Printtilehden tilaajien digisiirtymään vaikuttavat tekijät

Digitalisaation vaikutuksesta sanomalehtien ja aikakauslehtien kuluttajat siirtyvät yhä enemmissä määrin tilaamaan painetun lehden sijaan digilehtiä ja maksullisia verkkouutissisältöjä. Tämän seurauksena painettujen lehtien myyntimäärät ovat laskeneet samaan aikaan kun digitaalisten lehtien myyntimä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Karkulahti, Eemil
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76523
Description
Summary:Digitalisaation vaikutuksesta sanomalehtien ja aikakauslehtien kuluttajat siirtyvät yhä enemmissä määrin tilaamaan painetun lehden sijaan digilehtiä ja maksullisia verkkouutissisältöjä. Tämän seurauksena painettujen lehtien myyntimäärät ovat laskeneet samaan aikaan kun digitaalisten lehtien myyntimäärät nousseet. Tämä Pro Gradu -tutkielma käsittelee yhden suomalaisen lehtibrändin printtilehden tilaajien digisiirtymään vaikuttavia tekijöitä. Aiemmista tutkimuksista poiketen tässä tutkimuksessa on keskitytty tekijöihin, jotka liittyvät henkilöiden tilaushistoriaan. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää näistä tekijöistä tärkeimmät digisiirtymään vaikuttavat tekijät. Lisäksi tutkimuksessa analysoitiin vain printtilehden tilanneiden ja nipputilauksen eli sekä printti- että digitilauksen sisältävän tuotepaketin tilauksen tehneiden henkilöiden tilaushistorian tekijöitä ja tutkittiin näiden ryhmien välisiä eroavaisuuksia. Empiirinen tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena ja tutkimusotos oli yhteensä 16000 henkilöä yrityksen X asiakastietokannasta kerättynä. Näistä 8000 oli vain printtilehden tilaajia ja 8000 nipputilauksen tehneitä henkilöitä. Empiirisen tutkimuksen tuloksina voitiin todeta, että nipputilausta eniten selittävät muuttujat olivat logistisella regressiomallilla toteutettuna tutkittavan lehtibrändin printtitilausten keskipäivähinta, muiden lehtibrändien printtitilausjaksojen määrä sekä muiden lehtibrändien printtitilausten keskipäivähinta. Printtitilaajien ja nipputilaajien välisistä tilastollisista eroavaisuuksista voitiin todeta, että nipputilauksen tehneet henkilöt maksoivat päiväkohtaisesti laskettuna keskimäärin printtitilauksistaan enemmän niin tutkittavan lehtibrändin kuin myös muiden yrityksen X lehtibrändien tuotteista. As the impact of digitalisation, consumers of newspapers and magazines are switching from print subscriptions to digital subscriptions. As a result, printed magazines sales volumes have decreased at the same time as the digital magazine sales volumes increased. This Master’s Thesis studies the factors affecting the digital transition of the Finnish newspaper brand subscribers. Unlike previous studies, this study has focused on factors related to individuals’ order history. The goal of the study was to find the most important factors affecting digital transition among these factors. In addition, the study compared and analyzed differences of factories’ mean and median between subscribers of print newspapers and subscribers of bundled newspapers. The empirical study was conducted as a quantitative study and the study sample was total of 16000 individuals collected from customer database of company X. 8000 of these were subscribers of print newspaper and 8000 of these were subscribers of bundled newspaper. As a result of the empirical study, it was concluded that the factors that most explained the bundled orders, were the daily price of the print orders of the journal brand under study, the number of print orders of other journal brands and the average daily price of print orders of other journal brands. Regarding the statistical differences between print subscribers and bundled subscribers, it could be stated that the persons who placed bundled orders paid more on average daily price for their print orders for the products of the investigated newspaper brand as well as other journal brands of company X.