Asiakaskokemuksen muodostuminen festivaaliympäristössä

Tässä pro gradu- tutkielmassa perehdytään siihen, kuinka asiakaskokemus muodostuu festivaaliympäristössä y-sukupolven näkökulmasta. Tutkielman tavoitteena on selvittää, kuinka asiakaskokemus muodostuu ja mitkä tekijät vaikuttavat positiivisesti asiakaskokemuksen muodostumiseen festivaaliympäristössä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Janhunen, Laura
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76547
_version_ 1826225719826448384
author Janhunen, Laura
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Janhunen, Laura Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Janhunen, Laura Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Janhunen, Laura
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradu- tutkielmassa perehdytään siihen, kuinka asiakaskokemus muodostuu festivaaliympäristössä y-sukupolven näkökulmasta. Tutkielman tavoitteena on selvittää, kuinka asiakaskokemus muodostuu ja mitkä tekijät vaikuttavat positiivisesti asiakaskokemuksen muodostumiseen festivaaliympäristössä. Lisäksi selvitetään miten tapahtumakokemus muodostuu ja millä tekijöillä on vaikutusta tapahtumakokemuksen muodostumisessa. Tilastokeskuksen mukaan noin joka kolmas suomalainen vierailee vuosittain musiikkifestivaalilla ja 2010 -luvulle tultaessa festivaalien kokemuksellisuuteen on alettu kiinnittämään enemmän huomiota. Festivaaleilla kokemuksellisuus on hyvin suuressa osassa, sillä ne ovat ajallisesti ja alueellisesti rajattuja ilmiöitä. Festivaalijärjestäjien tulisikin perinteisten elementtien, kuten hinnan sijaan keskittyä enemmän asiakkaaseen ja asiakaskokemuksen luomiseen. Festivaaleista ainutlaatuisia tekevät niiden paikat ja ihmiset. Festivaalikävijä hakee festivaaleilta vastinetta pääsylipulle, kävijän näkökulmasta kokemus on tärkein hyöty ja vastine ostetulle festivaali-lipulle. Festivaaleja on tutkittu melko paljon, mutta asiakaskokemuksellisesta näkökulmasta tehty laadullinen tutkimus on rikkonaista ja harvaa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusta varten haastateltiin 14 y-sukupolveen kuuluvaa henkilöä. Kriteerinä haastateltaville oli, että heidän oli täytynyt vierailla kolmella eri festivaalilla viimeisen viiden vuoden aikana. Haastatteluiden pohjalta saatu aineisto litteroitiin ja analysointiin teemoittelun ja tyypittelyn keinoin. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että asiakaskokemuksen muodostumiseen vaikuttavat suuressa määrin festivaalikävijän oma sosiaalinen ympäristö sekä esiintyjät artistit. Näiden ydintekijöiden lisäksi asiakaskokemukseen vaikuttaa festivaalialueen palvelut ja tilannetekijät, kuten sää. Myös brändillä sekä festivaalipaikan sijainnilla koettiin olevan vaikutusta asiakas- ja tapahtumakokemuksen muodostumiselle.
first_indexed 2021-06-15T20:03:20Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Uusitalo, Outi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Janhunen, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-15T09:00:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-15T09:00:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76547", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro gradu- tutkielmassa perehdyt\u00e4\u00e4n siihen, kuinka asiakaskokemus muodostuu festivaaliymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 y-sukupolven n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkielman tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, kuinka asiakaskokemus muodostuu ja mitk\u00e4 tekij\u00e4t vaikuttavat positiivisesti asiakaskokemuksen muodostumiseen festivaaliymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. Lis\u00e4ksi selvitet\u00e4\u00e4n miten tapahtumakokemus muodostuu ja mill\u00e4 tekij\u00f6ill\u00e4 on vaikutusta tapahtumakokemuksen muodostumisessa. Tilastokeskuksen mukaan noin joka kolmas suomalainen vierailee vuosittain musiikkifestivaalilla ja 2010 -luvulle tultaessa festivaalien kokemuksellisuuteen on alettu kiinnitt\u00e4m\u00e4\u00e4n enemm\u00e4n huomiota. Festivaaleilla kokemuksellisuus on hyvin suuressa osassa, sill\u00e4 ne ovat ajallisesti ja alueellisesti rajattuja ilmi\u00f6it\u00e4. Festivaalij\u00e4rjest\u00e4jien tulisikin perinteisten elementtien, kuten hinnan sijaan keskitty\u00e4 enemm\u00e4n asiakkaaseen ja asiakaskokemuksen luomiseen. Festivaaleista ainutlaatuisia tekev\u00e4t niiden paikat ja ihmiset. Festivaalik\u00e4vij\u00e4 hakee festivaaleilta vastinetta p\u00e4\u00e4sylipulle, k\u00e4vij\u00e4n n\u00e4k\u00f6kulmasta kokemus on t\u00e4rkein hy\u00f6ty ja vastine ostetulle festivaali-lipulle. Festivaaleja on tutkittu melko paljon, mutta asiakaskokemuksellisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta tehty laadullinen tutkimus on rikkonaista ja harvaa. \n Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusta varten haastateltiin 14 y-sukupolveen kuuluvaa henkil\u00f6\u00e4. Kriteerin\u00e4 haastateltaville oli, ett\u00e4 heid\u00e4n oli t\u00e4ytynyt vierailla kolmella eri festivaalilla viimeisen viiden vuoden aikana. Haastatteluiden pohjalta saatu aineisto litteroitiin ja analysointiin teemoittelun ja tyypittelyn keinoin. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 asiakaskokemuksen muodostumiseen vaikuttavat suuressa m\u00e4\u00e4rin festivaalik\u00e4vij\u00e4n oma sosiaalinen ymp\u00e4rist\u00f6 sek\u00e4 esiintyj\u00e4t artistit. N\u00e4iden ydintekij\u00f6iden lis\u00e4ksi asiakaskokemukseen vaikuttaa festivaalialueen palvelut ja tilannetekij\u00e4t, kuten s\u00e4\u00e4. My\u00f6s br\u00e4ndill\u00e4 sek\u00e4 festivaalipaikan sijainnilla koettiin olevan vaikutusta asiakas- ja tapahtumakokemuksen muodostumiselle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-15T09:00:21Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-15T09:00:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "64", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tapahtumakokemus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Asiakaskokemuksen muodostuminen festivaaliymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106153748", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "y-sukupolvi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakaskokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "festivaalit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemuksellisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkijuhlat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76547
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:00Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/30ee7ed4-4b6f-4e4d-a8c0-992c1425a081\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106153748.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Janhunen, Laura Asiakaskokemuksen muodostuminen festivaaliympäristössä tapahtumakokemus Markkinointi Marketing 20423 y-sukupolvi asiakaskokemus festivaalit kokemuksellisuus musiikkijuhlat
title Asiakaskokemuksen muodostuminen festivaaliympäristössä
title_full Asiakaskokemuksen muodostuminen festivaaliympäristössä
title_fullStr Asiakaskokemuksen muodostuminen festivaaliympäristössä Asiakaskokemuksen muodostuminen festivaaliympäristössä
title_full_unstemmed Asiakaskokemuksen muodostuminen festivaaliympäristössä Asiakaskokemuksen muodostuminen festivaaliympäristössä
title_short Asiakaskokemuksen muodostuminen festivaaliympäristössä
title_sort asiakaskokemuksen muodostuminen festivaaliympäristössä
title_txtP Asiakaskokemuksen muodostuminen festivaaliympäristössä
topic tapahtumakokemus Markkinointi Marketing 20423 y-sukupolvi asiakaskokemus festivaalit kokemuksellisuus musiikkijuhlat
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi asiakaskokemus festivaalit kokemuksellisuus musiikkijuhlat tapahtumakokemus y-sukupolvi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76547 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106153748
work_keys_str_mv AT janhunenlaura asiakaskokemuksenmuodostuminenfestivaaliympäristössä