistamisen aloittamisessa : tapaustutkimus
title_full_unstemmed Asiakastyytyväisyys ja muutosvastarinta verkkokaupan uudistamisen aloittamisessa : tapaustutkimus Asiakastyytyväisyys ja muutosvastarinta verkkokaupan uudistamisen aloittamisessa : tapaustutkimus
title_short Asiakastyytyväisyys ja muutosvastarinta verkkokaupan uudistamisen aloittamisessa
title_sort asiakastyytyväisyys ja muutosvastarinta verkkokaupan uudistamisen aloittamisessa tapaustutkimus
title_sub tapaustutkimus
title_txtP Asiakastyytyväisyys ja muutosvastarinta verkkokaupan uudistamisen aloittamisessa : tapaustutkimus
topic Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 asiakastyytyväisyys verkkokauppa muutosvastarinta
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede asiakastyytyväisyys muutosvastarinta verkkokauppa
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76689 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106183885
work_keys_str_mv AT meltoroosa asiakastyytyväisyysjamuutosvastarintaverkkokaupanuudistamisenaloittamisessatapaustutk